SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Impreza GT driver bara med 2hjul?

Visar 11 inlägg - 31 till 41 (av 41 totalt)
  • Författare
    SecretAgentMan
    Deltagare

…tror inte ni förstått än riktigt att det blir aldrig så extrema friktionsskillnader att drivningen helt försvinner på ett hjul (förutsatt att man inte står med ett hjul halvt i luften).

En öppen diff gör att hjulet med minst friktion spinner bort vridet, det tar den enklaste vägen ut helt enkelt, men så extremt som ni tänker blir det aldrig.

Däremot gör en kraftig diffbroms bak stor skillnad om man gillar att åka på tvären med gasfoten, det är enklare och ger en mjukare känsla som sagt.

Återigen, åk mer, bekymra er mindre. :+

/J

ZiZu
      Deltagare

Behövs bara små skillnader för att en öppen diff ska driva på ena hjulet, den driver bara på ett hjul och det är hjulet med minst grepp eller inget grepp.. på löst underlag som snö och grus så kan det vara för små skillnader mellan hjulen och då kan det driva på båda samtidigt eller iaf se ut som att det gör det..

prova spinn med en obromsad diff då ser du att det bara är ett hjul som spinner och det ena är stilla fast båda hjulen är i marken..

Hur många här har inte kört framhjulsdriven bil som bara spinner på ett hjul stup i ett och dessutom fel hjul?

Det är lätt att kolla om det är diffbroms på en bil man hissar upp
        bilen och tar tag i ena hjulet och snurrar om hjulet på andra sidan snurrar åt samma håll då har den diffbroms men om den snurrar åt motsatt
        håll då är den obromsad, så inte ens med hjulen i luften och lite handkraft för att snurra ena hjulen får hjulet på andra sidan att
        driva (åt rätthåll) det bevisar väl att man inte har drift på 2 hjul samtidigt med obromsad diff.. (man kan även snurra på kardan)

SecretAgentMan
        Deltagare

Suck…varför jämföra äpplen och päron?

Framhjulsdrivna bilar är en sak, bilar där drivningen når ut på alla fyra (diffbroms eller inte) är en helt annan, det går inte att jämföra.
          Det är YTTERST sällan jag upplevt problem med öppna diffar, enda gången jag egentligen märkt av det är på inner fram i väldigt tighta böjar med vanliga gatdäck under full attack – på bana.

Det finns nog bara en lösning, skrota eller sälj. 😉

/J

Blocken
          Deltagare

Det finns nog bara en lösning, skrota eller sälj. ;)/J

Nej då, för fasen… Sellholm säljer finfina rallycrossdiffar :7

/Black

…………………..
            ThaiPerr!

specialized
            Deltagare

Det är lätt att kolla om det är diffbroms på en bil man hissar uppbilen och tar tag i ena hjulet och snurrar om hjulet på andra sidan snurrar åt samma håll då har den diffbroms men om den snurrar åt motsatthåll då är den obromsad, så inte ens med hjulen i luften och lite handkraft för att snurra ena hjulen får hjulet på andra sidan att driva (åt rätthåll) det bevisar väl att man inte har drift på 2 hjul samtidigt med obromsad diff.. (man kan även snurra på kardan)

Gäller knappast en Lsd-diffbroms ,skulle inte tro att det halva varvet du vrider hettar upp visko-oljan såpass att den börjar bromsa 😉

Men med en lameldiff så ja 🙂

Och med TorSen vette f-n 🙂

Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
              —————————————
              Efternamnen på mina flickvänner är
              —————————————
              Jpg ,wmv och mpg 😉
              —————————————

Turbonauten
              Deltagare

Det är lätt att kolla om det är diffbroms på en bil man hissar uppbilen och tar tag i ena hjulet och snurrar om hjulet på andra sidan snurrar åt samma håll då har den diffbroms men om den snurrar åt motsatthåll då är den obromsad, så inte ens med hjulen i luften och lite handkraft för att snurra ena hjulen får hjulet på andra sidan att driva (åt rätthåll) det bevisar väl att man inte har drift på 2 hjul samtidigt med obromsad diff.. (man kan även snurra på kardan)

Gäller knappast en Lsd-diffbroms ,skulle inte tro att det halva varvet du vrider hettar upp visko-oljan såpass att den börjar bromsa ;)Men med en lameldiff så ja :)Och med TorSen vette f-n :)Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857—————————————Efternamnen på mina flickvänner är —————————————Jpg ,wmv och mpg ;)—————————————

Men vad säger ni? GT:n har visko broms i både mittdiffen och bakdiffen. Både min -98 och -00 har det. Bara att ta upp bilen på en lyft och känna efter själv. Viskogeggan i lamellpaketet är väldigt seg. Bakhjulen går väldigt seg att rulla i motsatt riktning mot varandra. Liksom när man (kräver 2 personer) rullar båda bakhjulen i motsatt rikning mot framhjulen. Framdiffen är därimot obromsad. Framhjulen kan man lätt rulla i motsatt rikning mot varandra.

Sen att man slirar bort allt moment på det hjul med minst grepp är också en vanlig missuppfattning. På en normal awd med tre obromsade diffar så fördelas vridet lika mellan alla fyra. När det hjulet med minst grepp börjar slira så fördelas fortfarande vridet lika. Men det slirande hjulet sätter taket för hur mycke vrid som kommer till nytta. Om det slirande hjulet på en isfläck bara kan överföra 10 Nm så blir vridet på de tre hjulen på asfalt också bara 10 nm per styck. Totalt 40 Nm driver bilen framåt. Hade bilen varit 2-hjulsdriven med obromsad diff och ena hjulet på is hade det totala vridet bara blivit 20 Nm. Gasar man mer spinner det bara snabbare. Inget mer vrid når backen.

Mvh Emil
                http://www.emilberglund.se

Playlist: Impreza GT, 900 turbo, Minimoto 14E, Pygmécross DB-7

specialized
                Deltagare

Gäller knappast en Lsd-diffbroms ,skulle inte tro att det halva varvet du vrider hettar upp visko-oljan såpass att den börjar bromsa ;)Men med en lameldiff så ja :)Och med TorSen vette f-n :)Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857—————————————Efternamnen på mina flickvänner är —————————————Jpg ,wmv och mpg ;)—————————————

Men vad säger ni? GT:n har visko broms i både mittdiffen och bakdiffen. Både min -98 och -00 har det. Bara att ta upp bilen på en lyft och känna efter själv. Viskogeggan i lamellpaketet är väldigt seg. Bakhjulen går väldigt seg att rulla i motsatt riktning mot varandra. Liksom när man (kräver 2 personer) rullar båda bakhjulen i motsatt rikning mot framhjulen. Framdiffen är därimot obromsad. Framhjulen kan man lätt rulla i motsatt rikning mot varandra. Sen att man slirar bort allt moment på det hjul med minst grepp är också en vanlig missuppfattning. På en normal awd med tre obromsade diffar så fördelas vridet lika mellan alla fyra. När det hjulet med minst grepp börjar slira så fördelas fortfarande vridet lika. Men det slirande hjulet sätter taket för hur mycke vrid som kommer till nytta. Om det slirande hjulet på en isfläck bara kan överföra 10 Nm så blir vridet på de tre hjulen på asfalt också bara 10 nm per styck. Totalt 40 Nm driver bilen framåt. Hade bilen varit 2-hjulsdriven med obromsad diff och ena hjulet på is hade det totala vridet bara blivit 20 Nm. Gasar man mer spinner det bara snabbare. Inget mer vrid når backen.Mvh Emilwww.emilberglund.sePlaylist: Impreza GT, 900 turbo, Minimoto 14E, Pygmécross DB-7

Många `förstå sig på are` här..

Men har DU precis som `SecretAgentMan` som skriver ovanför, själv haft isär en bakdiff och kollat efter ??

—————————————
                  —————————————
                  Jpg ,wmv och mpg 😉
                  —————————————

Turbonauten
                  Deltagare

Det SAM skriver om splinesen stämmer då på en bakdiff från -98 eller äldre. De har dubbla splines på ena axeln. Jag vet inte hur splinesen är gjorde på en -00. Det är möjligt att de gjort om diffen. De gjorde om mittdiffen mellan -98 och -99. Så kanske även bakdiffen. Jag har själv kört fast med ena bakhjulet hängandes snurrande i luften och det andra ståendes still. Men vidhåller ändå att där sitter en viscodiff, om än ganska vek. Är det ingen som har en rasad som kan skruva bort kronhjulet och öppna skiten? Så får ni kanske tyst på mig. 🙂 Annars så behöver ni inte tro på mig om ni inte vill. Men lova att nästa gång ni byter olja eller har upp bilen av annan anledning så greppar ni bakhjulen, ett i varje hand, och snurrar dom i motsatt riktning mot varandra. Gör sen samma sak med framhjulen och fundera på vad det var ni just kännde.

Mvh Emil

ZiZu
                    Deltagare

Oljan behöver inte bli varm för att den ska bromsa funkar fin fint att hissa upp en kall bil och snurra så ser man att båda hjulen driver ät samma håll om den har diffbroms.. jag har 3bilar med LSD viscodiff.
                      LSD står för Limited Slipp Diff och det är nästan alla diffbromsar förutom svetsade diffar

Turbonauten
                      Deltagare

Exakt. ”LSD” står för just ”diff med diffbroms”. Inkluderar alltså visco, lamell, torsen, mfl.

Mvh Emil

specialized
                        Deltagare

Exakt. ”LSD” står för just ”diff med diffbroms”. Inkluderar alltså visco, lamell, torsen, mfl.Mvh Emilwww.emilberglund.sePlaylist: Impreza GT, 900 turbo, Minimoto 14E, Pygmécross DB-7

Du har helt rätt. Skrev fel, menade viskodiff i mittinlägg

—————————————
                          —————————————
                          Jpg ,wmv och mpg 😉
                          —————————————

Visar 11 inlägg - 31 till 41 (av 41 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.