› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Hur tjock olja i STI-04?
- Detta ämne har 8 svar, 1,528 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 6 månader sedan av
Patrick P931.
-
FörfattareInlägg
-
17 januari, 2013 kl. 17:27 #29830
LimpanS
DeltagareHej!
Har en STI 2004 med JRM steg 1. Vilken olja rekommenderas i denna? När jag bytte sist nu i vintras så sa både Mekonomen och Castrol att 0W-30 ska det vara. Köpte på mig 2st 5L Castrol Edge FST 0W-30 dunkar då.. Men är denna oljan för tunn när det blir varmare ute?
Mvh Linus
17 januari, 2013 kl. 17:40 #253115adam.b.w
DeltagareHej!
Har en STI 2004 med JRM steg 1. Vilken olja rekommenderas i denna? När jag bytte sist nu i vintras så sa både Mekonomen och Castrol att 0W-30 ska det vara. Köpte på mig 2st 5L Castrol Edge FST 0W-30 dunkar då.. Men är denna oljan för tunn när det blir varmare ute?
Mvh Linus
det beror på hur du kör. i mitt fall en Gt00 så kör jag 5/40 året om och bilen är trimmad. är ofta på race och gasar mer en gärna lite extra med bilen. se till att ha täta oljebyten mellan 500-700 mil. så är du ganska safe. men jag vet inte om de gäller annat på din bil än min. men de borde ju inte göra det. hoppas någon annan kan ge svar på detta.
men gäller samma sak i din som i min så kör 5/40 och kanske 10/40 på sommaren om du tycker 5/40 känns för tunn
17 januari, 2013 kl. 18:26 #253116pettsun
Deltagareden olja var jäkligt tunn.
kör du mycket bana eller annan hårdare körning, så kör på en 10W40 eller liknade viskositet.Använder du bilen som bruksbil så hade jag kört på en 5W40. Jag kör castrol c3 5w40.
20 januari, 2013 kl. 19:28 #253117LimpanS
DeltagareBilen används som bruksbil men körs även ganska hårt med då och då, så det låter som jag ska köpa på mig lite 5W40 olja i så fall. Tack för svaren! 🙂
En annan fråga. Det har börjat lukta bränd olja när bilen blir varm, märks framförallt inne i bilen. Ibland ryker det även lite från huvscoopet när jag stannar bilen. Kan detta ha något samband med den tunna oljan att göra..?
Den verkar inte dricka någon olja och det droppar inget under bilen.20 januari, 2013 kl. 20:45 #253112Turbovin
DeltagareTänk på att det är den sista siffran som anger varmviskositeten och den som är mest intressant för hårdare körning där motorn är uppe i temp. Visst, oljan får lite sämre egenskaper om det är en stor bredd mellan varm- och kallviskositeten. Vet dock inte om 5W50 (eller 10W50) är lite överkurs på våra motorer, det hänger en del på konstruktionen också. BMW:s M-motorer ska ju gå på 10W60 t.ex.
20 januari, 2013 kl. 22:24 #253113isse
DeltagareLuktar bränd olja? På min bil var det röret som förser turbon med olja som hade en hårfin spricka. Kom någon droppe då och då på up pipen. Rätt vanligt fel som ger precis de symptom du beskriver.
21 januari, 2013 kl. 12:43 #253111abacus
DeltagareLär vara ventilkåps packning som har gett sig på höger sida torkar ut snabbt pga av värmen ifrån turbon var precis så på min gammal gt
Skickat från min GT-P5100 via Tapatalk 2
30 januari, 2013 kl. 19:27 #253118LimpanS
DeltagareLär vara ventilkåps packning som har gett sig på höger sida torkar ut snabbt pga av värmen ifrån turbon var precis så på min gammal gt
Skickat från min GT-P5100 via Tapatalk 2
Visade sig vara precis detta 😉 Ska få det bytt så fort jag får tummen loss.
31 januari, 2013 kl. 07:45 #253114Patrick P931
DeltagareJag kör helsynt 5w50 och byter med ca 500 mils intervaller, vid servicen hos Subaru sist hällde de i sin vanliga olja, 5w30 tror jag det är, och den ”känns” väldigt blaskig då man tömmer…
*Peppar, peppar* så tar min motor ingen olja trots ganska glad gaspedal. 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.