- Detta ämne har 29 svar, 2,801 deltagare, och uppdaterades senast för 7 år, 7 månader sedan av Larsy93.
-
FörfattareInlägg
-
3 maj, 2017 kl. 13:27 #286367IggeDeltagare
Knackar hyfsat fort vid högre varv, ökar ganska jämnt med varvtalet känns det som, eller med hastigheten svårt att säga, & man känner hur det “knäpper” till i växelspaken vid varje knack speciellt i låg fart, börjar så fort man sätter minsta belastning på drivningen, tycker man kan hålla en fart när man väl är uppe i den hyfsat bra utan knack men så fort man accelererar eller möter en uppförsbacke & den får börja jobba så kommer knacket
Viktigt skillnad.
Testa hur ljudet beter sig i samma fart men olika varvtal (testa olika växlar eller att koppla)
3 maj, 2017 kl. 13:39 #286378Larsy93DeltagareSlutar så fort man kopplar eller rullar 🙂 Ska prova imorgon men man vill inte köra för mycket heller, en annan som hört ljudet på ett amerikanskt forum misstänkte “u joint knocking” det borde väl översättas till kardanknutarna i typ mellanaxeln.
Ganska säker på att det är bundet till varvtalet & inte hastigheten, men ska dubbelkolla.
4 maj, 2017 kl. 06:22 #286366FladricDeltagareSlutar så fort man kopplar eller rullar 🙂 Ska prova imorgon men man vill inte köra för mycket heller, en annan som hört ljudet på ett amerikanskt forum misstänkte “u joint knocking” det borde väl översättas till kardanknutarna i typ mellanaxeln.
Ganska säker på att det är bundet till varvtalet & inte hastigheten, men ska dubbelkolla.
Är det bundet till varvtalet är det troligt att det är nått i lådan 🙂
Är det bundet till hastigheten kan det vara mellanaxeln eller nått i lådan, t.ex. mittdiff eller framdiff 🙂4 maj, 2017 kl. 09:45 #286360abacusDeltagareBorde vara nått i lådan, om du frikopplar stannar dreven men kardan och knutar snurrar. Eller är jag ute och sycklar
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
8 maj, 2017 kl. 05:48 #286379Larsy93DeltagareJaa, jag tror att dom fortsätter att snurra, men dem belastas ju ej utan bara “följer med”
10 maj, 2017 kl. 06:15 #286380Larsy93DeltagareHar nu iallafall när jag kört en sväng bestämt mig för att ljudet är bundet till hastighet & inte varvtal, varit in på koll på en annan verkstad nu & de säger att ljudet låter som att det kommer från lådan, dom hissade upp den & gasade medans de bromsade lite granna för att lägga belastning & då knackar det, han säger dock att man inte känner något när man håller på själva lådan men det känns ju i växelspaken när man kör, vad göra?
10 maj, 2017 kl. 07:41 #286363KoffeKeymasterFör mig låter det som att det skulle vara nån drivknut eller nåt knutkors. Eftersom det inte verkar påverkas av svängar utan bara belastning + att det känns i växelspaken (som trots allt blir en hävarm och därmed kanske förstärker känslan, gentemot när man lägger handen direkt på lådan?) så är det kanske kardan ändå. Vore ju billigast 😉
När min drivknut (hö. fram) gick sänder så kändes/lät det vid fulla rattutslag. Typ en gång per hjulvarv så låste sig drivknuten och lossnade sen med ett “knäpp”. Kändes ingenting vid normal färd eller på lyft, hur mycket jag än snurrade och vred. Det krävdes alltså i mitt fall både belastning och vridning av leden.Du skulle ju kunna tappa växellådsoljan och kolla efter spån för att få en ledtråd hur den mår. Men jag tror (hoppas? :)) nog ändå på nåt “efter” växellådan. Skulle som sagt kunna vara fram- eller bakdiff annars. Vet dock inte hur man felsöker dessa?
Nåt “positivt” är väl iofs att du nu vet att det går att provocera fram ljudet på lyften. Upp med bilen på pallbockar, lägg på lite lätt broms och gå runt och snurra på hjulen, be nån sitta i bilen och bromsa/gasa medan du ligger under, känn på allt, lyssna överallt. Rätt som det är kanske du lyckas pinpointa ljudet. Bara att lägga en hand lätt mot varje drivaxel samt kardan kanske kan säga nåt?
Visst är det bökigt, men all felsökning du kan göra hemma är ju gratis (räkna med en öl eller två åt polaren som hjälper till dock ;))10 maj, 2017 kl. 08:40 #286381Larsy93DeltagareJaa, experimenterade lite påväg hem bara för en 10 minuter sen, körde snävt flera varv i en rondell & även med växel urlagd samt koppling uppsläppt så hör man hur det knackar, dock inte lika “hårt” utan mer “svagt”, provade även att köra på lite fortare i backen & då hör man ingenting, dock hör man knacket när man slutade backa & lät bilen rulla bakåt i lite högre hastighet (30-40) speciellt när man bromsade. Skulle även in på en parkeringsplats i lite ovanligt högt tempo & när jag svängde in & bromsade för att parkera så knackade det till en gång.
10 maj, 2017 kl. 08:58 #286382Larsy93DeltagareSå man kan alltså få det att låta genom att svänga också 🙂 Det visste jag inte sen tidigare. märks ingenting dock om han svänger fram & tillbaka när man kör men in en liten rondell när man svängde riktigt tvärt så kunde man få fram det.
10 maj, 2017 kl. 14:03 #286359KvarnisDeltagareDet där lät inte bra, men väldigt annorlunda.
Antar att verkstaden uteslöt ljud från diff/hubbar?10 maj, 2017 kl. 15:28 #286383Larsy93DeltagareDet där lät inte bra, men väldigt annorlunda.
Antar att verkstaden uteslöt ljud från diff/hubbar?Ärligt talat vet jag inte, de säger att de har känt på “allt” & det känns tight & bra, han sa att det var lite slackt där axeln går in i lådan men att det brukar kunna vara lite spel där.
13 maj, 2017 kl. 17:05 #286384Larsy93Deltagare20 maj, 2017 kl. 09:40 #286385Larsy93DeltagareNu pratat med en som mekat subarus i 30år & han ska återkomma
22 maj, 2017 kl. 19:21 #286386Larsy93DeltagareVarit i kontakt med Subaruverkstad & han som skruvat i subaru i över 30 år där misstänkte att det är något lager i centerdiffen som farit, nå annat kan han inte tänka sig, han har lyssnat på ljudet & utgått från det.
22 maj, 2017 kl. 19:21 #286387Larsy93Deltagarewoops dubbelpost.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.