› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Importhjälp! Vilka modeller går och regga??
- Detta ämne har 12 svar, 1,372 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 10 månader sedan av
b20mannen.
-
FörfattareInlägg
-
8 maj, 2008 kl. 22:38 #1498
Krigge
DeltagareSitter och planerar för en go sommarbil och gasa lite bana med. Tänkte kolla om nån här sitter inne med kunskaper om vilka modeller som går och regga i svea. Tittar främst på Spec c, Type RA, s202, kanske type 25 osv. Vet att de flesta äldre har gått igenom (RA, Type-r; V-ltd osv) men hur är det med nyare versioner?
Var det inte nåt om att inte alla modeller ses som serietillverkade??
Mvh
9 maj, 2008 kl. 15:29 #45258larsallan
Deltagare22b har det ju varit en massa snack om. Den är inte tillverkad i 500 exemplar som det måste vara för att man ska kunna regga. Allt går nog att regga på ett eller annat sätt men det kan kosta mer än det smakar. Tror dock att dom flesta utav dom modeller du räknar upp har tillverkats i fler än 500 ex men jag kan ha fel.
9 maj, 2008 kl. 17:08 #45259goldog
Deltagarebäst svar får man säkert om man ringer o frågar dom som reggar bilen 🙂
9 maj, 2008 kl. 19:16 #45250b20mannen
Deltagare22B går ju helt bevisligen att regga.
Och om jag inte hade en Impreza redan så skulle jag av alla modeller välja just 22B. Den är snygg, potent och ovanlig.Skulle Impreza-fen dimpa ner från himlen just nu och låta mig önska fritt, så skulle det bli:
En svart 22B med sexväxlad dog-låda, DCCD, JUN 2,48 L stroker med stålfoder byggd på EJ22, Cosworthtoppar, JUN 264-kammar utan AVCS, JUN fjädrar och Ti-retainers, RCM R-belt kit, torrsump (5-vägs), Garret 3076R, Autronic SM4, FMIC, Equal length headers i 0,8 mm inconell och downpipe som konar ut 7 grader till en reflexkammare som ansluter 85 mm direkt till ett Blitz Nurspec R, sexpunktsbur i CrMo, sexpunktsbälten, Öhlins trevägs asfaltsben på Prodrivechassie, Corbeau Revolution Excel skålstolar i kolfiber, Skärmar, huv, front, vinge, i kolfiber, Alcon 6-kolvs runt om med våg, Superleggera magnesiumfälgar i special dimension 17×9, m.m. godis.
Visst kan man drömma? 😀
Förlåt utsvävningen. Men 22B verkar väcka drömmar. 😉
9 maj, 2008 kl. 19:49 #45255Krigge
Deltagarebäst svar får man säkert om man ringer o frågar dom som reggar bilen 🙂
Ja det kan man ju tro…:(
SBP har tyvärr inte den kunskapen längre…
Kommer ihåg när jag ringde dom och frågade om japan import….
-Jo det enda du behöver är ett intyg på bromsarna….12 maj, 2008 kl. 06:06 #45256Pasi_k
Går det?
12 maj, 2008 kl. 13:06 #45251b20mannen
Går det?
Du menar så. Vilken brandfackla!
13 maj, 2008 kl. 05:25 #45257Pasi_k
DeltagareDu menar så. Vilken brandfackla!
HUR isåfall?
13 maj, 2008 kl. 05:32 #45248syke
BlockeradHär är ett urklipp ur min dikussion med vägverket ang. 22b:
Gränsen för antal tillverkade enheter är 500 st. Görs en fordonsmodell i mindre antal räknas fordonet som
” småseriefordon ” enligt EU-direktiv 70/156/EEG.Fordon tillverkade i små serier omfattas inte av ett helfordonsgodkännande utan måste godkännas
enlgt varje EU-lands nationella lagstiftning.För Sveriges del innebär detta att man för fordonet vid registreringsbesitkning måste kunna uppvisa
intyg eller prcvningsrapporter på samtilga tillämpliga krav är uppfyllda.Exempel på krav som man brukar få inlämna provningsrapporter/intyg på är avgaser, fordonsbuller samt bromsar.
Vägverket rekommenderar att du innan importen kontaktar den svenska generalagenten ( Subaru ) för att få reda på
möjligheten till erhållande av intyg som utvisar att fordonet uppfyller tillämpliga krav.Tänk även på att en bil som är godkänd i england måste kompletteras enligt nedan
För en bil som importeras till Sverige från ett land med vänstertrafik gäller följande:
1. Strålkastare: byts ut mot typgodkänd strålkastare av höger asymmetrisk typ.
2. Backspeglar: Bilprovningen kontrollerar backspeglars siktfält gentemot krav enligt VVFS 2003:22 kap. 31 § 14 punkt 1. (kap.38 § 57)
3. Hastighetsmätare: Intyg från tillverkaren/generalagenten att bilen är försedd med hastighetsmätare, enligt kraven i VVFS 2003:22 kap. 33 § 1 punkt 1 eller 2, för metrisk skala (ska visa km/tim).
4. Dimbaklykta: Placering ska kontrolleras. Om endast ett ska placeringen vara på fordonets vänstra sida eller i mitten.
5. Registreringsskylt: ska vara placerad på fordonets vänstra sida eller i mitten av fordonet.13 maj, 2008 kl. 05:33 #45249syke
BlockeradDe säger alltså inte att det inte går, bara att det behövs mer pappersarbete 😉
13 maj, 2008 kl. 13:16 #45252b20mannen
DeltagareHär är ett urklipp ur min dikussion med vägverket ang. 22b:Gränsen för antal tillverkade enheter är 500 st. Görs en fordonsmodell i mindre antal räknas fordonet som ” småseriefordon ” enligt EU-direktiv 70/156/EEG.Fordon tillverkade i små serier omfattas inte av ett helfordonsgodkännande utan måste godkännas enlgt varje EU-lands nationella lagstiftning.För Sveriges del innebär detta att man för fordonet vid registreringsbesitkning måste kunna uppvisaintyg eller prcvningsrapporter på samtilga tillämpliga krav är uppfyllda.
Men detta är ju enbart en fördel. Vem vill ha en helbilsgodkänd 22B?
14 maj, 2008 kl. 11:59 #45254RXY430
DeltagareHär är ett urklipp ur min dikussion med vägverket ang. 22b:Gränsen för antal tillverkade enheter är 500 st. Görs en fordonsmodell i mindre antal räknas fordonet som ” småseriefordon ” enligt EU-direktiv 70/156/EEG.Fordon tillverkade i små serier omfattas inte av ett helfordonsgodkännande utan måste godkännas enlgt varje EU-lands nationella lagstiftning.För Sveriges del innebär detta att man för fordonet vid registreringsbesitkning måste kunna uppvisaintyg eller prcvningsrapporter på samtilga tillämpliga krav är uppfyllda.
Men detta är ju enbart en fördel. Vem vill ha en helbilsgodkänd 22B?
Om någon kastade nycklarna efter mig så KANSKE jag skulle kunna tänka mig en helbilsgodkänd 22B! 😉
15 maj, 2008 kl. 14:08 #45253b20mannen
DeltagareMen detta är ju enbart en fördel. Vem vill ha en helbilsgodkänd 22B?
Om någon kastade nycklarna efter mig så KANSKE jag skulle kunna tänka mig en helbilsgodkänd 22B! 😉
Du menar så? Okej då. 😀
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.