SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Impreza GT 1999 Simtek problem!!

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Englund
    Deltagare

Har för en tid sedan införskaffat mig min andra Impreza.
      Denna är mappad med Simtek av Per på Autotech.

Nu till problemet, Jag köpte bilen när den gick lite halvtaskigt.

Det satt en billig eftermarknads regulator på bilen och den stog på ca 7-8bars bränsletryck. Ok tänkte jag, skaffar mig en ny ordentlig regulator så har införskaffat en AEM linjör och ställt på 3bar i grundtryck.

Detta löste inte problemet ialf, Smyger man upp laddtrycket går den hyffsat. men gasar man fullt hugger/rycker den som om den inte får soppa.

Sprutet har alltså kopplat bort lmm. och styr via 2 kablar från org lmm kontakten till en givare i intercoolern istället.(Troligen temp givare?)
      Öppen Forge Dumpventil.

Har ni några tips?

Övriga spec på bilen är:

TD05-18G turbo
      STI V3 intercooler
      Simtek sprut med ALS
      Walbro 255L
      APS Cold air (Öppet)

Bilen är mappad och har gått kanon bra enligt flera tidigare ägare..

Turbovin
      Deltagare

Frågan är ju om bilen stog på 3 bars grundbränsletryck när den mappades eller om den felaktiga BTR:en satt på plats då?

Blinkar Check Engine samtidigt som den hugger? Isf varnar Simteket för spikningar. Har du tillgång till bredbandslambda så du kan kolla hur snålt den går?

Englund
        Deltagare

Frågan är ju om bilen stog på 3 bars grundbränsletryck när den mappades eller om den felaktiga BTR:en satt på plats då?

Blinkar Check Engine samtidigt som den hugger? Isf varnar Simteket för spikningar. Har du tillgång till bredbandslambda så du kan kolla hur snålt den går?

Lampan blinkade till vid två tilfällen just bid fullt laddtryck.. ok så det betyder ev spikning!?

Har köpt AEM Bredbandslambda och ska försöka koppla in den imorrn.

Ställde upp trycket lite och testade under dagen, den går mkt bättre men som sagt lampan tändes till den andra ggn idag vid det tillfället och då är det 3bars soppa tryck vid tomgång med vacum inkopplad på tomgång. vacum -0.6

Englund
          Deltagare

Lampan blinkade till vid två tilfällen just bid fullt laddtryck.. ok så det betyder ev spikning!?

Har köpt AEM Bredbandslambda och ska försöka koppla in den imorrn.

Ställde upp trycket lite och testade under dagen, den går mkt bättre men som sagt lampan tändes till den andra ggn idag vid det tillfället och då är det 3bars soppa tryck vid tomgång med vacum inkopplad på tomgång. vacum -0.6

Monteringen av bredbandslambda gick inte så bra igår..
            Direkt efter Turbon sitter org lambda i ett gjutet avgas rör.
            Därefter till en fläns och till en org katt eller sportkatt. Efter katten fanns ett lambda uttag, kanon! lossar skruven monterar lambdan.
            Drar kblage mm skitseriöst i motor rum och bilen.

Startar bilen, mätarn ”letar bara efter värden” Sen läser jag att den måste sitta innan katten!!!! Faan.

Problemet är att antingen måste jag byta katt med fläns för lambda. eller köra utan.

Ni som har race kat. monterar ni dom direkt efter turbon påväg ner eller sätter ni dom direkt under bilen?

Det sitter som sagt en TD05-18G Turbo på bilen, med justerbar WG stång. Kan jag sänka laddrycket manuellt på den? fast den är kopplad till solenoid?

Bilen går upp till ca 1.2-1.3 bar. Det är när den laddar upp mot 1.4-1.5 bar den tänder motor lampan. Troligen har jag för lite soppa för det oavsett soppa tryck

goffemannen
            Deltagare

Monteringen av bredbandslambda gick inte så bra igår..
              Direkt efter Turbon sitter org lambda i ett gjutet avgas rör.
              Därefter till en fläns och till en org katt eller sportkatt. Efter katten fanns ett lambda uttag, kanon! lossar skruven monterar lambdan.
              Drar kblage mm skitseriöst i motor rum och bilen.

Startar bilen, mätarn ”letar bara efter värden” Sen läser jag att den måste sitta innan katten!!!! Faan.

Problemet är att antingen måste jag byta katt med fläns för lambda. eller köra utan.

Ni som har race kat. monterar ni dom direkt efter turbon påväg ner eller sätter ni dom direkt under bilen?

Det sitter som sagt en TD05-18G Turbo på bilen, med justerbar WG stång. Kan jag sänka laddrycket manuellt på den? fast den är kopplad till solenoid?

Bilen går upp till ca 1.2-1.3 bar. Det är när den laddar upp mot 1.4-1.5 bar den tänder motor lampan. Troligen har jag för lite soppa för det oavsett soppa tryck

Oftast så sätter man katten i downpipen precis efter turbon. De gör de iaf på de downpipes med kat som man kan köpa. Jag kör dock utan kat på min bil och har ett annat mellanrör(de efter downpipen) som ja sätter dit när jag besiktigar. Och på den så sitter det en kat från nån nyare toyota som ser ut typ som en racekat(3″).

Katten funkar kanon på denna plats, perfekta avgasvärden.

Och min downpipe har ett extra uttag precis innan skarven till mellanröret så min hamnar innan katten även när ja satt dit det mellanröret.

Turbovin
              Deltagare

I simteket så lyser Check Engine konstant när det är dags att växla, tror Per brukar sätta det vid 6000 varv. Men lampan kan också också blinka och det betyder spikningar. Tror inte Simteket använder CE till nåt annat.

Jag har min katt direkt i downpipen, blir lite tight att få plats med ljuddämpare mitt under bilen annars tycker jag.

Englund
                Deltagare

I simteket så lyser Check Engine konstant när det är dags att växla, tror Per brukar sätta det vid 6000 varv. Men lampan kan också också blinka och det betyder spikningar. Tror inte Simteket använder CE till nåt annat.

Jag har min katt direkt i downpipen, blir lite tight att få plats med ljuddämpare mitt under bilen annars tycker jag.

Lampan lyser till just vid det varvtalet ca. tänds bara inte blinkar… och jag har inte pressat vidare då heller men man känner att nått hugg nlir det just där… nå tips ang laddtrycket?

Turbovin
                  Deltagare

Låter lite märkligt att CE börjar lysa konstant p.g.a. för högt ladd men jag har antingen missat den funktionen eller så har mjukvaran blivit uppdaterad sen jag fick mitt Simtek installerat.

Bästa vore ju att få tag på Per (väldigt mycket lättare sagt än gjort) och be han kolla över bilen. Eller så beställer du ett customer programmer kit från England så du kan kolla över mappen själv.

Att sänka på stången borde mest påverka grundladdtrycket tror jag. Tror sprutet ändå försöker få fram laddtrycket som är inställt, kommer nog bara svaja lite mer.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.