› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Styling / Tillbehör / Bilvård › Huvgälar öppna eller stängda?
- Detta ämne har 16 svar, 1,097 deltagare, och uppdaterades senast för 21 år, 4 månader sedan av Niklas.
-
FörfattareInlägg
-
10 september, 2003 kl. 13:06 #15065evenatorDeltagare
Undrar om det har någon funktion eller bara utseende med ”huvgälarna” på min Impreza GT -00. Nu i orginal utförande är de stängda underifrån med en metall platta med skummlist. Får man nån bättre kylning om man öppnar dom eller ska man låta bli att öppna och stänga ute smuts och fukt istället?
10 september, 2003 kl. 16:56 #155653MickeMDeltagareOm jag inte minns fel så tror jag att de måste vara där för utseendets skull eftersom de finns på WRC-versionen, på något sätt. Original finns det ett enormt stort 5mm’s hål för vattenavrinning! 🙂 Men vad som som händer om man har dem öppna som du säger, har jag ingen aaaning om! Det rinner väl in en massa vatten på motorn!?
10 september, 2003 kl. 20:37 #155654zeaflowerDeltagarede e väl onödigt o släppa in mer smuts än nödvändigt? även om de känns lite wannabe över dom när de plåt bakom dom…
/zeaflower,11 september, 2003 kl. 05:52 #155655NiklasDeltagareKan man ha orginal-gälarnas plast/plåt-skydd under när man har 22B-gälarna monterade? Det finns en hel del godsaker man vill skydda, höger sida ett framtida konfilter, vänster sida batteriet.
11 september, 2003 kl. 06:19 #155650Janne248DeltagareAlien: Svar JA. Jag har det.
11 september, 2003 kl. 06:53 #155656NiklasDeltagareTufft!
Skydden har kanske inget med gälarna att göra utan sitter i egna fästen i huven på undersidan?
11 september, 2003 kl. 06:59 #155646SecretAgentManDeltagare(skrattar gott)
Ehrm, grabbar…har ni observerat fronten och alla dess hål?
Vad tror ni händer en regnig dag på motorvägen när ni ligger bakom…säg en långtradare?
Tror ni att skyddsplåtarna gör stor skillnad ovanpå huven när ni har i stort sett öppet rätt in i grillen?Jag med flera har kört utan dem LÄÄÄÄÄÄNGE utan att det varesig blir skitigare, eller leder till problem.
Är man lite harig av sig grejar man en skyddsplåt över batteriet (i icke-ledande material naturligtvis) och något liknande över luftmassemätaren.
/J
11 september, 2003 kl. 07:05 #155657NiklasDeltagareJag snackar inte om skit i motorn utan risken för att folk skall få det enklare att komma ner i motorn och ####a till grejor…och eventuellt ett vått konfilter.
11 september, 2003 kl. 07:15 #155647SecretAgentManDeltagare…och därför nämndes biten runt skyddsplåtar för batteriet (stöldrisken), och något över LMM/filter. 🙂
Det är en klar fördel att få ut varmluften under huven, och där gör faktiskt hålen skillnad IMHO (det är bara att kika på ”pelarna” av vibrerande varm luft som strömmar upp där efter lite inspirerad körning).
🙂
/J
11 september, 2003 kl. 07:24 #155658NiklasDeltagareSånt har jag aldrig sett…menar du att man kan varva över 1000rpm? 😀
Skämt o sidor, tankarna och erfarenheterna tycks gå isär vad det gäller hål ner i huven vid gälarna eller inte. Precis som konfilter vs panelfilter… 🙂
11 september, 2003 kl. 07:31 #155648SecretAgentManDeltagareVisst gör de det, jag har ju bara erfarenhet av 3 år utan plåtarna, året runt, utan skyddsplåtar – men vad vet jag. 😉 😛 😀
/J
11 september, 2003 kl. 07:35 #155659NiklasDeltagareINGET!!! }(
😛
11 september, 2003 kl. 10:28 #155652TengilDeltagareMen äventyrar man inte luftfiltret om man man tar bort dem.
Står bilen stilla och det regnar.Så borde ju vattnet komma rakt på luftfiltret.
Det kan ju inte vara allt för bra i längden:(11 september, 2003 kl. 10:46 #155660NiklasDeltagareTengil: Det var ju den poängen jag försökte belysa. Varför tomgång? Tänk dig att du parkerar utomhus en dag och det börjar regna. Efter X antal timmar kommer du tillbaka med ett konfilter som är lika fuktigt som Jerrys byxor efter turen med 22Ban i England… 😉
11 september, 2003 kl. 10:57 #155649SecretAgentManDeltagareOm man studerar lösningen så är det ingen större risk för detta….
1. Hålet är inte direkt stort, det skall regna som FASEN för att det skall hända något. 😀
2. Luftfiltren hamnar inte direkt under hålet på de kit jag kikat på (Pipercross, K&N och HKS).
🙂
Men – återigen, det är bra att släppa ut varmluften (och de gör det), men är man oroad smäller man ihop en skyddsplåt att bulta ovanför filter och batteri…eller så skiter man i det helt och hållet.
/J
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.