Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Limpanuzz
    Deltagare

När jag tex petar i 2an och trycker ner pedalen till ca 10%, och håller pedalen där så accelererar den lugnt och fint upp till ett visst varvtal/hastighet för sedan helt “koppla ifrån” helt.

Är som om att den går bra fram tills den kommer till det läget att den bara underhållsarbetar så att säga. så att ligga i en jämn hastighet är väldigt besvärligt då den dör vid önskat varvtal/hastighet.

Fortsätter jag att hålla pedalen i exakt samma position efter att den har “kopplat ifrån” så händer det ingenting på några sekunder, tills dess att jag har tappat så pass mycket hastighet (3-6 kmh) så att den “kopplar på” igen.

Bilen går bra i övrigt, jävla tryck då jag gasar på, inget fel på tomgången osv.

Blev lite luddigt förklarat, men hoppas ni förstår vad jag menar.
      Någon som har nån aning om vad detta kan bero på?

Limpanuzz
      Deltagare

Kan tillägga att jag har en felkod på luftspjälletts postitionsgivare då jag står på tomgång. Då jag trycker på gasen så slocknar check engine lampan.

Denna givare är dock nybytt, då den förra inte fungerade alls.

Zlasher
        Deltagare

Min första misstänkte hade varit LMM;en. Men då borde du ha svajande tomgång…
          Går det att prova koppla bort positionsgivaren? och se om det går bättre då?

Limpanuzz
          Deltagare

kopplade bort kabeln för positionsgivaren, och nu går den inte att köra över 2000 varv. den kopplar ifrån då.
            kanske är fel på den givaren? köpte den begagnad på bildelsbasen :/

Limpanuzz
            Deltagare

check engine lampan slocknade helt då jag drog ut den kabeln dessutom :O

Limpanuzz
              Deltagare

ska tillägna morgondagen åt att kolla igenom alla kablar och se så att inte nån ligger och jordar i motorn på fel ställe.

Limpanuzz
                Deltagare

felsökte enligt videon:
                  https://www.youtube.com/watch?v=_skVHdgtMTU
                  spola fram till 4.00 min.

han får ut ca 1v utan att röra nått – jag får ut ca 0,1 v
                  han får ut ca 4.6v på max gas – jag får ut ca 3.7v

Nu är det ju inte likadana bilar, men jag har ju 5 volt in i givaren, och då känns det ju rimligt att närmare 5 volt ska komma ut ur den.
                  Någon som har nån aning om vart jag kan hitta de rätta värdena för gtn?

har två likadana givare, och båda visar samma värden.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.