SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Importhjälp! Vilka modeller går och regga??

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1498
    Krigge
    Deltagare

      Sitter och planerar för en go sommarbil och gasa lite bana med. Tänkte kolla om nån här sitter inne med kunskaper om vilka modeller som går och regga i svea. Tittar främst på Spec c, Type RA, s202, kanske type 25 osv. Vet att de flesta äldre har gått igenom (RA, Type-r; V-ltd osv) men hur är det med nyare versioner?

      Var det inte nåt om att inte alla modeller ses som serietillverkade??

      Mvh

      #45258
      larsallan
      Deltagare

        22b har det ju varit en massa snack om. Den är inte tillverkad i 500 exemplar som det måste vara för att man ska kunna regga. Allt går nog att regga på ett eller annat sätt men det kan kosta mer än det smakar. Tror dock att dom flesta utav dom modeller du räknar upp har tillverkats i fler än 500 ex men jag kan ha fel.

        #45259
        goldog
        Deltagare

          bäst svar får man säkert om man ringer o frågar dom som reggar bilen 🙂

          #45250
          b20mannen
          Deltagare

            22B går ju helt bevisligen att regga.
            Och om jag inte hade en Impreza redan så skulle jag av alla modeller välja just 22B. Den är snygg, potent och ovanlig.

            Skulle Impreza-fen dimpa ner från himlen just nu och låta mig önska fritt, så skulle det bli:

            En svart 22B med sexväxlad dog-låda, DCCD, JUN 2,48 L stroker med stålfoder byggd på EJ22, Cosworthtoppar, JUN 264-kammar utan AVCS, JUN fjädrar och Ti-retainers, RCM R-belt kit, torrsump (5-vägs), Garret 3076R, Autronic SM4, FMIC, Equal length headers i 0,8 mm inconell och downpipe som konar ut 7 grader till en reflexkammare som ansluter 85 mm direkt till ett Blitz Nurspec R, sexpunktsbur i CrMo, sexpunktsbälten, Öhlins trevägs asfaltsben på Prodrivechassie, Corbeau Revolution Excel skålstolar i kolfiber, Skärmar, huv, front, vinge, i kolfiber, Alcon 6-kolvs runt om med våg, Superleggera magnesiumfälgar i special dimension 17×9, m.m. godis.

            Visst kan man drömma? 😀

            Förlåt utsvävningen. Men 22B verkar väcka drömmar. 😉

            #45255
            Krigge
            Deltagare

              bäst svar får man säkert om man ringer o frågar dom som reggar bilen 🙂

              Ja det kan man ju tro…:(
              SBP har tyvärr inte den kunskapen längre…
              Kommer ihåg när jag ringde dom och frågade om japan import….
              -Jo det enda du behöver är ett intyg på bromsarna….

              #45256
              Pasi_k
              Deltagare

                22B går ju helt bevisligen att regga.

                Går det?

                #45251
                b20mannen
                Deltagare

                  22B går ju helt bevisligen att regga.

                  Går det?

                  Du menar så. Vilken brandfackla!

                  #45257
                  Pasi_k
                  Deltagare

                    Du menar så. Vilken brandfackla!

                    HUR isåfall?

                    #45248
                    syke
                    Blockerad

                      Här är ett urklipp ur min dikussion med vägverket ang. 22b:

                      Gränsen för antal tillverkade enheter är 500 st. Görs en fordonsmodell i mindre antal räknas fordonet som
                      ” småseriefordon ” enligt EU-direktiv 70/156/EEG.

                      Fordon tillverkade i små serier omfattas inte av ett helfordonsgodkännande utan måste godkännas
                      enlgt varje EU-lands nationella lagstiftning.

                      För Sveriges del innebär detta att man för fordonet vid registreringsbesitkning måste kunna uppvisa
                      intyg eller prcvningsrapporter på samtilga tillämpliga krav är uppfyllda.

                      Exempel på krav som man brukar få inlämna provningsrapporter/intyg på är avgaser, fordonsbuller samt bromsar.

                      Vägverket rekommenderar att du innan importen kontaktar den svenska generalagenten ( Subaru ) för att få reda på
                      möjligheten till erhållande av intyg som utvisar att fordonet uppfyller tillämpliga krav.

                      Tänk även på att en bil som är godkänd i england måste kompletteras enligt nedan

                      För en bil som importeras till Sverige från ett land med vänstertrafik gäller följande:

                      1. Strålkastare: byts ut mot typgodkänd strålkastare av höger asymmetrisk typ.
                      2. Backspeglar: Bilprovningen kontrollerar backspeglars siktfält gentemot krav enligt VVFS 2003:22 kap. 31 § 14 punkt 1. (kap.38 § 57)
                      3. Hastighetsmätare: Intyg från tillverkaren/generalagenten att bilen är försedd med hastighetsmätare, enligt kraven i VVFS 2003:22 kap. 33 § 1 punkt 1 eller 2, för metrisk skala (ska visa km/tim).
                      4. Dimbaklykta: Placering ska kontrolleras. Om endast ett ska placeringen vara på fordonets vänstra sida eller i mitten.
                      5. Registreringsskylt: ska vara placerad på fordonets vänstra sida eller i mitten av fordonet.

                      #45249
                      syke
                      Blockerad

                        De säger alltså inte att det inte går, bara att det behövs mer pappersarbete 😉

                        #45252
                        b20mannen
                        Deltagare

                          Här är ett urklipp ur min dikussion med vägverket ang. 22b:Gränsen för antal tillverkade enheter är 500 st. Görs en fordonsmodell i mindre antal räknas fordonet som ” småseriefordon ” enligt EU-direktiv 70/156/EEG.Fordon tillverkade i små serier omfattas inte av ett helfordonsgodkännande utan måste godkännas enlgt varje EU-lands nationella lagstiftning.För Sveriges del innebär detta att man för fordonet vid registreringsbesitkning måste kunna uppvisaintyg eller prcvningsrapporter på samtilga tillämpliga krav är uppfyllda.

                          Men detta är ju enbart en fördel. Vem vill ha en helbilsgodkänd 22B?

                          #45254
                          RXY430
                          Deltagare

                            Här är ett urklipp ur min dikussion med vägverket ang. 22b:Gränsen för antal tillverkade enheter är 500 st. Görs en fordonsmodell i mindre antal räknas fordonet som ” småseriefordon ” enligt EU-direktiv 70/156/EEG.Fordon tillverkade i små serier omfattas inte av ett helfordonsgodkännande utan måste godkännas enlgt varje EU-lands nationella lagstiftning.För Sveriges del innebär detta att man för fordonet vid registreringsbesitkning måste kunna uppvisaintyg eller prcvningsrapporter på samtilga tillämpliga krav är uppfyllda.

                            Men detta är ju enbart en fördel. Vem vill ha en helbilsgodkänd 22B?

                            Om någon kastade nycklarna efter mig så KANSKE jag skulle kunna tänka mig en helbilsgodkänd 22B! 😉

                            #45253
                            b20mannen
                            Deltagare

                              Men detta är ju enbart en fördel. Vem vill ha en helbilsgodkänd 22B?

                              Om någon kastade nycklarna efter mig så KANSKE jag skulle kunna tänka mig en helbilsgodkänd 22B! 😉

                              Du menar så? Okej då. 😀

                            Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.