› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › IHI VF22 Effekt?
- Detta ämne har 19 svar, 1,677 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 12 månader sedan av
Pirre.
-
FörfattareInlägg
-
21 april, 2010 kl. 08:46 #23163
dj_pelle
DeltagareNågon som vet hur läng en VF22 hänger med i effekt? Läste nån stans på nätet att man varvade ur den mellan 400-450hk men kan det verkligen vara möjligt?! den e ju så liten… 🙂
21 april, 2010 kl. 09:36 #200572NickeH
DeltagareTror inte det blir en speciellt kul bil att köra om du ska ha ut mer än 400hk på 2 liter, blir mycke turbo lagg, känns rimligare att lägga sig mellan 300-350hk.
Hitta bla denna tråd efter lite sökande..
http://www.impreza.nu/forum/showthread.php?t=67182&highlight=vf22
”VF22 har jag testat ett par gånger med, trist turbo, nog flödar den luft, men den svarar segt och är ömtålig som få”
”The VF22 has the largest potential for peak horsepower. In other words, in the IHI model range, the VF 22 supports the highest boost levels. It is capable of running up to 25 psi. Because it is a roller bearing turbo, turbo lag is minimal…the boost comes on around 3300 rpm. Expect to max out the VF22 somewhere in the 400-450 hp range.”
21 april, 2010 kl. 10:01 #200575dj_pelle
DeltagareOK. Kör med en VF22 i nu och jag undrade bara om det verkligen kunde stämma med 400-450hk för jag tycker den e så liten.. tex en gt30 orkar med runt 500hk och den är ganska mycket saftigare i loppen….. men vad vet jag 🙂
21 april, 2010 kl. 10:12 #200569specialized
Deltagare”The VF22 has the largest potential for peak horsepower. In other words, in the IHI model range, the VF 22 supports the highest boost levels. It is capable of running up to 25 psi. Because it is a roller bearing turbo, turbo lag is minimal…the boost comes on around 3300 rpm. Expect to max out the VF22 somewhere in the 400-450 hp range.”
Det där är ju Usa-hästar 🙂
360-370-380 hk är nog mer verkliga siffror21 april, 2010 kl. 10:37 #200576dj_pelle
Deltagare🙂 sant… amerikanare är ju gjorda i rumpan så det ligger nog något i det.. har bilen inne på ommappning idag så vi får väl se vad det resulterar i.. kör ju med orginal spridare än å dom stoppar väl runt 380 tror jag va?
21 april, 2010 kl. 10:50 #200565Kvarnis
DeltagareKommer bli förvånad om du får mycket mer än 340
Vf22 är tok känd för att rasa kompressor blad vid högre laddtryck tyvärrSpridarna klara inte mycket mer än 350 för den delen heller med maxat soppa tryck.
TD05-16/18/20G kav leverar 350/370/400 på valig soppa om det är mappat hårt.
21 april, 2010 kl. 11:19 #200577dj_pelle
Deltagareattans… då blir det inte så roligt då 🙂 det får gå den här sommaren sen får man se vad det blir tills nästa..
21 april, 2010 kl. 14:17 #200566Kvarnis
DeltagareNja tråkigt behöver det inte bli, du har org.spridare så lär intye gåatt lada på så mycket ändå 😉
Blir säkert klart bättre än det var innan.
Sen håller turbon så länge den håller, köp nå annat om den rasar…lådan kan ju även rasa före 😉Så Hoppas allt gått bra, vem mappar
Posta vad slut resultatet blev 🙂5 maj, 2010 kl. 15:06 #200578dj_pelle
Deltagarehar nu fått tebax min bil.. kan tyvärr inte ge något hk-antal då TB-Racing i ålem som gjort mappen inte har en bänk för 4-hjulsdrivet ännu men jag är personligen nöjd med resultatet… det är ju ingen rymdraket men den rör på sig.. laddar ca 1,4 – 1,5 bar så nu kan ni ”förståerpåare” 🙂 spekulera i om det kommer hålla el inte. jag kommer ta reda på det den dyra vägen.. 🙂
-Kvarnis.. du skrev ngt om att lådan kunde rasa.. vet inte om jag har fel men ska inte den 6vxl sti lådan vara ganska säker?? vad jag har hört så ger den inte upp i första taget?
5 maj, 2010 kl. 15:40 #200573Fricke.w
DeltagareKvarnis antog nog att du hade en GT låda 🙂 men sti 6vxl ska vell i alla fall orka med upp till en 500hk i alla fall säkert lite mer också, men beror ju på hur man brukar grejerna 😉
Gör man Ninja starter och ninja växlingar, så får man nog kannske byta den också 😀5 maj, 2010 kl. 16:00 #200564Kvarnis
DeltagareAntog att du hade en GT.
Har du en STI? alt en GT md 6 petare ?Kan vilket fall som helst lugna idg att om du inte har dåliga synkringar så håller den för effekter över 500bhp tom. en vän i UK körde Time atttack med ~700Bhp och den överlevde,med några banrekord bla.
Turbon håller ju så länge den håller inget mr meddet,VF22 kanske inte är den bästa lönsning att satsa på sas då tok gammal.
En 18G alt 20G ger mer effekt och snabber spool somen jämförelse.
Finns iofs roliga hybrider med P20 turbin och garret kompressor som rör på sig…inte 2.0l maskiner dok 😀5 maj, 2010 kl. 16:34 #200579dj_pelle
Deltagare-Kvarnis. The gobstopper? Jag har en -04 PSE så då kan jag vara lugn då 🙂 du verkar ju ha ganska god kolla på det här.. vf22 satt i när jag köpte bilen så den får sitta där tills jag lyckats döda den el uppgradera.. Min tanke är att i framtiden bygga mig en ny motor med mål på 450-500hk.. du som verkar ha god koll på det här , hur ser en lämplig set up ut? Är det 2,5l block som gäller el? kanske ett strokat sådant? hur hade du gjort? turbo , spridare , sprut.. mm..
5 maj, 2010 kl. 16:40 #200580dj_pelle
Deltagareföresten .. då kanske dina uppg om spridara inte stämmer då om du trodde jag åkte GT?
5 maj, 2010 kl. 16:54 #200567Kvarnis
DeltagarePrecis dina spridare hänger med till ca 400Bhp 🙂
För 450 bhp skulle jag ha satsa på en MD321T och större spridare maf lös ecu.
Behövs inget mer 🙂Sen finns det mängder med dyrare allternativ om du skulle vilja det 😀
Du lär ju räkna med en budget på +100k,om du ska gå lös i motorbytar träsket 😉 😀
Fö att ge en rekommendation måste jag veta budget och vad målet med bilen är.
Det skiljer ganska mycket beroende på vad man vill göra.
Men enkelt så är det smidda stakar&kolvar, lite i toppar/kammar som bör ses över.
Sen är det bara resten då 😀5 maj, 2010 kl. 18:13 #200574Fricke.w
DeltagareHa ha 😀 ja de drar lätt i väg, har jag fåt erfara, och frun i huset säger samma sak varje månad 🙂 inge mer skit grejer till bilen nu, och jag säger samma sak varje månad, de här var de sissta packetet älskling, ska inte beställa nå mer nu 😉 ha ha och så där fortsäter sagan.
Kan till läga att man blir paff vad strunt saker, som man kan tycka :), är riktigt dyrt, ta bara ett packnings kitt, för de lär du behöva om du river motorn, och subaru orginal går på över 8000:- dock så kommer du över de för typ en fjärde del i staterna dock, men än då 🙁
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.