SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Import av Impreza med utbytt motor

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Mitnick
    Deltagare

Hei!

Har funnet en 2004 Impreza WRX STI prodrive utenlands som jeg har tenkt på å importere til Sverige. Problemet er bare at bilen har fått byttet motor fra 2.0 til 2.5

Om jeg har forstått rett så kom denne motoren først i 2006 i Europa? Bilen er ikke registrert med utbytt motor i det landet den kommer ifra. bilen er venstrestyrt.

Spørsmålet er da: Er det mulig å reg.besikte bilen i sverige med 2.5 liters motor?

/Geir

Gyver
      Deltagare

Det beror helt på om din besiktningsman bemödar sig att kolla motornummret eller inte på blocket. Är han noggrann och tittar så får du nog bekymmer.

Mitnick
        Deltagare

Har sett bilder av motorrommet på den aktuelle bilen, er ingenting der som tilsier at det er en 2.5, eller at motoren skulle være utbytt i det hele tatt. Troligvis så har jo ikke bes.mannen kjørt så mange imprezaer at han merker forskjell heller.

Sjekker de motornummeret opp mot chassinr? Er dette noe som skal inngå i en reg.bes? I så fall framgår det sikkert at det er en 2.5L

Gyver
          Deltagare

Om jag inte tänker helt galet så borde motornummret stå på vänstra fjäderbenstornet tillsammans med karosserikoden och färgkoden samt lite annat. Så kikar han på den och sedan på motorkoden som sitter på blocket bakom insuget och bredvid startmotorn så är det nog kört. Eller om han är duktig på subaru och kollar ner mellan generatorn och styrservopumpen direkt och ser att det står ej25 istället för ej20 gjutet på blocket.

Ser motorrummet i stort sett original ut och är lagom skitigt så skulle det kanske vara värt att chansa beroende på vad man får ge för bilen kan jag tycka.

Mitnick
            Deltagare

Bilen koster omtrent 40 000 mindre enn en 2004 modell med 2.0L i Sverige.

Er ingen ekspert på Subaru motorer, men jeg skulle tro at 2.5 motoren er bedre enn 2.0? med tanke på holdbarhet ved hardt bruk, samt drivstofføkonomi ved vanlig kjøring.

Om bes.mannen skulle finne ut av det, er det da overhodet mulig å registrere bilen med den motoren som sitter i? Syns å ha lest noe om at man ikke kan registrere biler med en motor som er nyere enn selve bilen.

Adam K
              Deltagare

Tyvärr är det tvärtom så att 2,5 lit. motorn har sämre driftsekonomi och ofta (original) har sämre hållbarhet än 2 liters-motorerna.
                Anledningen till att folk byter är vridmomentet och, om motorn är ’byggd’ den kan ha ’gått runt’ problemet med veka delar.

griml0ck
                Deltagare

När dom regbesiktade min bil kollade dom motornumret mot numret som står på plattan. Det är nog standard vid en regbesiktning.
                  Så dom borde nog märka att motorn är bytt. Och jag vet inte vad det får för följder. Men det är nog väldigt hög risk att den inte går igenom. Jag skulle inte chansa med så mycket pengar som det brukar handla om när man köper en bil.

csjovold
                  Deltagare

På min kollade de ej motornummer, bara chassinummer. men det beror ju helt på hur nogrann besiktningsgubben är..

sladden
                    Deltagare

Tror den går igenom till 99%…. väldigt liten chans att dom tittar.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.