SSC Allmänt snack Allmänt småprat Import eller lacka om?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Assazel
    Deltagare

Hej!
      Verkar vara hyfsat omöjligt att få tag i en Svart Wrx Sti 🙁 (och jag har bestämt mig nu för att ha en svart)

Min fundering är nu om man bör lacka om den eller importera en?
      Vad tappar mest i andrahandsvärde?

Man skulle kunna få intyg av lackeraren på att bilen är okrockad och i bra skick innan, samt ett test av motormännen precis efter att den är omlackad.
      Det borde väl räcka för att kunna sälja den utan att folk backar?

Hur/vad hade ni gjort?

Yonaz
      Deltagare

Mattsvart, lacka den mattsvart! Alt. flocka hela bilen :7

.zip
        Deltagare

Ny lack ser jag inte som något negativt, förutsatt att den inte varit krockad som sagt 🙂
          För vem vill inte ha ny klarlack+lackförsegling på sin bil :9

//.zip

Assazel
          Deltagare

Ny lack ser jag inte som något negativt, förutsatt att den inte varit krockad som sagt 🙂 För vem vill inte ha ny klarlack+lackförsegling på sin bil :9 //.zip

🙂 Sant,
            men kan man räkna med att det blir bra? Är det svårt att misslyckas med en omlackering hos en firma?

Strat
            Deltagare

Finns säkert dom som kan fucka upp rejält 🙂

Hitta någon som fått många fina omdömen. Men det kostar en bra slant gissar jag, beroende på hur mycket arbete du gör själv förstås.

.zip
              Deltagare

Om du betalar ”vitt” skattad och klart så lämnar nästan alla firmor garanti på arbetet, så om det skulle gå åt skogen så bör dom göra om det.
                Att betala en lackerare svart kostar ca 10.000:- för en hel lackering (slipning, spackel, grundning, lackning etc)
                Skattat så hamnar man säkert på 15.000-20.000:-, det är färgen som kostar mest vid en lackering.
                Men eftersom bilen är så pass ny så blir det inte så mkt slipning, möjligtvis spackling över stenskott och lacksläpp.
                Och sen är färgen svart ganska svårt att misslyckas med 🙂

//.zip

goldog
                Deltagare

ca 30.000 om du ska ha kvitto här i stan…

jag betalar ungefär hälften men då fixade jag all demontering själv, vilket är ett jävla jobb 😛

Manor
                  Deltagare

Om du betalar ”vitt” skattad och klart så lämnar nästan alla firmor garanti på arbetet, så om det skulle gå åt skogen så bör dom göra om det.Att betala en lackerare svart kostar ca 10.000:- för en hel lackering (slipning, spackel, grundning, lackning etc)Skattat så hamnar man säkert på 15.000-20.000:-, det är färgen som kostar mest vid en lackering.Men eftersom bilen är så pass ny så blir det inte så mkt slipning, möjligtvis spackling över stenskott och lacksläpp.Och sen är färgen svart ganska svårt att misslyckas med 🙂 //.zip

Det verkar vara väldigt optimistiskt pris för en hellackning. Jag skulle personligen tippa på dubbelt upp (om nu det räcker).

Svart, skulle jag inte säga är en lätt färg, snarare tvärtom. På en svart lack ser man minsta lilla bula/buckla som ljusare lacker döljer effektivt.

Jag skulle nog personligen importera en svart STi om nu färgen är viktigare än resten… De baltiska länderna kan vara ett hett tips speciellt om det skulle bli en devalvering som det spekuleras om.

.zip
                    Deltagare

Det verkar vara väldigt optimistiskt pris för en hellackning.

Har en släkting som arbetar som lackerare och han tar inte mer än ca 20k beroende på vad det är för bil och hur mkt rost det finns, och detta med kvitto.
                      Men sen kan man oxå definiera hellackning. Ska motorn ur för att lacka motorrummet så kan nog priset hoppa upp ett steg 🙂

//.zip

Grusdraparn
                      Deltagare

Det verkar vara väldigt optimistiskt pris för en hellackning.

Har en släkting som arbetar som lackerare och han tar inte mer än ca 20k beroende på vad det är för bil och hur mkt rost det finns, och detta med kvitto.Men sen kan man oxå definiera hellackning. Ska motorn ur för att lacka motorrummet så kan nog priset hoppa upp ett steg 🙂 //.zip

Vid färgbyte är väl motor ur nästan ett måste, svart bil med blått motorrum är väl ingen hit direkt. Jag skulle som mats är inne på räkna med en betydligt högre summa för lack och de lackerare jag varit i kontakt med hävdar tyvärr att svart är en av de svåraste färgerna. Räkna också med en hel del skruvande och clips-köp, alternativt räkna upp kostnaden ytterligare om du vill lejja bort all demontering/montering.

/K

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.