› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Impreza Gt nyköpt, fråga ang laddtryck(har sökt)
- Detta ämne har 11 svar, 1,137 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 7 månader sedan av
pr0ny.
-
FörfattareInlägg
-
16 januari, 2014 kl. 13:09 #31711
pr0ny
DeltagareJag köpte en Gt idag, fenomenet som blir är att när ja segdrar ifrån ca 3200rpm på femman så känns det som den bryter motorn pga laddtrycket, försäljarn säger att detta är pga att det är så kallt nu(minus 22)och att det är normalt, den skall vara inställd att bryta på 1,25bar. Min vän som jobbat på subaru säger att det låter mest troligt och jag förmodligen inte behöver oroa mig.
Bilen är mappad av motornord och har linkstyrsystem.
Jag är förhållandevis grön på tvångsmatning men ja har kört en hel del honda och skruvat en hel del, samt varit med vid mappning då ja mappade om min gamla bil.
Så är detta normalt eller är det någon sensor som spökar så den inte känner av hur kallt det är eller kan det vara en dålig mappning?
i övrigt om man inte laddar max går bilen bra, inga missljud eller konstigheter.
jag har sökt på forumet men dom flesta fråga om maxladdtryck osv osv.
16 januari, 2014 kl. 14:00 #264286important
DeltagareDen är garanterat mappad sommartid och väldigt snäva gränser, om så är fallet för man detta fenomen när kylan kommer. smidigast och säkrast är att minska 0,XX hekto.
16 januari, 2014 kl. 14:27 #264276pr0ny
DeltagareSom sagt är jag lite grön på detta, ska ja skruva ner laddtrycket då ca 0,20 bar? eller tills den slutar bryta? är det detta som är fenomenet Fuelcut? som sagt, grön;P
och är det ok för mappningen att dra ner laddtrycket några 0:xx?
16 januari, 2014 kl. 15:04 #264281Igge
DeltagareLåter exakt som fuelcut åtminstone 🙂
Hur är den mappad och hur styrs laddtrycket? Om du vet det. 🙂
16 januari, 2014 kl. 15:07 #264277pr0ny
DeltagareFörsäljan skall söka rätt på detta och ringa mig när han vet.
Jag vet att det sitter ett 3tums rostfritt med racekat på, samt tydligen renoverad motor, serviceboken stämmer, nyare turbo(samma storlek som orginal)
Öppet luftfilterDet är de jag vet är gjort med motorn iaf, men jag vet ju inte om allt är sant.
17 januari, 2014 kl. 22:26 #264285Doozan
DeltagareJag köpte en Gt idag, fenomenet som blir är att när ja segdrar ifrån ca 3200rpm på femman så känns det som den bryter motorn pga laddtrycket, försäljarn säger att detta är pga att det är så kallt nu(minus 22)och att det är normalt, den skall vara inställd att bryta på 1,25bar. Min vän som jobbat på subaru säger att det låter mest troligt och jag förmodligen inte behöver oroa mig.
Bilen är mappad av motornord och har linkstyrsystem.
Jag är förhållandevis grön på tvångsmatning men ja har kört en hel del honda och skruvat en hel del, samt varit med vid mappning då ja mappade om min gamla bil.
Så är detta normalt eller är det någon sensor som spökar så den inte känner av hur kallt det är eller kan det vara en dålig mappning?
i övrigt om man inte laddar max går bilen bra, inga missljud eller konstigheter.
jag har sökt på forumet men dom flesta fråga om maxladdtryck osv osv.
Vad menar du med ”bryter” ? Spottar/fräser/hostar/miss tändning?
Förvisso en helt annat bil, men låter som samma problem. Jag kör en Saab 95 till vardags som är mappad. Laddar omkring 1.6-1.7 bar på 5:an.
Jag hade läck o vakuumslangar första gången och andra gången var det så simpelt som röövkassa stift.Bara en tanke =)
17 januari, 2014 kl. 22:43 #264282Igge
DeltagareSom sagt bryter en GT vid 1,25 bar om man inte tagit bort spärren
18 januari, 2014 kl. 07:28 #264278pr0ny
DeltagareJag tappar effekt, det känns precis som när ett antisladdsystem går och bryter effekten på en modernare bil när ljulet spinner, får inget skrammel eller så.
är precis som han får förmycket syre nu när det är kallt, men man tycker ju att det borde sitta nån sensor som kompenserar för kylan.
18 januari, 2014 kl. 08:17 #264283Igge
DeltagareÄr det samma magnetventil som styr laddet som original kan du testa göra rent den.
Sök på Impreza boost solenoid cleaning eller något så borde det dyka upp en guide.
Vill minnas att man plockade loss ventilen, kopplade ihop två kontakter under ratten och körde bromsrengöring och tryckluft. Rätt enkelt och löste det på min Impreza. Dock var den original.
Har en film på hur den betedde sig före om det är intressant18 januari, 2014 kl. 08:23 #264279pr0ny
DeltagareJatack, hade varit bra å ha nått att jämföra med
18 januari, 2014 kl. 08:38 #264284Igge
DeltagareRiktigt kass film men man ser ju lite hur den jobbar åtminstone 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=KTZmcidUOnA&feature=youtube_gdata_player18 januari, 2014 kl. 15:33 #264280pr0ny
DeltagareÄr inte liknande sådär iaf
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.