› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Impreza Sti -06 tar mkt olja
- Detta ämne har 6 svar, 1,223 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 7 månader sedan av
200sxet.
-
FörfattareInlägg
-
22 januari, 2013 kl. 16:35 #29844
200sxet
DeltagareTja!
Har en impreza sti spec d -06(import) som gått ca 12000mil. Har kört ca 800mil med den sen jag köpte den i slutet av oktober förra året. Har kört den fram och tillbaka från jobbet och även lekt mkt med den. Problemet är att jag behövt fylla på 4L motorolja under den tiden. Känns lite mkt va?
Innan jag köpte bilen läste jag runt lite på forum och stog mkt om att 2.5liters motorn är sämre 2 liters motorn på dom tidigare modellerna. Hittade inte så mkt varför men på någon sida läste jag att de va något fel på kolvringarna. Kan det va därför min drar olja?Tack på förhand MVH Tim
22 januari, 2013 kl. 17:13 #253172Snilsson
DeltagareHär kan du läsa lite om ämnet.. 😀
http://bbs.scoobynet.com/scoobynet-general-1/962438-hawkeye-oil-usage.html
23 januari, 2013 kl. 08:07 #253171Joakimgabrielsson
DeltagareKan bara säga att min absolut inte drar så mycket. Har en sti -06. Men den gjorde innan jag renoverade skiten. Komptesta den.
23 januari, 2013 kl. 11:27 #253169pettsun
DeltagareKan vara svårt att se på en komtest, om det inte är riktigt slut.
Bästa vore att göra ett leakdown test om du har till gång till utrustning.
Min 2.5l drar olja men inte så mycke, i och försig så hinner jag inte märka då jag byter olja två gånger per år.23 januari, 2013 kl. 12:01 #253167Norbius
DeltagareHar inga direkta tips bättre än pettsun, men kan ju säga att min 07a inte drar något nämnvärt, byter olja 2ggr om året och då är det inte såpass mycket att det direkt märks iaf. Kanske något lite.
23 januari, 2013 kl. 15:38 #253168Zlasher
DeltagareOm du har dålig komp och bränner så mycket olja så borde du se det på avgaserna? är det mycket rökiga? eller blåa?
Svårt och se när det är kallt ute då alla bilar ryker mycket nu.
Men när jag hade dålig kolvring så bolmare ut avgaser.24 januari, 2013 kl. 18:44 #253170200sxet
DeltagareHär kan du läsa lite om ämnet.. 😀
http://bbs.scoobynet.com/scoobynet-general-1/962438-hawkeye-oil-usage.html
Tackar! Men hittar inget om varför den drar så mkt olja men vad jag förstår så tillåter subaru att bilen kan dra 1L per 160mil(1000miles). Om jag tänkt rätt? Och min går ca: 200mil innan den dragit 1L så isåfall kan jag väl va ganska lugn? Men känns ändå surt att köpa dyr olja så ofta. Just nu körde jag på en något billigare olja men tänkte göra ett oljebyte nu snarast till Motul olja :rolleyes:
Kan vara svårt att se på en komtest, om det inte är riktigt slut.
Min 2.5l drar olja men inte så mycke, i och försig så hinner jag inte märka då jag byter olja två gånger per år.Det är de jag funderar på om jag ska renovera men tänkte kolla lite om det är något vanligt fel så man inte missar något så den drar olja i alla fall sen när man renoverat den. Komptest kan jag göra.
Kan vara svårt att se på en komtest, om det inte är riktigt slut.
Min 2.5l drar olja men inte så mycke, i och försig så hinner jag inte märka då jag byter olja två gånger per år.Vet ej om jag har tillgång till att göra ett leakdown test men ska definitivt kolla upp de.
Har inga direkta tips bättre än pettsun, men kan ju säga att min 07a inte drar något nämnvärt, byter olja 2ggr om året och då är det inte såpass mycket att det direkt märks iaf. Kanske något lite.
Verkar som det bara är min utav er här som drar så mkt olja 😡 :p
Om du har dålig komp och bränner så mycket olja så borde du se det på avgaserna? är det mycket rökiga? eller blåa?
Svårt och se när det är kallt ute då alla bilar ryker mycket nu.
Men när jag hade dålig kolvring så bolmare ut avgaser.Har inte tänkt på att den ryker ovanligt mkt. Som du skriver är det ju svårt att avgöra nu när det är -20 grader ute men ska tänkte på det när jag åker så får vi se.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.