SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Import av Impreza med utbytt motor

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #28281
    Mitnick
    Deltagare

      Hei!

      Har funnet en 2004 Impreza WRX STI prodrive utenlands som jeg har tenkt på å importere til Sverige. Problemet er bare at bilen har fått byttet motor fra 2.0 til 2.5

      Om jeg har forstått rett så kom denne motoren først i 2006 i Europa? Bilen er ikke registrert med utbytt motor i det landet den kommer ifra. bilen er venstrestyrt.

      Spørsmålet er da: Er det mulig å reg.besikte bilen i sverige med 2.5 liters motor?

      /Geir

      #242279
      Gyver
      Deltagare

        Det beror helt på om din besiktningsman bemödar sig att kolla motornummret eller inte på blocket. Är han noggrann och tittar så får du nog bekymmer.

        #242282
        Mitnick
        Deltagare

          Har sett bilder av motorrommet på den aktuelle bilen, er ingenting der som tilsier at det er en 2.5, eller at motoren skulle være utbytt i det hele tatt. Troligvis så har jo ikke bes.mannen kjørt så mange imprezaer at han merker forskjell heller.

          Sjekker de motornummeret opp mot chassinr? Er dette noe som skal inngå i en reg.bes? I så fall framgår det sikkert at det er en 2.5L

          #242280
          Gyver
          Deltagare

            Om jag inte tänker helt galet så borde motornummret stå på vänstra fjäderbenstornet tillsammans med karosserikoden och färgkoden samt lite annat. Så kikar han på den och sedan på motorkoden som sitter på blocket bakom insuget och bredvid startmotorn så är det nog kört. Eller om han är duktig på subaru och kollar ner mellan generatorn och styrservopumpen direkt och ser att det står ej25 istället för ej20 gjutet på blocket.

            Ser motorrummet i stort sett original ut och är lagom skitigt så skulle det kanske vara värt att chansa beroende på vad man får ge för bilen kan jag tycka.

            #242283
            Mitnick
            Deltagare

              Bilen koster omtrent 40 000 mindre enn en 2004 modell med 2.0L i Sverige.

              Er ingen ekspert på Subaru motorer, men jeg skulle tro at 2.5 motoren er bedre enn 2.0? med tanke på holdbarhet ved hardt bruk, samt drivstofføkonomi ved vanlig kjøring.

              Om bes.mannen skulle finne ut av det, er det da overhodet mulig å registrere bilen med den motoren som sitter i? Syns å ha lest noe om at man ikke kan registrere biler med en motor som er nyere enn selve bilen.

              #242277
              Adam K
              Deltagare

                Tyvärr är det tvärtom så att 2,5 lit. motorn har sämre driftsekonomi och ofta (original) har sämre hållbarhet än 2 liters-motorerna.
                Anledningen till att folk byter är vridmomentet och, om motorn är ’byggd’ den kan ha ’gått runt’ problemet med veka delar.

                #242276
                griml0ck
                Deltagare

                  När dom regbesiktade min bil kollade dom motornumret mot numret som står på plattan. Det är nog standard vid en regbesiktning.
                  Så dom borde nog märka att motorn är bytt. Och jag vet inte vad det får för följder. Men det är nog väldigt hög risk att den inte går igenom. Jag skulle inte chansa med så mycket pengar som det brukar handla om när man köper en bil.

                  #242281
                  csjovold
                  Deltagare

                    På min kollade de ej motornummer, bara chassinummer. men det beror ju helt på hur nogrann besiktningsgubben är..

                    #242278
                    sladden
                    Deltagare

                      Tror den går igenom till 99%…. väldigt liten chans att dom tittar.

                    Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.