› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Import av Impreza med utbytt motor
- Detta ämne har 8 svar, 1,059 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 9 månader sedan av
sladden.
-
FörfattareInlägg
-
8 maj, 2012 kl. 10:29 #28281
Mitnick
DeltagareHei!
Har funnet en 2004 Impreza WRX STI prodrive utenlands som jeg har tenkt på å importere til Sverige. Problemet er bare at bilen har fått byttet motor fra 2.0 til 2.5
Om jeg har forstått rett så kom denne motoren først i 2006 i Europa? Bilen er ikke registrert med utbytt motor i det landet den kommer ifra. bilen er venstrestyrt.
Spørsmålet er da: Er det mulig å reg.besikte bilen i sverige med 2.5 liters motor?
/Geir
8 maj, 2012 kl. 10:55 #242279Gyver
DeltagareDet beror helt på om din besiktningsman bemödar sig att kolla motornummret eller inte på blocket. Är han noggrann och tittar så får du nog bekymmer.
8 maj, 2012 kl. 11:34 #242282Mitnick
DeltagareHar sett bilder av motorrommet på den aktuelle bilen, er ingenting der som tilsier at det er en 2.5, eller at motoren skulle være utbytt i det hele tatt. Troligvis så har jo ikke bes.mannen kjørt så mange imprezaer at han merker forskjell heller.
Sjekker de motornummeret opp mot chassinr? Er dette noe som skal inngå i en reg.bes? I så fall framgår det sikkert at det er en 2.5L
8 maj, 2012 kl. 14:32 #242280Gyver
DeltagareOm jag inte tänker helt galet så borde motornummret stå på vänstra fjäderbenstornet tillsammans med karosserikoden och färgkoden samt lite annat. Så kikar han på den och sedan på motorkoden som sitter på blocket bakom insuget och bredvid startmotorn så är det nog kört. Eller om han är duktig på subaru och kollar ner mellan generatorn och styrservopumpen direkt och ser att det står ej25 istället för ej20 gjutet på blocket.
Ser motorrummet i stort sett original ut och är lagom skitigt så skulle det kanske vara värt att chansa beroende på vad man får ge för bilen kan jag tycka.
8 maj, 2012 kl. 17:21 #242283Mitnick
DeltagareBilen koster omtrent 40 000 mindre enn en 2004 modell med 2.0L i Sverige.
Er ingen ekspert på Subaru motorer, men jeg skulle tro at 2.5 motoren er bedre enn 2.0? med tanke på holdbarhet ved hardt bruk, samt drivstofføkonomi ved vanlig kjøring.
Om bes.mannen skulle finne ut av det, er det da overhodet mulig å registrere bilen med den motoren som sitter i? Syns å ha lest noe om at man ikke kan registrere biler med en motor som er nyere enn selve bilen.
10 maj, 2012 kl. 06:42 #242277Adam K
DeltagareTyvärr är det tvärtom så att 2,5 lit. motorn har sämre driftsekonomi och ofta (original) har sämre hållbarhet än 2 liters-motorerna.
Anledningen till att folk byter är vridmomentet och, om motorn är ’byggd’ den kan ha ’gått runt’ problemet med veka delar.10 maj, 2012 kl. 11:43 #242276griml0ck
DeltagareNär dom regbesiktade min bil kollade dom motornumret mot numret som står på plattan. Det är nog standard vid en regbesiktning.
Så dom borde nog märka att motorn är bytt. Och jag vet inte vad det får för följder. Men det är nog väldigt hög risk att den inte går igenom. Jag skulle inte chansa med så mycket pengar som det brukar handla om när man köper en bil.10 maj, 2012 kl. 12:22 #242281csjovold
DeltagarePå min kollade de ej motornummer, bara chassinummer. men det beror ju helt på hur nogrann besiktningsgubben är..
10 maj, 2012 kl. 16:28 #242278sladden
DeltagareTror den går igenom till 99%…. väldigt liten chans att dom tittar.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.