SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Impreza GT drar olja.

• Detta ämne har 30 svar, 3,563 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år sedan av rudarmy.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 31 totalt)
  • Författare
    Tyran26
    Deltagare

Hej har problem med att min relativt ny inköpta impreza GT drar olja och blåryker speciellt vid start. Det är en smiddmotor, annan turbo, FMIC etc.

Jag rev ner tryckrör till turbo och intercooler och hittar mycket olja i både turbo (Turbon är en Garret GTX2867R gått 1000mil), tryckrör från luftfiltret, trycksidan av turbon ner i intercoolern samt mycket i vevhusventilationen.

Vet inte riktigt vart man skall börja turbon känns fräsh och märkte inte av att den skulle glappa etc. Känns som den suger olja via vevhuset eller turbon som läcker internt. Det är mycket olja i avgasröret oxå.

Turbo

Insug turbo

kleinis
      Deltagare

Hej har problem med att min relativt ny inköpta impreza GT drar olja och blåryker speciellt vid start. Det är en smiddmotor, annan turbo, FMIC etc.

Jag rev ner tryckrör till turbo och intercooler och hittar mycket olja i både turbo (Turbon är en Garret GTX2867R gått 1000mil), tryckrör från luftfiltret, trycksidan av turbon ner i intercoolern samt mycket i vevhusventilationen.

Vet inte riktigt vart man skall börja turbon känns fräsh och märkte inte av att den skulle glappa etc. Känns som den suger olja via vevhuset eller turbon som läcker internt. Det är mycket olja i avgasröret oxå.

Turbo

Insug turbo

är de mycket olja i avgasröret är de nog turbon annars hade oljan varit förbränd o de hade rykt mer blått när du gasat o laddat på.

är de kullagrad turbo ?

Tyran26
        Deltagare

Det jag undrar är hur kan det vara olja på insuget och avgashuset på turbon? Läcker det genom axeln?

Kört bilen nu ca 15mil fyllt på 1l olja så den drar ju katastrofalt mycket. Bara skruva ner turbon och skicka in på renovering. Eller skall man ta ner topparna kolla ventiltätningsrna oxå? Dock ny renoverade toppar oxå men man vet ju aldrig.

Turbon är kullagrad.

kleinis
          Deltagare

Det jag undrar är hur kan det vara olja på insuget och avgashuset på turbon? Läcker det genom axeln?

Kört bilen nu ca 15mil fyllt på 1l olja så den drar ju katastrofalt mycket. Bara skruva ner turbon och skicka in på renovering. Eller skall man ta ner topparna kolla ventiltätningsrna oxå? Dock ny renoverade toppar oxå men man vet ju aldrig.

Turbon är kullagrad.

du kan först ta bort slangarna som ventierar blocket. 1 på varje ventilkåpa och en bakom insuget på turbo sidan.
            så dom är öppna, starta sen bilen o gasa lite de kommer o komma luft där ifrån men ryker de så kan de vara motorn.

MEN en kulagrad turbo får inte ha fullt oljetryck på sig, ca 2 bar vid full gas är bra. detta stryper man med en restriktor oftast direkt på turbon(mellan oljeskangen och turbohuset). har man inte denna på så kommer oljan o få så högt tryck i turbon att oljan letar sig ut genom packningarna o då kommer den i ic rör och avgasrör.

men jag tror att turbon är trasig då många gör de felet tyvärr. precision har jag hört skickar ny turbon om restriktorn på deras är plomberad fortfarande. de är värt o kontakta Garret o skicka några bilder på turbon samt anslutningen till turbon

så här kan en restriktor se ut, hålet där oljan går igenom är de som gör att oljetrycket blir mindre just denna var 1 mm

Tyran26
            Deltagare

Kollade igår och jag kan inte se att det skulle sitta någon restriktor. Bilen känns pigg och frisk när man kör förutom att oljeförbrukningen är hög. Kan turbon klara sig tro eller måste man renovera med nya packningar. Kan bifoga bild här oxå hur turbon, slangar och anslutningar ser ut på min. Oljan hämtas från framsidan av motorn istället för bak som orginal. Turbon är dual ball bearing fick jag fram efter googlande.

kleinis
              Deltagare

Borde gå o packa om men lägg upp en bild på oljeanslutningen vid turbon så ska jag ikväll försöka o kolla om de skickas med restriktor med din turbo,

Precision monterar på när de gör deras kullagrade, dom duttar även på en färg klick som är garanti börjar turbon då läcka olja så får man en ny oftast om man inte kört för mycket

Tyran26
                Deltagare

[IMG][/IMG]
                  [IMG][/IMG]

Jag vet inte om det kanske sitter restriktor på. Jag var hos JRM idag och förklarade felet och Jocce som du säger att restriktor måste finnas på kullagrad turbo vilket jag tydligen har. Men på bild 1 ser man banjon och i den bör det väl finns restriktor i? Andra bilden ser oxå ut att ha något då det sitter en till synes koppar mutter mellan slang och rör från blocket.

Skruvade även av tryckrören nu till turbon och det är liten oljesamling där i mellan silikonslangen och själva sugsidan på turbon.

kleinis
                  Deltagare

[IMG][/IMG]
                    [IMG][/IMG]

Jag vet inte om det kanske sitter restriktor på. Jag var hos JRM idag och förklarade felet och Jocce som du säger att restriktor måste finnas på kullagrad turbo vilket jag tydligen har. Men på bild 1 ser man banjon och i den bör det väl finns restriktor i? Andra bilden ser oxå ut att ha något då det sitter en till synes koppar mutter mellan slang och rör från blocket.

Skruvade även av tryckrören nu till turbon och det är liten oljesamling där i mellan silikonslangen och själva sugsidan på turbon.

är de jrm som har fixat denna med byte av turbo mm ? sånna fall borde de kunna visa dig restriktorn vilket jag tror dom menar den svetsade stål stumpen vid turbon (original röret till turbon) som är värdens bonnmeck enligt mig!, så där ska de iallafall inte se ut tycker jag och tror de där röret är för stort i allafall då jag tror de är glidlagrad turbo original (ska inte svära då vf36an är kullagrad) har don nu gjort detta tycker jag iallafall de ska stå för renoverad turbo iallfall i bästa fall ny turbo

Tyran26
                    Deltagare

är de jrm som har fixat denna med byte av turbo mm ? sånna fall borde de kunna visa dig restriktorn vilket jag tror dom menar den svetsade stål stumpen vid turbon (original röret till turbon) som är värdens bonnmeck enligt mig!, så där ska de iallafall inte se ut tycker jag och tror de där röret är för stort i allafall då jag tror de är glidlagrad turbo original (ska inte svära då vf36an är kullagrad) har don nu gjort detta tycker jag iallafall de ska stå för renoverad turbo iallfall i bästa fall ny turbo

Nej Jrm har inget med detta att göra, jag åkte bara förbi igår 20/5 för att se om dem hade någon restriktor vilket dem ej hade. Måste få reda på vilken storlek jag behöver och tänkte ringa GiK under dagen.

Tyran26
                      Deltagare

Nu har jag alla fall ringt till GiK och beställt ett kitt med restriktor på 1.2mm som dem sade att jag skulle ha till min turbo, så blir till att byta ut hela banjon vet dock inte om jag kan ansluta den till min slang då det verkar vara någon AN historia (Aldrig haft att göra med AN tidigare) Behövs kanske någon adapter för att få det att lira. Men väntar hem grejerna. Funderade på om jag skall åka till garaget kika på min andra GT med ORG turbo med annan oljetillförsel från MR.Tuning om det är någon restiktor på den kanske man kan ta den och testa så länge tills jag får mina saker från Gik.

kleinis
                        Deltagare

Okej de va skönt o höra att jrm inte hade nått o göra med de, vill du ha de proffsigt tar du storleken på båda banjo bultarna (original tillförseln) och åker till hydroscan där kan de säkert hjälpa dig med att pressa en slang där resteiktorn finns med i,

Kanske kostar lite men jag föredrar stålomspunnet när de är så höga värmeutväcklingar så en vanlig 1ståls slang kan lätt smälta ihop och då kan de verkligen bli ras 😉

Tyran26
                          Deltagare

Okej de va skönt o höra att jrm inte hade nått o göra med de, vill du ha de proffsigt tar du storleken på båda banjo bultarna (original tillförseln) och åker till hydroscan där kan de säkert hjälpa dig med att pressa en slang där resteiktorn finns med i,

Kanske kostar lite men jag föredrar stålomspunnet när de är så höga värmeutväcklingar så en vanlig 1ståls slang kan lätt smälta ihop och då kan de verkligen bli ras 😉

haha ja det hade det, dem är betrodda av många ink. Mig.

Ja jag har haft den tanken men slangen som sitter nu verkar vara vettig då jag har kvitton på hydroscan för ca 12k till bilen (allt utom vatten är stålomspunnet) Men dem koppar rören som sitter försvinner fort! Och iom. Banjo skruvarna är rostiga så är dem nog gamla och inte dem som följde med turbon som är 2år gamla.

Tyran26
                            Deltagare

Nu har jag fått hem restriktorn och bytt den. Dock var det restriktor i den gamla oxå såg jag när jag bytte.

Jag tog mig tiden att känna lite extra på turbon och det är lite glapp i sidled (Får tydligen vara lite) men den glappar kanske 0.5 till 1mm in/ut vilket tydligen inte är speciellt bra. Jag filmade lite och tänkte ni får titta och komma med tankar och ideér. (Höj ljudet det är väldigt lågt)

https://www.youtube.com/watch?v=q75w3UXP6Ek

kleinis
                              Deltagare

Nu har jag fått hem restriktorn och bytt den. Dock var det restriktor i den gamla oxå såg jag när jag bytte.

Jag tog mig tiden att känna lite extra på turbon och det är lite glapp i sidled (Får tydligen vara lite) men den glappar kanske 0.5 till 1mm in/ut vilket tydligen inte är speciellt bra. Jag filmade lite och tänkte ni får titta och komma med tankar och ideér. (Höj ljudet det är väldigt lågt)

https://www.youtube.com/watch?v=q75w3UXP6Ek

mätt restriktorn så den är typ 1,2mm ? tips om du har ett borr som är så litet testa om de får plats med typ 1,5mm borr i hålet gör de de är de ju lite för stort 😛

ta hjälp av jrm eller någon annan duktig när du byter turbo packningarna, man måste va JÄTTE !!!! noga så impellerna sitter exakt lika igen då de är balanserade, o monteras de fel har du snart ras igen

Tyran26
                                Deltagare

mätt restriktorn så den är typ 1,2mm ? tips om du har ett borr som är så litet testa om de får plats med typ 1,5mm borr i hålet gör de de är de ju lite för stort 😛

ta hjälp av jrm eller någon annan duktig när du byter turbo packningarna, man måste va JÄTTE !!!! noga så impellerna sitter exakt lika igen då de är balanserade, o monteras de fel har du snart ras igen

Ja restriktorn från GiK är på 1,2mm och den gamla var oxå 1,2mm så man börjar undra vad som gjort att den börjat läcka olja. Kollade på returen igår och den var väll hyfsat stor alla fall. Låter som måndags ex eller sämre kvalité.

Jag får väll åka in till jrm lr någon som kan detta bättre än mig. Låter bara trist den hållt 1000mil på 2år och 1,5bar ladd.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 31 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.