SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor I/C – spray på vintern, frågor och erfarenheter

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Garagekungen
    Deltagare

Då startar vi tråden (Tendency gav idén) i tråden ”Sensor av något slag”.

Frågan som kom upp är hur man skall förhålla sig till vätskan som används i I/C-spray burken (normalt enbart vatten – enligt instruktionsbok) och hur pumpen klarar sig på vintern då vattnet är fruset (och pumpen uppenbarligen är låst).

1 ) Kan detta skada pumpen – som då blir kortsluten när den får ström…?

2 ) Kan man använda någon annan vätska – som inte är brandfarlig eller som inte lämnar restprodukter på IC´n så att den får sämre verkningsgrad ?

3) Kan man stänga av funktionen (eller stängs den av automatiskt) då temperaturen fryser vattnet ?

4) Hur gjorde (gör) de ”stora” åkarna som deltar i olika rallyn under vinterförhållanden – och vilka erfarenheter har de av olika driftfall ?

Frågorna är många – lägg gärna till om ni har andra frågor och framför allt om ni har SVAREN…

Så vi kan lära oss hur vi får ut maximal prestanda ur våra bilar även på vintern !!!
      (…eller åtminstånde så vi åker ifrån Evo-bilarna…)
      😀 😀 😀

EvoPeter
      Deltagare

Bästa sättet att åka ifrån dom är väl bättre däck. Både EVOn och mina Imprezor spinner ju mest på snö och is så jag förstår inte vitsen med att kräma ur det mesta ur dom på Vintern när det ändå är kallt nog.

Mesta av tiden går dom i sidled. 😀

EDIT: 1: Man kortsluter inte pumpen men man kan ju bränna den om man krämar på ström tillräckligt länge.

jkh
        Deltagare

SVAR FRÅGA 2: Blanda ut vattnet med spolarvätskakoncentrat, så att du får en50/50 blandning. Då fryser det inte.

SVAR FRÅGA 3: Stoppa ner en slang i vattentanken, sug tills det kommer vatten och töm ur systemet.

andreaswrx
          Deltagare

4. rallyåkaran använder inte detta på vintern!

alrik
            Deltagare

Jag tömde ur behållaren innan vintern för att sen hälla i 5-6dl spolarvätska. När våren är på gång så lossade jag bara slangen till ena munstycket och satte slangen i en flaska. Givetvis lät jag pumpen göra jobbet. När den var tom så fyllde jag på med vatten. Klart!

Lossade även slangen och tröck ett par gånger på knappen innan vintern för att få spolarvätska överallt i systemet.

Iofs så stog Type R alltid avställd vintertid under min ägo men ibland behövde man garaget så då blev bilen utställd i carporten. Samt att man gjorde några ringar i snön 😉

Om man är rädd att komma åt knappen så kan man rycka bort kabeln till pumpen så att den inte går trots knapptryckning.

/Mikael

hall0n
              Deltagare

Jag körde spolarvätska i mitt system också, några dl.
                Körde igenom systemet några knapp tryckningar, sen får det ligga kvar tills i vår.

Sällan man kommer behöva använda ic-sprayen nu på vintern tror jag, inte ens på isen med lappi däcken.

jkh
                Deltagare

Jag körde spolarvätska i mitt system också, några dl.
                  Körde igenom systemet några knapp tryckningar, sen får det ligga kvar tills i vår.

Sällan man kommer behöva använda ic-sprayen nu på vintern tror jag, inte ens på isen med lappi däcken.

Helt rätt, bara i me lite spolarvätska!
                  Jag hällde i ca ½ liter koncentrat, samt haft ute bilen när det var kring -25 grader utan att det frös.
                  Sant som du säger, sällan man behöver IC-sprayen på vintern.
                  Schysst med Lappi däck, det är min farbror som utvecklat och tagit fram dom däcken 😎 😉

Garagekungen
                  Deltagare

Helt rätt, bara i me lite spolarvätska!
                    Jag hällde i ca ½ liter koncentrat, samt haft ute bilen när det var kring -25 grader utan att det frös.
                    Sant som du säger, sällan man behöver IC-sprayen på vintern.
                    Schysst med Lappi däck, det är min farbror som utvecklat och tagit fram dom däcken 😎 😉

Lappi-däck, kul !
                    Jag har letat och skickat nått e-mail till några olika men inte fått nått svar – är klart intresserad att få en kontakt så man kan få pris/tillgänglighet.
                    Har du en sådan kontakt får du gärna passa frågan vidare. 😉

Angående behovet om I/C spray så stämmer det när man åker på vägen.
                    Men tänker man hålla ”plattan i mattan” i två kilometer så kommer man absolut att hinna dra nytta av funktionen.

Snegla gärna på tråden om fullgas på is (Speed Weekend – 2011)
                    http://www.impreza.nu/forum/showthread.php?p=603734#post603734

Är övertygad om att det gör viss skillnad – återkommer gärna med mina erfarenheter. 🙂

jkh
                    Deltagare

Lappi-däck, kul !
                      Jag har letat och skickat nått e-mail till några olika men inte fått nått svar – är klart intresserad att få en kontakt så man kan få pris/tillgänglighet.
                      Har du en sådan kontakt får du gärna passa frågan vidare. 😉

Tyvärr är det så att han har mer eller mindre pensionerat sig och tar numer bara emot mindre specialbeställningar från olika utländska bilföretag m.m.

Men mrf-rallytyres verkar ha Lappidäck iaf…

Garagekungen
                      Deltagare

Tyvärr är det så att han har mer eller mindre pensionerat sig och tar numer bara emot mindre specialbeställningar från olika utländska bilföretag m.m.

Men mrf-rallytyres verkar ha Lappidäck iaf…

Toppen – tack för länken jhk !!!
                        🙂

jkh
                        Deltagare

Toppen – tack för länken jhk !!!
                          🙂

Vassego, så lite så!
                          Kan höra av mig med mer info, efter nästa gång jag pratat med min farbror.

Garagekungen
                          Deltagare

Vassego, så lite så!
                            Kan höra av mig med mer info, efter nästa gång jag pratat med min farbror.

Utan löften men en önskan…
                            Du får gärna fråga om 17-tum däck då – så smalt som möjligt… 😀 😉 😀

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.