› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Impreza i skala 1:32
- Detta ämne har 9 svar, 993 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 9 månader sedan av
AudiAnders.
-
FörfattareInlägg
-
23 augusti, 2005 kl. 22:56 #8888
AudiAnders
DeltagareHej,
Jag såg en post här om ett par radiostyrda Imprezor, Mini-Z bl.a.
Tänkte bara länka till en bild som jag tycker är grymt läcker.
Det är nämligen så att jag inte har någon egen Impreza, men däremot har jag ett stort intresse i samlandet av bilbana, och bilbanebilar och dess tillbehör. Naturligtvis har jag också en Impreza att köra på denna bilbana. 🙂Och det finns det fler som har, kolla in den här sköna bilden:
http://web.telia.com/~u19113171/bilder/rally-sub.jpg
Den är tagen av Micke Fransson som troligtvis hör hemma i Borensberg Slot Car Club vad jag förstår. Källan till bilden är hemsidan ”Västra Örebro’s Slot Racing Club”: http://web.telia.com/~u19113171/
Tycker den är så jäkla läckert fotograferad. Det är troligtvis mjöl herrarna kör i. Detta är väl inte helt optimalt för dessa små bilar såklart, men effektfullt! 🙂
Ja, det var allt.
Hälsningar
AA.
24 augusti, 2005 kl. 06:02 #100199Niklas
DeltagareSer fram emot bilbanekörningar nu framöver när höstmörkret faller på. Jag kan ta med några kilo mjöl och 1:32 fulldubb! 😀
24 augusti, 2005 kl. 06:42 #100193Davve
DeltagareSjälvklart har man en Impreza WRC som man gasar med på bilbanan 🙂 Och det är grymmt kul at gasa runt med 4WD…!
Oj oj oj.. det här är ifrån mina föräldrars bod 🙂
24 augusti, 2005 kl. 06:46 #100200Niklas
DeltagareHar bara kört bakhjulsdrivna F1-bilar tidigare. Skulle vara skoj att bygga en stor fet SS och köra med fyrhjulsdrivna bilar och ta tid. 🙂
EDIT: Halt underlag i vissa kurvor borde ju också gå att fixa på något sätt. :9
24 augusti, 2005 kl. 09:07 #100196AudiAnders
DeltagareOh yes, halt underlag går ju att ordna, speciellt om man väljer att fräsa banan själv (fräsa spår i mitten och lägga koppartejp som strömupptagare) på träunderlag. Detta är väldigt vanligt, och jag har sett ett antal hill-climb/rallybanor som byggts på detta sätt. Tror bestämt jag visat dig ett par, Alien.
Väljer man att fortfarande köra på befintlig Scalextricbana så kan man ju lägga till ett par ”super sliding curve” (som jag givetvis också har) som ger betydligt sämre grepp. Detta är urkul med fyrhjulsdrivna små bilar. 🙂 Bredsladd, sen en halkig utgång ur kurvan där bilarna ”fishtail:ar” sig ut.
Ja, det är en skoj hobby.AA.
24 augusti, 2005 kl. 10:27 #100194johan84a
Deltagarefasen vilken go bild!! 😮 😀
nu måste jag skaffa mig nån sån leksak oxå..har en gammal bilbana vet jag men den är nog för dom lite mindre bilarna (F1-bilar osv)
nån som har nåt tips på vad/var man ska köpa grejjorna?
och om man häller ut mjöl på banan blir det inte problem med strömmen till bilarna då?? kommer ju ihåg sen man var mindre att lite damm kunde ju stoppa även den snabbaste 🙂
//Johan
24 augusti, 2005 kl. 10:31 #100201Niklas
DeltagareSer ut som om spåret är ”plogat”. Mjölet ligger väl mest där bakhjulen går.
24 augusti, 2005 kl. 12:00 #100197AudiAnders
Deltagarefasen vilken go bild!! 😮 😀 nu måste jag skaffa mig nån sån leksak oxå..har en gammal bilbana vet jag men den är nog för dom lite mindre bilarna (F1-bilar osv)nån som har nåt tips på vad/var man ska köpa grejjorna? //Johan
Hej johan84a,
Ja, då har du nog den skalan som ofta kallas H0. (”hånolla”) och är den lite mindre bilbanetypen. Jag har också en uppsättning sånt nånstans.
Det roligaste om man vill sladda o så, är ju den lite mer klassiska större skalan, 1:32. Scalextric är ju den stora tillverkaren här.
Jag samlar Scalextric Classic, som man lade ned tillverkningen av (i stort sett) för ett par år sedan. Nu gör Scalextric sitt ”sport” system, vilket via adapterskenor är kompatibelt med Classic. Scalextric Sport kan du köpa på leksaksaffärer eller hobbyaffärer. Nu börjar det dyka upp lite Sport till bra priser på t.ex eBay. Classic är både dyrt och billigt. Äldre Classicdelar och sällsynta delar kan vara riktigt dyra, medans standardkurvor och liknande ofta är ganska billigt.
Andra tillverkare är Ninco, Carrera och SCX (spanska Scalextric). Allihop är i princip kompatibla med varandra via adapterskenor, men kan ha lite olika ytstruktur. Scalextric Sport är rätt ”blank” och medger sladdar.
Du kan få massa tips via http://www.bilbaneforumet.se och Nordic Slotcar.
Lycka till
AA.
24 augusti, 2005 kl. 12:39 #100195johan84a
Deltagarefasen vilken go bild!! 😮 😀 nu måste jag skaffa mig nån sån leksak oxå..har en gammal bilbana vet jag men den är nog för dom lite mindre bilarna (F1-bilar osv)nån som har nåt tips på vad/var man ska köpa grejjorna? //Johan
Hej johan84a,Ja, då har du nog den skalan som ofta kallas H0. (”hånolla”) och är den lite mindre bilbanetypen. Jag har också en uppsättning sånt nånstans.Det roligaste om man vill sladda o så, är ju den lite mer klassiska större skalan, 1:32. Scalextric är ju den stora tillverkaren här.Jag samlar Scalextric Classic, som man lade ned tillverkningen av (i stort sett) för ett par år sedan. Nu gör Scalextric sitt ”sport” system, vilket via adapterskenor är kompatibelt med Classic. Scalextric Sport kan du köpa på leksaksaffärer eller hobbyaffärer. Nu börjar det dyka upp lite Sport till bra priser på t.ex eBay. Classic är både dyrt och billigt. Äldre Classicdelar och sällsynta delar kan vara riktigt dyra, medans standardkurvor och liknande ofta är ganska billigt. Andra tillverkare är Ninco, Carrera och SCX (spanska Scalextric). Allihop är i princip kompatibla med varandra via adapterskenor, men kan ha lite olika ytstruktur. Scalextric Sport är rätt ”blank” och medger sladdar. Du kan få massa tips via http://www.bilbaneforumet.se och Nordic Slotcar.Lycka tillAA.
oj vilken info! kanon bra!
jo det är säkert en sån bilbana jag har.
men nu så ska jag ut och leta leksaker 😀 men finns det nyare imprezor oxå till scalextric banorna?
Alien>>> jo jag såg det oxå att spåret såg ”plogat” ut men med tanke på vad lite damm kunde ställa till på min gamla bilbana så tänkte jag att mjölet kanske kunde ställa till en del..men scalextric banorna kanske inte är lika känsliga??
MVH Johan
24 augusti, 2005 kl. 14:03 #100198AudiAnders
DeltagareJo, det finns lite olika Imprezor.
Scalextric har gjort Imprezor till sina ”Rally Championship”-paket, men säljer såklart bilar utanför paketen också. Finns ett antal versioner, från dels lite enklare som ingår i nybörjarset, till lite mer detaljerade som är utpräglade replikor av den blåa rallybilen som vi kommit att bli van vid.Dock är Scalextric bilar bakhjulsdrivna endast, vad jag vet.
Andra tilverkare av Imprezor är ju Ninco och SCX te.x. Vet att SCX har en version med snö på, och en med lera på.
Den jag har är från en tillverkare som heter AutoArt. Den har riktig fyrhjulsdrift med utgånde axel från var sida om motorn. Andra löser det med gummirem mellan bakaxel och framaxel.Här är en liten förteckning över tillverkare:
Scalextric – 2WD
SCX – 4WD
AutoArt – 4WD
Ninco – 4WD (har även en röd limited edition)
Carrera – 2WD
Team Slot – 2WD (McRae)Att köra i mjöl är inget att rekommendera för någon skala. Det dra till sig fukt och kladdar ned drev, motor och hjullager, och elektriska komponenter i övrigt. Men effektfullt såklart. 🙂
AA.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.