SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Impreza GT driver bara med 2hjul?

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 41 totalt)
  • Författare
    ZiZu
    Deltagare

Provade lite här i min backe, den har ca 30graders lutning och halva sidan av backen har ren asfalt och andra sidan is, provade först smyga iväg från stillastående och det fungerade utan problem inge hjulspinn
      sen gjorde jag lika dant men gasade på rätt bra och det spann knappt,
      vet inte hur dom i automotor & sports test fick hjulen på bara ena sidan att spinna?

Janne248
      Deltagare

Diffbroms bak (viscotyp) verkar det vara på MY00’or iaf.

http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album76/MY99_katalog_utsida_2000x2899.jpg

IMPREZA FOREVER
        Deltagare

Jag ställde mig på händer och läste hela alltet. 😀

BROOOOOOOOOOMTCHH
          GT-00
          http://www.garaget.org/?car=36415

Bilsportmässan:Uppdat:21/12-06 Länk:http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=album568

SecretAgentMan
          Deltagare

Hä Janne – stämmer icke, Silverpilens (den är ju en 00:a) gamla totaldemolerade bakdiff saknade absolut diffbroms. 🙂

De får säga vad de vill i broschyren. 😀

/J

Mats
            Deltagare

Säker på att du inte fick snik-modellen?? 😀

Eller att mr Yamamoto som skruva ihop silverpilen var full o glömde skruva i diffen. Eller behövde den i sin egen bil istället?

Mats GBG
              Regionsansvarig Göteborg

SecretAgentMan
              Deltagare

Så enkelt är det inte heller, herr Yamamoto hade stränga förhållningsorder dagen han vrängde ihop fesken’. 😀

99-00 saknar diffbroms bak av någon anledning, det går att bevisa med – drivaxlarna bak, delen som skjuvas in i diffklumpen är symmetriska, modeller med viskoenhet så är ena sidan försedd med 2 olika storlekar på splines (och så är inte fallet på någon av de 99-00 jag kikat på).

Det har att göra med att ena axeln låser inne i viskoenheten. 🙂

Diffbroms bak gör underverk…eller så får man köra som KN – alldeles för fort in i böjen, vänsterbroms och skicka skea’ i utgången. 😀

/J

ZiZu
                Deltagare

Hur kan man se från utsidan att utgående axel har olika splines för splinesen lär ju hamna innuti diffklumpen?

Här sökt på nätet och alla sidor skriver så här:
                  ”transfers power from the wheels that slip to the wheels that grip”

http://www.autoworld.com/news/Subaru/Subaru_All-Wheel.htm

Och det är tvärtimot hur en vanlig öppendiff fungerar, en öppen diff
                  driver på det hjul som har minst eller inget grepp = skit..

SecretAgentMan
                  Deltagare

Det ser man inte, men det är heller inget att hetsa upp sig över, bilarna är snabba nog att ställa till det duktigt med. 😉
                    Men det är klart, har man som mål att bli driftingmästare är det ju inte rätt, men då har man valt fel bil till att börja med i alla fall.

Som sagt – KN här är snabbast varenda gång när det svänger, han åker med en relativt standard GT utan diffbroms bak…

Skruva mindre, kör mer är det stående tipset (naturligtvis, har ni 10 lock över efter däck – rdäck och fulldubb naturligtvis – bromsar och fjäderben att hälla ned i bakaxeln, kör på ba’). 🙂

/J – åkte standarddiffat bra länge, hade kul för det. :+

simo
                    Deltagare

Provade lite här i min backe, den har ca 30graders lutning och halva sidan av backen har ren asfalt och andra sidan is, provade först smyga iväg från stillastående och det fungerade utan problem inge hjulspinnsen gjorde jag lika dant men gasade på rätt bra och det spann knappt, vet inte hur dom i automotor & sports test fick hjulen på bara ena sidan att spinna?

Bara ännu ett bevis på att det mesta som står i blaskor e krapp.
                      Verkar som du e nöjd med bilens beteende i ditt test 🙂 ..hade räckt för mig iaf.

/U – bryr sig mindre o kör mer 😛

Twinturbo
                      Deltagare

Om jag skall vara en liten messerschmidt så visar faktiskt broschyren att den ena GT’n (finns det 2 varianter?) inte har viscodiff. Den med sportstolar skall ha det, men inte den första i kolumnen 😛 😉

ZiZu
                        Deltagare

Provade testet i min backe idag och nu kom jag inte ens uppför backen, hjulen på sidan med is bara spann och spann, trodde det kunnde bero på
                          att bilen var helt kall (-10grader) så jag provade igen efter jag hämtat
                          grabben på dagis (en resa på totalt 1mil) men inte blev det bättre.. skumt att det gick i går men inte idag..

Kollade på bakdiffen och såg att den har inga kylflänsar på bakkåpan och det har alla bilar jag haft som har diffbroms..

Imrezan går bra och är rolig att köra på snö så det är väl skitsamma att
                          diffbroms saknas.. 🙂

Janne248
                          Deltagare

Om jag skall vara en liten messerschmidt så visar faktiskt broschyren att den ena GT’n (finns det 2 varianter?) inte har viscodiff. Den med sportstolar skall ha det, men inte den första i kolumnen 😛 😉

Tror det är tryckfels nisse, tror första GT’n skall vara RX Sport

locko99
                            Deltagare

Min WRX -01 är från tyskland och jag har då aldrig haft problem med att den driver på 2 hjul…har kört upp för backar som inte hade haft en suck med 2wd…dvs mycket snö….har även hunnit bärga några polare som inte klara av snö mängdera som finns här nere nu… 🙂

Men som sakt…gjort mycket ringa m.m och aldrig haft problem med att min skulle bli 2wd….Men 2wd är ju bättre än volvo 240/740(utan aga diff) som ALLTID är 1wd 😉

//Mappe

nukem
                              Deltagare

Har en svensksåld WRX 01.

Bor också i den numera snöiga södern. Trodde inte vi skulle få sånthär roligt (för bilen) väder igen här nere 🙂

Att den driver på alla 4 är konstaterat. Jag kan köra i 30-40 cm jämn snö över hela vägen. Vilken vanlig bil kan de ?

Men vad som händer när 2 hjul tappar fästet är ett litet mysterium. Har jag asfalt på ena sidan och en snösträng längs vägkanten och kör med 2 hjul på varje sida så händer detta.

Fall 1: Jag gasar på med ettan från stillastående. Inga problem gasar man inte på för hårt så tappar inga däck fästet alls och det går hur bra som helst.

Fall 2: Gasar upp och sedan släpper kopplingen lite sådär på bus. Då börjar hjulen i snön att spinna lite medans dom andra på asfalten har fäste. Men jag är ganska övertygad om att där är någon teknisk sak som bromsar dom två spinnande hjulen på snön, för annars hade dom spunnit mycket mer. Resultatet av detta var hursomhelst att bilen fortfarande gick helt rakt fram. 🙂

ZiZu
                                Deltagare

Din Impreza har knappast diffbromsar fram och bak så då lär du aldrig få
                                  alla 4hjulen att driva samtidigt.. har du tur och har en Impreza med diffbroms bak då driver din med 3hjul (1 fram och 2 bak)

Jag har en Nissan Sunny GTi -92 den har diffbroms och med den har jag
                                  aldrig haft problem att komma uppför backen men Imprezan blir stående om
                                  det är halt på ena sidan… fast det är lite skumt med Imprezan för
                                  ibland spinner den bara i backen och ibland inte..

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 41 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.