- Detta ämne har 41 svar, 3,864 deltagare, och uppdaterades senast för 6 år, 3 månader sedan av Javiisst.
-
FörfattareInlägg
-
14 juni, 2018 kl. 18:03 #288348JaviisstDeltagare
Ja erfarenhet är ju där det brister och runt om världen verkar det lyckas bra med 2.5 och 2.0l motorerna jämför vad man får betala för här i landet. Dock så beror ju allt på vad man pröjsar också.
Ligger på 370whp nu så ca 440HP i motorn kanske.
Många verkar föra med ej207 smitt till 2.2l i England och har rejäla HP… men som nämnt beror ju på vad man är ute efter också. Kör mycket drag jag. Och spinner i princip hela 1an15 juni, 2018 kl. 09:10 #288323KvarnisDeltagareDet de flesta som kört mycket hp i UK har 2.2l cdb alt strokade 2l cdb.
Känner flera som åkt riktigt låga tider och bra med effekt på dessa.
Det är överlägset vanligast. Dett scb(semi stäng block) block kommer även behöva pinnas. Kör du mycket drag kan mycket väl en 2.l med bättre kammar funka alldeles utmärkt. Men antaligen så är det billigsat att köpa en motor färdig byggd om du nöjer med runt 600. För drag skulle jag nog kört på en ännu större snurra.Kör du bolt-on eller roterat?, men o vi pratar drag så kanske tiderna är mer intressant än vilken effekt du har. (om det inte bara är heads-up race)
16 juni, 2018 kl. 08:21 #288349JaviisstDeltagareJag trodde deras 2.2 var baserade på ej207 lol… säger det brist på erfarenhet.
Jag tror nog själv så som du säger köpa en färdig från uk är nog bäst och billigast men vem kontaktar man utan att bli rånad? Ebay finns inte mycket av… och jo 600 är mer än de jag tänkt mig tom 🙂
Jag har tyvärr en bolt-on GTX3076R som egentligen är bra och mätt för en 2.5l motor. Köpt ifrån USA för deras sti som är 2.5l… har typ full ladd vid 4250rpm.
Nu efter allt så vet man ju lite mer om roterade osv.
Jag kör drag för nöjes och inget seriöst på stora träffar men det är ju självklart något som lockar… hur mycket pallar drivlinan för rivstart? Kör med låsta diffar mot lite värre bilar annars auto läge. Jag spinner mycket i början och tappar därmed lite
16 juni, 2018 kl. 11:35 #288333TurbovinDeltagare2.5l vevaxel i 2.0 block ger omkring 2.12l så det är ju lite bättre. Framförallt sägs den extra slaglängden göra mer skillnad än man tror. Du ska inte byta turbo till nåt annat då?
16 juni, 2018 kl. 19:40 #288350JaviisstDeltagareJasså, ja jo jag har läst det också att det gör stor skillnad. Just nu har jag för många bollar i luften och därav start i tråden om hybrid. Men i dagsläget så ser de inte ut som jag byter turbo men kan ändras 🙂
1 juli, 2018 kl. 11:21 #288360FreddegreddeDeltagareFörsta inlägget!
Jag har precis börjat åka i min 207 med 2,5 liters vev och smidda prylar, i stället för fullt ladd vid 4500varv har jag nu 1,6-1,7bar under 3000 varv.
att den lilla volymökningen skulle göra så stor skillnad trodde man ju inte. Så jag slår ett slag för att du gör lika dant! Antar att du har dem bra topparna med stora ventiler i din motor, antar också att du har bytt allt krimskrams runtom motorn, dödat egr mm. så nybyggd bottendel med ny mappning kan mycket väl vara nåt du blir nöjd med!2 juli, 2018 kl. 11:54 #288338Patrick P931Deltagarehar typ full ladd vid 4250rpm.
Vilken växel? När passerar du 1 bar?
Låter väldigt sent…
2 juli, 2018 kl. 15:59 #288351JaviisstDeltagare1.6-1.7 bar under 3000 är bra grejer. Vad kör du för Tubro då? Vad har du för andra moddar ?
2 juli, 2018 kl. 19:47 #288341IggeDeltagareVilken växel? När passerar du 1 bar?
Låter väldigt sent…
Är det väldigt sent med 2 liter och en GT3076? (ej 3067, har läst fel själv förr)
Sett flera bänkpapper som liknar det så jag tycker det låter rätt rimligt 🙂
Däremot är jag skeptisk till att 5% extra volym ger ladd 1500rpm tidigare
Då låter det som något var knas innan snarare.4 juli, 2018 kl. 18:46 #288361FreddegreddeDeltagareDeadbolt Zilla TD05H-18G, gammal turbo som satt på när jag köpte bilen, orkar inte hålla 1,7bar till variation, men tror en större turbo hade resulterat i urspårat projekt som inte går att besikta.
gamla bottendelen var verkligen inte i toppskick, det var inte jag själv som mappade förra motorn, och den nya fick jag lämna till jrm för mappning då jag ville behålla originalsprutet och jag tycker att det verkar stenålder och allmänt jobbigt att mappa originalsprutet jämfört med VEMS. Men jag skulle gissa att det är mappningen och nya bottendelen som har gjort störst skillnad. Den som gjorde gamla mappen kanske inte hade så bra koll på avcs. Och med original bottendel kanske man inte vågade gå så hårt på tändningen, kör även e85 och den som mappade förra gången kanske inte vågade ställa på så mycket mer än om det hade varit bensin. -bara teorier.
Jag kan försöka komma ihåg att kolla lite tryck/varvtal nästa gång jag kör om intresse finns. Tänkte nog också bänka den bär jag hinner, kan vara kul att ha på papper.
I övrigt har jag större grenrör än original (fortfarande olika längd på rören) som snarare borde döda chansen till tidigare spool, och ingen enorm original luftburk. Allt
8 juli, 2018 kl. 21:45 #288352JaviisstDeltagare@igge, ja du jag får typ min ladd vid 4000 börjar de stiga. Ska lägga in bild från mappningen, och så dalar de av redan vid typ 6.5 om jag minns rätt… kanske mappningen som bör tittas på… ingen aning.
@freddegredde jag kör med E85. Om jag ska göra något vidare med bien så får det bli smidda och jag är inte bestämd på det än… men skullen va kul o få det gjort.
10 juli, 2018 kl. 13:58 #288339Patrick P931DeltagareNåt jag lärt mig är att det verkar lite dåligt om folk som har stenkoll på subaru i Sverige
Det är jättedåligt med personer som har koll, speciellt då det blir byggen som inte följer standardmallen.
Idealet vore att hitta någon som har koll på allt, både det mekaniska och mjukvara, men tror inte Svenska marknaden är tillräckligt stor och att för få skulle vara villiga att betala för expertisen. Det är väl i England man kan hitta firmor som kan erbjuda helhetslösningar? Men vad kostar det… och sen skiten som sker då firmor håller på och låsa boxarna så man inte kan syna eller vidareutveckla deras arbete.
Jag själv har en gammal Forester automat som jag måste bygga mer tålig, men gissa hur många Forester automat med mer än genomsnittlig effekt jag har att använda som referens? Jag vet inte ens exakt vilka delar jag måste köpa, vilket resulterar i att bilen bara står. 😀
Jag möter bilar nästan varje vecka som skulle behöva gås igenom ordenligt innan mjukvarujustering, bara det där med hur viktigt det är att dessa bilar är täta. Säger det till alla som ber om hjälp, kolla läckor, täta, täta, täta. Har en trycktestare som går Stockholm runt.
Så… förstår precis vad du menar. 😀
10 juli, 2018 kl. 21:00 #288353JaviisstDeltagareTror inte någon i Sverige är tillräckligt bra för att fixa Subaru om jag ska säga mitt tycka. Och dem i England (varit där och erfarenhet) dem är experter på bilarna och får ut betydligt mer kraft i låg som hög varv med bra byggen och betydligt billigare än svenska marknaden. Det går inte ens o jämföra med svenska marknaden. Pratar man med någon som säger sig kunna Subaru och sen ska dem börja pilla med mjukvaran ja då brukar det ganska fort skita sig och massa bortförklaringar om annat skit som inte ens stämmer. Brist på kunskap/erfarenhet ute på marknaden. Mitt tycka.
11 juli, 2018 kl. 18:02 #288342TommyToadDeltagareOch sämre lär det väl bli, nu när STI/WRX har försvunnit ur sortimentet.
11 juli, 2018 kl. 21:46 #288354JaviisstDeltagareKanske hämta en färdig från staterna eller uk än hålla på bråka här i sverige eller hybrid osv
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.