SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Impreza GT drar olja.

• Detta ämne har 30 svar, 3,563 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år sedan av rudarmy.
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 31 totalt)
  • Författare
    kleinis
    Deltagare

Ja restriktorn från GiK är på 1,2mm och den gamla var oxå 1,2mm så man börjar undra vad som gjort att den börjat läcka olja. Kollade på returen igår och den var väll hyfsat stor alla fall. Låter som måndags ex eller sämre kvalité.

Jag får väll åka in till jrm lr någon som kan detta bättre än mig. Låter bara trist den hållt 1000mil på 2år och 1,5bar ladd.

ja precis de är värt att någon duktig kollar på snurran !

Tyran26
      Deltagare

ja precis de är värt att någon duktig kollar på snurran !

Turbon är nerplockad och hittar inga fel på turbon, den är fin och inget direkt spel i axeln axialt eller radialt. Oljereturen var inte täppt dock väldigt hemmagjord och det är fritt från turbon ner i blocket.

Så nu är det idé torka på vad som är fel. Downpipe, grenrör, turbo samt stift är sotiga. (Går fett) Lamdan ligger 0.8 till 1.0 enligt lamdamätaren.

Hittar inga spår av olja någonstans förutom i turbon som sagt, tryckrör ner till intercooler dock inte efter intercoolern.

Nästa sak är väl vevhusen att riva och kolla i catchtanken om det är så det blir sug från den och in i turbon (Förklarar inte blåröken)

Nu vet jag verkligen inte vad jag skall göra här näst.

kleinis
        Deltagare

Turbon är nerplockad och hittar inga fel på turbon, den är fin och inget direkt spel i axeln axialt eller radialt. Oljereturen var inte täppt dock väldigt hemmagjord och det är fritt från turbon ner i blocket.

Så nu är det idé torka på vad som är fel. Downpipe, grenrör, turbo samt stift är sotiga. (Går fett) Lamdan ligger 0.8 till 1.0 enligt lamdamätaren.

Hittar inga spår av olja någonstans förutom i turbon som sagt, tryckrör ner till intercooler dock inte efter intercoolern.

Nästa sak är väl vevhusen att riva och kolla i catchtanken om det är så det blir sug från den och in i turbon (Förklarar inte blåröken)

Nu vet jag verkligen inte vad jag skall göra här näst.

märkligt man borde kunna trycktesta oljekanalerna i turbon genom o plugga oljereturen hälla i olja o sätta lite tryck med tryckluft typ 1 bar o kolla om de försvinner men absolut inte över 2,3 bar

läck testa cylindrarna men då borde den gå dåligt tycker jag

Mumin
          Deltagare

Dåliga kolvringar..? Måste inte gå dåligt för det kommer igenom lite olja.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

kleinis
            Deltagare

Dåliga kolvringar..? Måste inte gå dåligt för det kommer igenom lite olja.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Men de är olja i downpipet de känns som oljan ska förbrännas innan då dåliga kolvringar gör att de blir tryck i vevhuset de fortsätter ju då in i motorn genom tryckrören o förbränns :s

Tyran26
              Deltagare

Men de är olja i downpipet de känns som oljan ska förbrännas innan då dåliga kolvringar gör att de blir tryck i vevhuset de fortsätter ju då in i motorn genom tryckrören o förbränns :s

Jag har läst på lite om Vevhus och undrar om det inte kan vara något konstigt med den hur den är byggd. Kan tillägga nu om jag inte redan gjort att bilen är helt annorlunda från ORG annars hade jag kunnat gemföra med min andra intill orginal GT.

Vevhusen är två nipplar på sidan av topparna med slang till T-kors som går till något bakom insuget nära växellådan till vänster om man står framför bilen. Sedan vidare till andra toppen för att sen ledas in i catchtank. Från tanken går det sen 2st slangar i botten till tråget (Tror jag inte kollat jätta noga) Sedan går det en från toppen av catchtanken till insuget på turbon (Där jag hittat olja i flytande form och längst insuget till filtret samt mot intercoolern. Vet inte om det kan vara så att vevhusen är helt konstigt byggd så att han suger olja från catchtanken till turbon vid ladd?

Läst lite och helst skall två catchtankar användas som jag förstått.

1) Topparna->Catchtank1->insuget
                2) PVC (Fattar inte riktigt vad detta är, något vid eller på insuget) ->Catchtank2->insuget

Nu spekulerar jag och jag vet inte om det kan vara felet men bilen är komtestad innan köp (Feb -14) och den ligger på 10.0 på alla 4 cylindrar.

Kan det vara så att olja samlas i catchtanken för effektivt så att den flödar över? För jag har ju oxå att om jag fyller olja till Fullt på stickan kör eller står på tomgång några min. Väntar tag tills oljan är kall så har jag bara exakt på Låg på stickan och den har aldrig gått under. Så oljan måste ju antingen förbrännas extremt eller samlas någonstans men vet inte vart?

Pratade med JRM idag igen och dem misstänker turbon är slut (Berättade inte om Vevhus) Plus dem hade inte tid titta på bilen förens slutet av månaden och det vill jag inte vänta med.

Denna tråd här på forument har jag läst lite om vevhus se sida 2 för bild på mitt exempel ovan.
                http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=67222&page=2

kleinis
                Deltagare

Jag har läst på lite om Vevhus och undrar om det inte kan vara något konstigt med den hur den är byggd. Kan tillägga nu om jag inte redan gjort att bilen är helt annorlunda från ORG annars hade jag kunnat gemföra med min andra intill orginal GT.

Vevhusen är två nipplar på sidan av topparna med slang till T-kors som går till något bakom insuget nära växellådan till vänster om man står framför bilen. Sedan vidare till andra toppen för att sen ledas in i catchtank. Från tanken går det sen 2st slangar i botten till tråget (Tror jag inte kollat jätta noga) Sedan går det en från toppen av catchtanken till insuget på turbon (Där jag hittat olja i flytande form och längst insuget till filtret samt mot intercoolern. Vet inte om det kan vara så att vevhusen är helt konstigt byggd så att han suger olja från catchtanken till turbon vid ladd?

Läst lite och helst skall två catchtankar användas som jag förstått.

1) Topparna->Catchtank1->insuget
                  2) PVC (Fattar inte riktigt vad detta är, något vid eller på insuget) ->Catchtank2->insuget

Nu spekulerar jag och jag vet inte om det kan vara felet men bilen är komtestad innan köp (Feb -14) och den ligger på 10.0 på alla 4 cylindrar.

Kan det vara så att olja samlas i catchtanken för effektivt så att den flödar över? För jag har ju oxå att om jag fyller olja till Fullt på stickan kör eller står på tomgång några min. Väntar tag tills oljan är kall så har jag bara exakt på Låg på stickan och den har aldrig gått under. Så oljan måste ju antingen förbrännas extremt eller samlas någonstans men vet inte vart?

Pratade med JRM idag igen och dem misstänker turbon är slut (Berättade inte om Vevhus) Plus dem hade inte tid titta på bilen förens slutet av månaden och det vill jag inte vänta med.

Denna tråd här på forument har jag läst lite om vevhus se sida 2 för bild på mitt exempel ovan.
                  http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=67222&page=2

har du olja i chatchtanken ? den ska du ju ha koll på de bästa sättet o se om motorn mår bra är den inte full med typ ren olja utan nått gulvitt klet är de bra . då kan han till 99 % säga att turbo packningarna har gått eftersom de är kullagrat kenner du inga glapp på dålig turbo utan de är packninar som värms söner eller slits bara,

chatchtanken kan alldrig va för effektiv så den suger ut oljan till turbon innan ojan hamnar på botten 😛

Tyran26
                  Deltagare

har du olja i chatchtanken ? den ska du ju ha koll på de bästa sättet o se om motorn mår bra är den inte full med typ ren olja utan nått gulvitt klet är de bra . då kan han till 99 % säga att turbo packningarna har gått eftersom de är kullagrat kenner du inga glapp på dålig turbo utan de är packninar som värms söner eller slits bara,

chatchtanken kan alldrig va för effektiv så den suger ut oljan till turbon innan ojan hamnar på botten 😛

Nu har jag alla fall tagit bort den gamla hemsvetsade skit catchtanken som satt på vid köp. Den var gjort i stål och hade rostat på insidan som troligen sugits in små bitar i turbon därav läckage… Catchtanken hade även 2st slangar under för vattenkylning av tanken.

Jag har ni köpt 2st catchtankar men har fastnat lite för hur jag skall koppla ihop det hela. Som det är kopplat nu har jag T-kopplat båda topparna till catchtank NR1. Kopplat från Vevhuset på blocket till catchtank NR2.

Efter detta vet jag inte riktigt hur jag skall göra. Jag har bara 1hål från insugsröret på turbon för slangarna så just nu har jag T-kopplat även catchtank Nr1 och catchtank NR2 utgångar till insuget på turbon. Men antar detta är helt galet men det var så det var byggt innan fast med en tank.

Vad har ni för ideér på hur jag skall göra? Jag använder mig inte av PCV ventilen på spjället då det redan är pluggat sen tidigare.

Vad jag läst mig till nu är att man vill ha IN friskluft från insuget på turbon till topparna som sedan trycks UT från vevhuset. Därav skulle jag behöva ha alltså två anslutningar på insuget till turbon. En som suger in luft i toppen och en där vevhusgaserna kan sugas in i turbon?

kleinis
                    Deltagare

har tyvärr inte bilden på den här datan hur de kan kopplas ihop,

men jag trycktesta min motor så glömde jag o ta bort pluggen ut pcv ventilen under spjällhuset o då av någon konstig anledning fyllde jag chatchtanken med E85 trot eller ej förstår inte varför men de vart inget bra 😛

hoppas ha lite tid imorgon så kan jag leta reda på bilden åt dig

Tyran26
                      Deltagare

har tyvärr inte bilden på den här datan hur de kan kopplas ihop,

men jag trycktesta min motor så glömde jag o ta bort pluggen ut pcv ventilen under spjällhuset o då av någon konstig anledning fyllde jag chatchtanken med E85 trot eller ej förstår inte varför men de vart inget bra 😛

hoppas ha lite tid imorgon så kan jag leta reda på bilden åt dig

Det låter jätte konstigt du skulle fylla catchtanken med E85 😛

Låter kanon du, jag väntar ivrigt på bilder 🙂

kleinis
                        Deltagare

jobba till 1 inatt men nu hitta jag bilen. istället för 2 ingångar iinsugsröret gör du ett t kors bara där

Tyran26
                          Deltagare

jobba till 1 inatt men nu hitta jag bilen. istället för 2 ingångar iinsugsröret gör du ett t kors bara där

Det är så ungefär jag kör nu. Fast jag har ingen kopplat till PCV då den är pluggad och jag har T-kopplat båda catchar för att kunna koppla till insugsröret framför turbon. Det jag undrar bara är om jag behöver PCV för tomgång?

Som jag fattat när du kör på tomgång så kommer han suga vevhuset till PVC, och från turbons insug till topparna, men på ladd så suger han från båda ställen?

Hur blir det då om jag skippar PCV? Då bör han alltid trycka ut vevhus och toppar mot inusget eller kommer vevhusens gaser gå in till topparna ovs då dem är T-kopplade vilket kanske inte är så bra.

karlberg
                            Deltagare

Fick ni någon bra lösning på detta problem, jag har en gc8 type r som ryker brändolja ur avgassystemet och även trycker ut olja någonstans under intercoolen (tmic) vid hård körning, hela ena sidan av växellådan och baksida motor är helt oljiga :/

kleinis
                              Deltagare

Fick ni någon bra lösning på detta problem, jag har en gc8 type r som ryker brändolja ur avgassystemet och även trycker ut olja någonstans under intercoolen (tmic) vid hård körning, hela ena sidan av växellådan och baksida motor är helt oljiga :/

Med bilden borde vem som hälst kunnat lista ut att de är samma o sätta t kors innan som o ha 2 in eftersom de blir samma funktion

Trycker den ur sig så mycket olja så är nog motorn på väg att ge upp, var de inte du som nyss byggt motorn och mappat hos jrm ?

Tyran26
                                Deltagare

Nu har jag kört så här ett tag och det verkar ju funka. Just nu håller jag på bygga om returen efter snack med gikturbo så har jag fått hem lite delar.

Att den läcker olja från ic bör väll indikera att det är hål i ic alt. Läckage på någon tryckslang/rör mellan turbo->ic->spjället?

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 31 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.