› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Hur va de nu med evo turbos?
- Detta ämne har 29 svar, 2,837 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 2 månader sedan av
Fricke.w.
-
FörfattareInlägg
-
22 december, 2009 kl. 17:54 #46581
Kvarnis
DeltagareJag säger i så fall E85 mappning,och 4-1 grenrör med anpassad up-pipe.
Runt 400 så finns klar risk att org.kolvarna går och dör.
Eller kördu en större tubo med lägre laddtryck.22 december, 2009 kl. 20:36 #46599Fricke.w
DeltagareJasså, ja e85 har man ju funderat på också, menar du då att jag ska fortsäta med orginal snuran då eller? samt att köpa equal lengt grenrör, med tillhörande upppipe.
Eller har jag fattat fel då?
ska då alla gånger fixa mig en perrin fmic har jag bestämt mig för, så som jag ser de så skriker hålet i fronten efter en perrin 😉
eller är de nå annat märke jag ska titta efter på fmic, sen får vi vell se då, om jag köper turbo, eller mappar för e85 med nytt grenrör.
Hur mycket mer efekt kan man räkna med i grova drag, på e85 vs 98 oktan som jag mappat för i dag?22 december, 2009 kl. 20:52 #46582Kvarnis
DeltagareVet inte vilken effekt du har men, men med E85&4-1 dvs uneaquel så skulle jag gissa på 370-380.
PÅ 98 skulle jag gissa att du har 330-350, beroende på hur elakt det mappats.Ska du även fixa fmic så gör allt samtidigt så sparar du på mappnings kostnaden.
Turbo kan du byta senare när du fixat motorn 😉
Eller så byter du bara turbo och behåller resten org.
Du lär byta spridare för att köra med E85 dock !
22 december, 2009 kl. 22:50 #46591Turbovin
DeltagareHur pallar kolvarna med E85 i längden då? Blir ju rätt kraftigt förbränningstryck jämfört med bensin.
23 december, 2009 kl. 11:19 #46600Fricke.w
DeltagareFinna tips och råd som alltid, men ett 4-1 unequal grenrör sitter de vell redan på nu orginal? är de inte equal grenrör du menar att jag ska skaffa då?:) sedan spridare förstog jag nästan att man skulle åka på, men hur är de med btr? bör den också bytas ut i sådana fall.
Och ja hur blir de med de höjd turbo trycket för e85 och förbränings trycket, pallar kolvarna med?
Pallar turbon med? blir de inte bara varmluft den laddar till slut, för som jag fattat de så 1.35bar som den laddar nu är ju typ max innan de bara blir varmluft som tillförs.
23 december, 2009 kl. 14:20 #46583Kvarnis
DeltagareTj allt är relativt…
rg.grnrör är en hemsk historia och flödar inte vidare bra.
Detkan orta och man kan byta up-pipe så blir det bättre.23 december, 2009 kl. 15:24 #46601Fricke.w
DeltagareHittade en sida med lite grenrör, men vad är bra och vad är dåligt?
Listar några här så kan ni rösta 😉
skiljer ju en del i priser, och min magkänsla säger mig att inte köpa de biligaste 🙁 men megan racing är vell bra grejer? eller har jag fåt de om bakfoten 😮
23 december, 2009 kl. 17:31 #46592Turbovin
DeltagareHar bara hört positivt om GT-spec grenrören. Det viktiga är att du får tag på ett som har 3-bultars fläns för uppipen så det håller tätt. Tomei gör ju å andra sidan riktigt bra grejjer men tror GT Spec duger. Grenrör med inbyggt flexrör ska inte hålla nåt vidare.
Bara för att ett grenrör är dyrt så betyder det inte att det håller bra. Mitt Maxim Works tror jag hörde till de dyrare när de tillverkades men likförbannat sprack det vid turboflänsen och vid fästena där grenrörshalvorna är delade. Så det var bara att svetsa…
Har för mig att Kakumei är samma rör som GT-spec, lite billigare här isf
Tycker Kakumei verkar se bra ut.
http://bbs.scoobynet.com/general-technical-10/649691-headers-2.html23 december, 2009 kl. 18:03 #46602Fricke.w
DeltagareDE var ju jäkligt biligt de 😉
och är de riktig kvalite så är de ju änu bättre :9lägger de på min köpa lista nu,
men sen hade vi ju intercooler också,
är de nå att ha typ APS eller perrin tmic som då är störe än orginal.
Eller är de bara FMIC som är bra, tycker mig kunna se att FMIC främst lämpar sig för riktigt stora effekt uttag?
😮23 december, 2009 kl. 20:02 #46603Fricke.w
DeltagareHar nu suttit på jobbet och läst och läst. då vi inte har någt att göra för tillfälet, och de jag kommer fram till är att de är helt onödigt att köpa en TMIC från endera APS eller Perrin, då dessa får högre insugs temp än orginal STI TMIC, enligt en engelsk forum sida som hade tesstat detta, dom rekomenderade till WRX ägare att köpa en STI TMIC om man skulle trima sin wrx till 350-450hk och de är ju där jag ska hamna någon stans, så att överge min orginal intercooler känns ju då onödigt för något som blir sämre, är nog bättre att skaffa 04-05ans högre scop då i sådana fall om de passar på min, och gå på grenröret som ni så fint länkade till med upp pippe,;) och kannske köpa en TD05-18G eller en TD05-20G och fortsäta köra på 98 😉
Men verkar vell som en TD05-18g skulle göra jobbet, då den klarar cirka 380hk på 2.5liters maskin, med bra mellanregister och tidig spol.Eller vad sägs :9
25 december, 2009 kl. 11:24 #46584Kvarnis
DeltagareDu kan med gott gå på en 20G tom då det spollar nog så inne h-vet fort på en 2.5, diesel varning 😉
25 december, 2009 kl. 22:25 #46604Fricke.w
DeltagareHa ha okej 😉 men tänkte vell mest på 18G, just för att jag inte kan gå över 400hk så lätt med en sådan, men de är klart om ändå en 20G laddar tidigt på en 2,5, behöver ju inte maxa 20G fullt 🙂 kan ju ladda mindre och lägga mig på låt säga 390hk, för de borde vell den klara av med lätt het, för visst kan man vell mappa lite snällare och inte ligga på gränsen av vad en turbo klarar av?
26 december, 2009 kl. 08:25 #46585Kvarnis
DeltagareUtan nå annt i tanken än 98 så får dusvårt att komma över 400 på någon av dom snurrorna ändå 😉
27 december, 2009 kl. 11:12 #46605Fricke.w
DeltagareOkej men då är ju saken biff 😉
Då blir de Grenrör, och TD05-20G.
Har man ju fram till våren på sig att köpa och dona då 🙂30 december, 2009 kl. 09:48 #46606Fricke.w
DeltagareÄr vell bara en BTR jag behöver också, utöver turbo och grenrör förstås 😉 kopling också kannske?
Men hur mycket orkar orginal spridarna med då innan dom botnar?
Såg i alla fall att på Andyforrest sida så ser trimet med en 20G turbo ut som följande.Level 3 360-390 bhp
Full Decat turbo back 3
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.