› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Impreza GT -98 Långloppsbil med trasig växellåda
- Detta ämne har 17 svar, 1,997 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 11 månader sedan av
JohnB.
-
FörfattareInlägg
-
12 augusti, 2014 kl. 12:17 #32740
JohnB
DeltagareHej!
Mitt första inlägg på detta forum och det handlar självklart om växellådan. Vi kör i långloppsserien Krutcupen och på premiärracet med vår nyköpta Impreza GT rasade lådan redan efter 5 uppvärmningsvarv. Vi har inte hunnit öppna lådan än så jag vet inte vad som gått sönder. Det kom ganska mycket drevbitar när vi tappade oljan ur lådan så att den är väck är det inga tvivel om.
Vi har planerat att konvertera till 6vxl istället men jag har trots att jag läst mängder av trådar inte fått riktigt klart för mig vad vi behöver inhandla för att göra konverteringen. Kan någon som gjort samma konvertering lägga upp en shoppinglista vore jag väldigt tacksam. Tips på bästa stället att köpa delarna mottages gärna. Jag förstår att mycket går att hitta på ebay men det verkar som att engelsmännen inte är så pigga på skicka så skrymmande delar till Sverige, hur har ni som köpt komplett kit för konvertering i England gått tillväga?
Jag blev nyligen erbjuden att köpa en komplett Impreza 1.6 och nuvarande ägare sa att det skulle gå att plocka svänghjul, koppling, låda osv från den bilen och montera på vår GT och att det borde hålla för vårt ändamål. Kan det verkligen vara så att det går att få lådan till en 1.6:a att hålla i en GT och att det är bolt on?
För att förenkla för er att ge bra svar kan jag berätta att motorn är original förutom en öppen dump och tävlingsformen vi kör innebär flest varv under 6h på asfaltsbana så det är få om inga snabba starter utan man pendlar mest mellan 2an och trean. Vi har inga planer på att öka effekten då den är mer än tillräcklig på den nivå vi tävlar. Kan det tom vara så att vi hade otur och att en bättre beg originallåda borde hålla för vårt ändamål?
Tacksam för svar!
Mvh
John B12 augusti, 2014 kl. 13:58 #271707goffemannen
DeltagareFör erat endamål så skulle jag nog satsa på en originallåda. För den ska hålla för orignal effekten. Det som dödar med original effekten är isf kamikaze starter från stillastående.
12 augusti, 2014 kl. 17:45 #271699Kvarnis
DeltagareEnda vinsten med sti drivlina är diffarna, då ni åker med standard effekt.
12 augusti, 2014 kl. 18:14 #271710JohnB
DeltagareTack ni som svarat, det som oroar mig lite är att lådan som satt i bilen var utbytt till en beg men genomgången ersättningslåda ett år innan vi köpte bilen. Jag vet ju inte hur mycket förra ägaren misshandlat lådan sedan dess men då en beg originallåda från skroten kostar mellan 7-10kkr vore det synd att chansa och råka ut för samma sak nästa tävling. Fortsätter det så har vi ganska snart slaktat lådor till samma kostnad som en drevsats från ppg. Så är det någon av er som kört mycket bana med en originalbil som kan dela med er av era erfarenheter vore det värt mycket för oss.
/John12 augusti, 2014 kl. 22:16 #271706Markus
DeltagareVill man ha en originallåda som håller så får man nog ta isär och renovera den med helt nya lager och ställa in alla spel enligt original specifikation. Lådorna har trots allt ganska många år på nacken nu. Är inte allt fräscht och lagerspelen fel så kan det braka. Kör man original effekt så ska det inte finnas något behov för en 6-pet. Ni får ju dessutom bara köra med däck som är 205mm breda. Så dåliga lådor har inte Subaru gjort men folk har som sagt inte skött om dem speciellt väl och många envisas att köra dragracing med dem trots att alla vet att de inte är byggda för det.
En 6pet från England borde bli billigare än drevsats från PPG. Även om man väljer att byta hela drivlinan med hubbar, axlar, bakdiff, bromsar och allt. Mitt konverteringskit kommer från Grade A (http://www.gradea-subaru.co.uk/). Kolla med dem om de kan hjälpa. Annars finns JapPerformanceParts, Scooby Clinic och många fler med liknande service. Skicka till Sverige brukar inte vara ett problem då de ofta kör med UPS. Kostar en slant bara. Kanske om man handlar privat via Ebay men inte om man kontaktar firmor.
Det finns många sätt att konvertera till de olika versionerna av 6-växlat. Ett alternativ kan vara att importera en 5-växlad STi-låda och sen byta till en R160-diff med rätt utväxling. Även då kan man självklart råka få en sliten låda men de håller mycket bättre än GT-lådorna.
13 augusti, 2014 kl. 05:52 #271711JohnB
DeltagareJa precis, max 205 breda däck och vanligt svenssongummi med treadwear från 200 och uppåt. Vi åker oftast på betydligt hårdare gummiblandningar än så för att hålla däckkostnaderna nere. Jag tycker som sagt också att originallådan borde hålla för det vi ska använda bilen till men det låter dyrt att utföra den renovering som du föreslår då ingen i teamet har någon erfarenhet av att renovera växellådor.
Tack för tipsen på ställen som säljer konverteringskit!
/John
13 augusti, 2014 kl. 14:21 #271709TommyToad
Deltagare14 augusti, 2014 kl. 05:29 #271712JohnB
DeltagareDen såg trevlig ut, tack för tipset! Jag skickade ett mail till grade a subaru i går och bad om offert på konvertering till 6vxl och offert på en sti 5vxl. Det som ser ut som en styrbox baktill på lådan i den länkade annonsen är det till DCCD? Det sitter ingen sådan box på den låda som sitter i bilen idag.
Är det någon här som vet om man behöver byta något mer än låda och bakre diff om man sätter i en STI 5vxl?
/John
14 augusti, 2014 kl. 07:02 #271703Nikke McRae
DeltagareByter du till en STI 5vxl och får tag i en R160 diff, så behöver du inte byta något mer. Om det är en r180 diff så behöver du drivaxlar och hubbar bak. Fram passar drivaxlarna.
Byter du till STI 6vxl så behövs kardan, diff, drivaxlar bak, hubbar och bromsar.
Inte nyare är 05, för då har hubbarna annan bultindelning för fälgarna än GT’n 5×100.
Om du inte vill bygga om fram så kan man behöva trycka i ett par stubbaxlar för att kunna montera GT’ns drivaxlar. Men det är inte fel att byta drivaxlar och hubbar fram. STI har ju mycket bättre bromsar än GT’n, tål lite mer värme.
Jag kan rekommendera att leta reda på en JDM låda. Passar strålande med tätstegad låda på banan.
Har själv en JDM Sti 6 växlad låda från en 2005’a (V9), köpt från Japperformanceparts.Om du får tag i en låda med DCCD 5 eller 6 växlad så behöver du nån eftermarknadsstyrning till den, typ DCCD Pro, om du vill vara snabb runt banan. Utan styrning så är mittdiffen öppen hela tiden och driver mer bak.
14 augusti, 2014 kl. 07:11 #271708Igge
DeltagareGår det inte att få tag på en original dccd styrning eller är det svårt att integrera i en GT?
14 augusti, 2014 kl. 09:04 #271704Nikke McRae
DeltagareGår det inte att få tag på en original dccd styrning eller är det svårt att integrera i en GT?
Jo, men krångligare då man måste få med alla givare och kablage. Den kopplas ihop med ABS’en, osv. Då är det enklare med eftermarknads.
14 augusti, 2014 kl. 16:13 #271700Kvarnis
DeltagareMan kan byta till 6-väl utan att byta bakdiff.
Beror på vilken låda man skaffar.15 augusti, 2014 kl. 17:24 #271713JohnB
DeltagareJag fick svar från Scooby Clinic och Jap performace parts men med alla delar som krävs skulle det kosta drygt £4000 + frakt så det blev lite dyrare än vi tänkt oss.
Vi har hittat en beg 5vxl låda och en R160 diff från en STI som vi ska köpa istället. Borde vi göra något förebyggande underhåll på den lådan innan vi monterar den? Vilken olja bör vi ha i låda och diff? Den lådan som rasade hade redline lightweight shockproof i sig vilket jag hört ska vara bra.
/John
15 augusti, 2014 kl. 18:22 #271701Kvarnis
DeltagareNej det ska inte behövas.
Det som kunnde vara ettlyft är en låda från en nyare forester som har oljekylare inbyggt.
Dock krävs även kylaren.
En 6 vxl med bromsar hubbar m.m drar tyvärr iväg.
En 6-vxllåda utan dccd och med med 1:1.1 i slut växel är betydligt billigare.
Då behövs bara lådan/kardan och länkage med knopp
Men vinsten är dåmestfram diffen.(förutom att den är starkare)Redline/Motul och Castrol Syntrax är bra oljor.
Håradre motor&vxl fästen är även en mycket bra idé
25 augusti, 2014 kl. 19:52 #271714JohnB
DeltagareVi har monterat en annan 5vxl låda nu, en TY752VBCAA men tyvärr visade det sig vid första provkörning att synkningen till 3:an är rätt dålig och det skrapar både vid uppväxling och nedväxling. Vi ska tävla på lördag och frågan är hur pass farligt ett sådant litet skrap är om man är medveten om det och försöker växla så fint det går vid banracing. Jag vet att det är svårt att svara på men då vi inte hinner riva lådan igen innan tävlingen ställer jag frågan ändå.
/John
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.