SSC Allmänt snack Allmänt småprat Imorgon är den min!

• Detta ämne har 17 svar, 1,372 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år sedan av Fricke.w.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    AndyBoy
    Deltagare

Imorgon åker jag och hämtar min nyinköpta Subaru Impreza STI -07:a.

Jag tycker den verkar kanon, låt oss bara hoppas att den är så fin som jag hoppas.

Min första Subaru hittils, har haft några kompisar som både har varit aktiva här och ägt subbor.

So hit me – Vad är det första man behöver göra för att denna bil ska bli max kul?

syke
      Blockerad

Grattis och välkommen!

Det första du ska göra? Fyll tanken och släng på ett par fulldubb och ge dig ut på närmaste, hållbara is 🙂

AndyBoy
        Deltagare

Haha, självklart. Tyvärr så har jag nog ingen hållbar is i min direkta närhet, någon som vet något om någon iskörning i stockholms området?

Ni som kör is, vad kör ni med för däck? Jag har egen däckverkstad, men jag har rätt svårt att få fram riktiga rallysulor.

Kvarnis
          Deltagare

Kan vara bra att veta att det enda tråkiga med new sti är att inga 16″ fälgar passar med främre brembo ok och och skivor.

Grattis till bilen, du blirväl medelmi ssi och kommer på träffar så får du ut ännu mer av bilen 🙂

AndyBoy
            Deltagare

Själklart blir jag medlem. Någon kan väl skicka ett PM med hur mycket och var det ska betalas, men det kanske står någon annan stans.

MVH
              Andreas

syke
              Blockerad

Här hittar du all info om hur du blir medlem:
                http://www.impreza.nu/club/medlems_ansokning.php

Zetterlund
                Deltagare

Grattis till bilen!
                  Bli medlem & släng upp några bilder på bilen så vi får se vad vi ska hålla utkik efter på vägarna.
                  Hoppas du blir nöjd och allt sånt där! :9

Adam K
                  Deltagare

Grattis!
                    Som Syke sa: Fyll tanken och kör!
                    Strunta i fulldubb i år, vanliga vinterdäck är mycket bättre träning för vanlig väg, och det är forfarande kul på isen 🙂
                    Strunta t o m i att göra någonting med bilen iår. Lär dig hantera den som den är först o främst.

När/om bromsbeläggen/skivorna tar slut kan du ju ersätta dem med något elakare, men då brukar det bli skitigare eller sämre när de inte är varma (dvs större delen av tiden på vanlig väg) istället. Bra (o ny) bromsvätska är alltid bra. En nödvändighet vid bankörning.
                    R-däck på egna fälgar på bankörningar, lika stor skillnad som mellan vinterdäck o fulldubb, men att köra på is med vanliga vinterdäck sliter mindre på bilen och det är ingen risk att du kör sönder dem, medan med R-däck sliter du bra mycket mer på bilen men slipper å andra sidan köra sönder dina sommardäck.
                    Dumpen hör jag dig redan fråga om. Låt bli! Läs läs läs.
                    Agat/slutburken hör jag dig också fråga om, visst, byta slutburk ger mer ljud och inga andra nackdelar, men inga fördelar heller
                    Byta downpipe och mellan(Kat)rör gör skillnad, men bara om du mappar om bilen. Byta downpipe o mellanrör till ’bellmouth’ och 1 sport/raceKat + ommappning av ecu’n gör tillsammans *upptill* ca 70hk, men går lös på ca 13-20000. Mitt råd, som ovan, låt bli iår åtminstone.

andreaswrx
                    Deltagare

Kan vara bra att veta att det enda tråkiga med new sti är att inga 16″ fälgar passar med främre brembo ok och och skivor.Grattis till bilen, du blirväl medelmi ssi och kommer på träffar så får du ut ännu mer av bilen 🙂

mina TH2 jag har till evo passar men man måste ha helt sjuka spacerplattor för att det ska funka!

tendency
                      Deltagare

Får önska dig välkommen och grattis till ett förmodligen bra köp. Håller med de tidigare. Om du är helt ny med Subaru, så kör original ett tag, du kommer GARANTERAT att ha kul med vad den (det är ju en STi för f*n!) har att erbjuda! 😉

AndyBoy
                        Deltagare

Tack för alla svar, någon dump eller avgas hade jag inte tänkt att byta.

Nu har jag hämtat bilen igår iaf, en lång resa med försenade tåg osv osv, alltid ska det strula!

Men när vi väl kom dit så stog det en fin sti där, och den var absolut i så fint skick som säljaren hade sagt. Några små stenskott i både huv och vindruta – thats it.

Och efter 50 mil på landsväg och några få busmil här hemma så kan jag summera med:

Fan vad bra den går, det blir inget trim den närmsta framtiden, måste lära mig köra denna bil fullt ut först!

Helt otroligt obekväm på motorväg, trodde inte riktigt att det skulle vara så illa, nästan hörselskyddsvarning. Men det kanske beror på vad man är van med 🙂

Sjukt kul bil att köra, fattar dock noll och ingenting om mittdiffen, hur den ska ställas. Provade lite olika inställningar igår på en stor plan, men märkte ingen jätteskillnad. Tips?

Ubbe
                          Deltagare

Grattis till en fin bil!

Mittdiffens inställning är svår att märka någon stor skillnad av på vanlig väg, bortsett från när man busar runt på en stor hal parkering. Ta ut den på en bana som superstage när du lärt dig känna bilen lite och du kommer helt plötsligt märka vilken skillnad det faktist är mellan låst och öppen diff. Vi kör vår i ”Auto” 99,9% av tiden, även på bana, då detta fördelar kraften automagiskt på nått vis och funkar bäst för oss.

Instämmer i vad andra har sagt. Lär dig känna bilen och hitta de förändringar du vill göra. Hur man än vänder och vrider på det så sitter största förbättringen man kan göra mellan ratten och förarsätet och det kostar ”bara” bensin, däck, bromsar… 🙂 Om du ska komma på banträffar (vilket väl är givet?) så skulle jag rekommendera R-däck som första ”uppgradering” på en nyare STi.

Manor
                            Deltagare

…Helt otroligt obekväm på motorväg, trodde inte riktigt att det skulle vara så illa, nästan hörselskyddsvarning. Men det kanske beror på vad man är van med :)…

Kan inte alls hålla med dig där.
                              Jag gick från BMW 5-serie och Ford Scorpio bägge med 6-cylindrar och som ju i princip är gjorda för motorvägsåka…till min Impreza GT och jag är betydligt mer utvilad efter 50 mil i den än i de andra bilarna. Visst det knarrar, gnekar och brölar…men den har en ypperlig väghållning och vill man köra om så kör man om ;-).

En STi måste ju vara en dröm i jämförelse vid motorvägsåka, men du kanske körde Rolls-Royce tidigare :D.

Grattis till en fin bil, och hoppas att du ska trivas med den.

Fricke.w
                              Deltagare

Kan nog förstå vad du menar med obehaglig att köra på motorväg 🙂
                                Är riktigt hård i fjädring och bussningar orginal dom här bilarna, trots att dom har sådan hög markfrigång orginal.
                                Jag tyckte då i alla fall att min tok sänkta BMW M3 jag hade förut var mjukare i schasit än vad dena impreza är orginal, men de är ju ingen nakdel precis tycker då jag :9 man lär sig leva med de, men de kan ju känas i bland med imprezan som att man åker på järnvägs slipers, om man träfar ojämnheterna fel i 110-120KM/H blir ett jäkla studsande ett tag, men till min förvåning så vart de inte väre i alla fall när jag sänkte bilen, och den vart änu fasstare, så de var positivt :7
                                Grattis till ett fint bilköp, och hoppas vi möts någon gång.

MVH Fricke.w

AndyBoy
                                Deltagare

Nu har jag haft yttligare några dagar i bilen, och jag kan bara säga att jag är väldigt nöjd.

Självklart har några frågor dykt upp i början:

1. Vad är en normal driftstempratur på bakdiffen?

2. Är det normalt att drivlinan låter lite vid motorbroms i låg hastighet? När man motorbromsar i låga farter på tvåan så hör man lite ljud från troligtvis diffen fram. Absolut inte mycket, men det finns där. Det är ju garanti på bilen, så ev fel vill man ju ha hjälp med inom denna radie.

3. Vad ger enbart mappning, tex hos JRM? (Så länge varade det 🙂

4. R däck blir det garanterat till sommaren, har en egen däckverkstad, så jag tror inte det blir några större problem..

Men som sagt, underbar bil!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.