› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Import fakta England
- Detta ämne har 10 svar, 1,612 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 1 månad sedan av
Jap-City.
-
FörfattareInlägg
-
13 december, 2006 kl. 10:54 #9915
Jimmya85
DeltagareSökte lite på forum angående V5C, alltså det viktigaste pappret som du behöver med dig om du väljer att importera en bil själv från England. Vet inte om det är fler än jag som varit med om problem att man saknar pappret och inte vet vad man ska ta sig till. På andra forum har jag läst att om man inte får med sig V5 pappret hem så står man med en bil som aldrig går att använda, detta var vad vägverket också sa till mig. Jag importerade en impreza själv, och av ren klumpighet så fick jag inte med mig det enda pappret förutom kvittot som man behöver, alltså V5C certifikatet(Ägaren påstod att hon behövde den så länge tills hon ordnat med DVLA angående hennes privata skyltar på bilen. Hon lovade sedan att skicka pappret men efter 2 månader utan svar så var jag tvungen att ordna detta själv.
Det du gör om du saknar V5C pappret på bilen, är att gå in på:
http://www.dvla.gov.uk/
Och ladda ner V756 ”Certificate of permanent export”Där fyller man i chassinr, motorkod,mil,föregående ägares adress, ny ägare osv osv.
Eller maila:
Och be dem skicka pdf filen via mail
När du fyllt i denna så skickar du den antingen via fax till:
01792 788378 ”Med engelskt prefix”
Eller till adressen via brev:
Export Section
DVLA
Swansea
SA99 1AG
EnglandNär du gjort detta har DVLA en handläggningstid på ca 4 veckor tills de godkänt pappret. Då skickar de V561 papper till dig ”Certificate of permanent export” där du står som ny ägare
Denna fungerar likadant som V5C hos alla bilprovningar och gör så du kan få bilen laglig. Innan godkändes inte V561 men det är ändrat pga många ägare som inte fått V5C pappret med sig hem
Hoppas någon har nytta av detta. Jag fick mitt V561 godkänt igår, så en stor sten släppte från hjärtat när jag äntligen vet att jag kan få bilen laglig
13 december, 2006 kl. 14:56 #109956syke
BlockeradTrevlig info.
Hur gör man med kvittot om bilen varit min hela tiden (d.v.s betalad i Japan), men mellanlandat i England för reggning och sen till Sverige? 🙂
13 december, 2006 kl. 15:22 #109960Plogen
DeltagareDet var mycket välkommet eftersom jag precis varit tvunget att göra samma sak pga. personliga plåtar. Hyser dock gott hopp att tidigare ägare ska skicka pappret 🙂
14 december, 2006 kl. 07:34 #109959simo
DeltagareNästan så att denna skulle lyftas in under FAQn
Lysande info!
/U
14 december, 2006 kl. 07:54 #109961Jimmya85
DeltagareExakt samma situation som mig. Ägaren påstod att hon skulle ordna upp sina personliga plåtar med DVLA och sen skicka papper till mig. (Annars skulle hon bli av med sina plåtar i förloppet)
Efter 2 månader jag försökt nå användare utan svar så får hon skylla sig själv, ordnade det på egen hand med hopp om att hon blir av med plåterna pga hon inte tog sitt ansvarDet var mycket välkommet eftersom jag precis varit tvunget att göra samma sak pga. personliga plåtar. Hyser dock gott hopp att tidigare ägare ska skicka pappret 🙂
14 december, 2006 kl. 07:59 #109962Jimmya85
DeltagareFörstår ej riktigt din fråga 🙂
Om du reggat den i england har du väl V5C? Som du sedan lämnar till besiktningen? Kvittot behöver man inte använda förrän i absolut nödfall, tex om tidigare ägare i England kontaktas av DVLA och påstår att bilen inte är såld, så har man denna som slutgiltigt bevis för att få papprerna godkända.Trevlig info.Hur gör man med kvittot om bilen varit min hela tiden (d.v.s betalad i Japan), men mellanlandat i England för reggning och sen till Sverige? 🙂
14 december, 2006 kl. 08:07 #109963Jimmya85
DeltagareSyke
Om du själv står som personen som reggat bilen I England så är det ändå samma förlopp. Eftersom pappret används inte bara om tidigare ägare inte gett dig V5C eller V5C är försvunnet. Utan detta papper används också om bilen ska tas i bruk i annat land än England mer än 12 månader temporärt.14 december, 2006 kl. 12:05 #109957syke
BlockeradSka försöka förtydliga. Jag betalade bilen till agenten i Japan. Sen reggades den i england av kent på japcity (i hans namn antar jag, men det märker jag väl när jag får papprena), och sen skickades den till mig. I detta fall finns det inget kvitto på att jag köpt bilen i england, bara att jag betalat den i japan, men det torde väl vv inte bry sig om?
Hur som helst, förmodligen lär jag inte behöva kvittot alls.
Följdfråga:
Behövs det någon avregistrering i England, eller gör svenska vv det i samband med regbesiktningen?14 december, 2006 kl. 12:46 #109964Jimmya85
DeltagareSvårt att säga. Har du kvitto att du köpt bilen så äger du ju den oavsett land, tills någon har köpt den av dig och har kvitto på det underskrivet av säljare/köpare. Detta kvitto är sista lösningen, om Kent säger att detta inte är din bil, och du inte erhåller papprerna. Med tanke på hur liten chans detta är så behöver du inget kvitto i DVLA syfte 🙂
När bilen reggas i England så får man ett V5C papper, på det pappret finns en liten flik ”Export section” Denna fylls i och fyller samma funktion som V561 pappret. Kan inte svara på hur mkt papper Japcity ordnar till dig, antagligen så får du V5C pappret där du fyller i sista delen och skickar in att du är nya ägaren och att bilen är tagen ur england. (Eller så är detta gjort när du får bilen) Den andra delen av V5C ska lämnas till besiktningen för att få bilen laglig. Jag hoppas jag ger dig korrekt infomation, är nästan säker att förloppet ser ut såhär. Är exportdelen klar när du får bilen, är det som sagt bara V5C som ska in till besiktningsmannen och du får hemskickat nya svenska regpapper, och sen är det bara tuta och köra 😉
Lycka till!Ska försöka förtydliga. Jag betalade bilen till agenten i Japan. Sen reggades den i england av kent på japcity (i hans namn antar jag, men det märker jag väl när jag får papprena), och sen skickades den till mig. I detta fall finns det inget kvitto på att jag köpt bilen i england, bara att jag betalat den i japan, men det torde väl vv inte bry sig om?Hur som helst, förmodligen lär jag inte behöva kvittot alls.Följdfråga:Behövs det någon avregistrering i England, eller gör svenska vv det i samband med regbesiktningen?
14 december, 2006 kl. 13:00 #109958syke
BlockeradNu känner jag mig på banan, tack för infon! 🙂
22 december, 2006 kl. 23:00 #109965Jap-City
DeltagareHi all… It’s like this.
When we import a car from Japan on your behalf, we arrange the UK registration. You receive the car (to Gothenburg) with the full UK registration after about 1 week after the car arrives in the UK.
About 10 days later (depending on how fast the DVLA are), we receive the V5C UK registration document. This is registered to Jap-City. We send you sections 1 to 8 of the V5C which you use to re-register the car at SBP in Sweden. In some cases a receipt of purchase is necassary if the SBP want to be fussy, but in actual fact, it shouldn’t be asked for. In any case, we can arrange a receipt that shows that we have sold the car to you.
We send section 11 to the DVLA (the purple slip). This is the Export slip to declare that the car has been permanently exported.
The V5C is a harmonised EU registration document that is used to simply re-register a car in any EU member state. Sweden is a member state. The DVLA no longer issue an Export Certificate as the V5C Harmonised document is all you need.
If you have bought a car in the UK that has the old V5 and not a new V5C (V5C was introduced about 2 or 3 years ago), you will need to contact the previous owner and get them to apply for a new V5C document. It should take about 2 weeks and is free (I think). In some cases we can help in these matters too, but it can be a little riskey if we simply ”register” these cars in our name and ”sell” then to you. We have to pay tax on all cars that are registered in our name. It works out at about £290… So, cheaper to get the private seller in the UK to arrange this for you.
I hope this has helped a little. If you have any questions, just let me know.
We have a chap just out side Gothenburg who registers about 80% of all the cars we send to Sweden. His name is Jens Nylander and his contact details can be found on this page of our website together with all the other information you get when using our services to import either from Japan or the UK: http://www.japcity.com/sweden/calculation.htm . Please give him a call to be 100% sure of the latest SBP’s legislations.
Kent
http://www.japcity.com/sweden – Phone: 0044 7884 438867 (UK mobile) / 0033 467 247823 (France office) / 0033 680 438977 (France mobile).
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.