- Detta ämne har 13 svar, 1,723 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 11 månader sedan av hedberg____.
-
FörfattareInlägg
-
19 november, 2012 kl. 15:06 #29535kullmanDeltagare
Hej alla kunniga!
Är det nån som har varit med om att en hydraulisk “lyftare” fastnat så att ventilen inte stänger? Kompressionen försvann totalt på andra cylindern i min legacy. Tänkte först att det hade gått en ventil eller kolv men det finns inga fel på varken kolven, ventilerna eller ringarna. Toppackningen var det heller inget fel på.Nån som har nån idé vad som kan ha hänt?
21 november, 2012 kl. 08:42 #250783TimzzonDeltagareDu kan testa ventilernas “täthet” genom att hälla något flyktigt, tex diesel, i “kompressionsrummet” för att se om det rinner igenom. Bara att lägga toppen på bänken o hälla försiktigt. 🙂
21 november, 2012 kl. 22:13 #250786kullmanDeltagareTack för svar! 🙂 Jag testade med fotogen när jag tagit av toppen men det höll tätt. Så själva ventilerna är det inget fel på…
22 november, 2012 kl. 07:31 #250784TimzzonDeltagareEtt problem mindre iaf 🙂 Är toppen resp blocket plant?
23 november, 2012 kl. 14:35 #250787kullmanDeltagareJag ska kolla upp det ikväll. Men jag tycker att det borde finnas lite komp kvar iaf om något blivit krokigt. Nålen rörde sig inte på kompprovaren.
26 november, 2012 kl. 12:00 #250785TimzzonDeltagareHar du några bilder på hur delarna ser ut? Eller har du hittat felet?
Hur ser gängorna i stiftbrunnen ut?26 november, 2012 kl. 12:29 #250788kullmanDeltagareJobbar borta på veckorna. Tänkte göra ett ryck på torsdag kväll igen. Kan ta lite bilder då. Gängorna ser fina ut till stiften. Enda jag kan tänka mig har varit fel är lyftare eller någon vippa på nåt vis så att en ventil inte har stängts. Jag ska prova att sätta ihop det igen till helgen å se.
26 november, 2012 kl. 18:53 #250781UbermeisterDeltagareDu har inte kört extrem kortkörning med den?
Känns långsökt, men vet att audi hade motorer som la igen ventilskaften (sot och oförbränt bränsle) om de inte kördes varma ordentligt, med kompressionsbortfall som följd..
Men Subarus precisionsmotorer borde inte ha det bekymret tycker man 😉
26 november, 2012 kl. 21:04 #250789kullmanDeltagareNej inga direkta kortkörningar på det viset…
28 november, 2012 kl. 16:41 #250792hedberg____Deltagareja blåste topp packningen på min gt förut å den gick mellan cylindrarna så hade 0 komp på tomgång gick att hålla för fingret vid tändstiftet
29 november, 2012 kl. 14:50 #250790kullmanDeltagareTack för alla förslag! =o)
Toppackningen såg felfri ut och det var fortfarande frisk kompression i cylindern bredvid.På väg upp till garaget och göra ett ryck nu. Ska försöka komma ihåg att ta några bilder å lägga upp.
6 december, 2012 kl. 20:17 #250782UbermeisterDeltagareMan blir ju nyfiken.. Hur har det gått?
Haft isär hela maskinen nu låter det som?
30 december, 2012 kl. 13:27 #250791kullmanDeltagareJag plockade ur motorn o rev av toppen å plockade isär det hela. Hittade inget fel nånstans så min svåger (som har subaruverkstad) fick kika på det. Han såg heller inget fel så vi satte ihop allt och nu går den som en klocka igen. Gick tom igenom besiktningen utan anmärkning i torsdags 🙂
Passade även på att byta till en td04, exedy stage 1 koppling, lättat svänghjul, och alukylare. Ska montera ett nytt tretumssystem så fort det blir ledigt på lyften i garaget.
Tack för alla tips iaf!!
Gott nytt år!31 december, 2012 kl. 16:57 #250793hedberg____Deltagaretrevligt var de bättre med td04? vad den svår att montera?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.