Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
  • Författare
    Arson
    Deltagare

Hejsan alla!

Jag går i tankarna om att införskaffa mig en “ny” och trevlig bruksbil för att använda året om. Tanken är att den skall gå att åka på bilträffar, men också överleva vinterhalvåret utan en massa trubbel och problem.

Därför har jag sneglat in mig på bland annat Focus RS, EVO X men framförallt Impreza STI 2008 som ligger bra till i kurs.

Ikväll var jag faktiskt och kollade in ett objekt bestående av en Impreza 2008 på en bilfirma, dessvärre fick jag bara starta upp men inte testköra bilen vilket gjorde att jag inte kunde bilda mig en uppfattning om hur körglädjen i sig.
      Hur är egentligen hatch backen att köra? Har läst och kollat en del tester på Internet och Youtube.
      Omdömen på Imprezan verkar vara något ljumma när det kommer till framförallt körglädje. Många menar på att EVO och Focus RS är betydligt roligare?

Har tidigare ägt både Evo V, CTR, S2000 och alla dessa är sprudlar av körglädje, vore därför trist om man gick ned sig vad gäller den varan i nästa bilköp.

Hur upplever ni era bilar av 2008-2009 års modeller?

Tack på förhand! 🙂

// Mattias

Gilarski
      Deltagare

Bilarna du nämner ligger i likanande prestandaklass, väghållningsmässigt tror jag RS500 är bästa alternativet men för mig som subaruägare handlar det mer än om att bara köra en ball/snabb bil.

Subaru is the shit om du frågar mig. Inte för att vara elak på nåt sätt men jag tycker Evo, Mazda och S2000 helt & hållet saknar själ, möjligen är en RS500 samt en GTR lite ball men som sagt, det får stå för mig 🙂

Provkör en kärra så får du se om det är vad du söker 😉

Andersson
        Deltagare

Mycke nöjd, lätt att lasta i, helt ok att sova i och lägre bränsleförbrukning tack vare Si-drive. Kan verkligen rekommendera den, sen finns det en riktigt rolig mappning man kan göra på -08 och nyare men det tar vi när den står i ditt garage 😉

andreaswrx
          Deltagare

Stämmer som Andersson säger, mkt mer praktisk än evon, när du har hatch, här är en köpråds tråd om 08-09

http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=90084

Mumin
            Deltagare

Arson klart du ska gå med i detta träsk 😉 så du ha sålt evon ?

Arson
              Deltagare

Tack för alla svar!

Några följdfrågor på detta 🙂

Motorn var enligt säljaren uppgraderad till senaste mjukvaran vid första leveransservicen.

Om man vill “BPU trimma” dessa kärror, hur stort är utbudet där? Tänkte framförallt på lite lägre markfrigång och kanske lite högre laddtryck (effekt).
                En steg 1-uppgradering på EVO:n gav c:a 360hk och då började det skjuta på helt ok, finns det motsvarande till Hatchbacken?

Finns det eftermarknadslampor bak som inte ser “eftermaknadsaktiga” ut? 🙂

// Mvh Mattias

andreaswrx
                Deltagare

Tack för alla svar!

Några följdfrågor på detta 🙂

Motorn var enligt säljaren uppgraderad till senaste mjukvaran vid första leveransservicen.

Om man vill “BPU trimma” dessa kärror, hur stort är utbudet där? Tänkte framförallt på lite lägre markfrigång och kanske lite högre laddtryck (effekt).
                  En steg 1-uppgradering på EVO:n gav c:a 360hk och då började det skjuta på helt ok, finns det motsvarande till Hatchbacken?

Finns det eftermarknadslampor bak som inte ser “eftermaknadsaktiga” ut? 🙂

// Mvh Mattias

Få det på papper om du köper den med motoruppdateringen, så det inte vissa sig att den gått 1500 mil till första servicen innan uppdateringen är gjord

Arson
                  Deltagare

Få det på papper om du köper den med motoruppdateringen, så det inte vissa sig att den gått 1500 mil till första servicen innan uppdateringen är gjord

Bra idé!

Säljaren jobbade på en Subaru återförsäljare och var väl införstådd med problemet, så man kan anta det har blivit gjort. Men dubbelkollar så det finns på papper.

Hur dyra är servicarna på dessa bilar? Denna har rullat 3400 mil och var servad vid 3300 mil. Hur ser nästa ut kostnadsmässigt?

Mumin
                    Deltagare

1500 1år 3000 2år 4500 3år mil gratis 6000 är dyr ca 7000 men det är alla oljor då. Sen 10500 är k-rem

Zlasher
                      Deltagare

jag har vissligen inte ägt min så länge. men älskar den.
                        skitrolig att köra då du kan leka med diffarna. och du kan mappa on the fly.
                        skaru bara ner till ica å handla så är det najs att bara kunna kasta i inteligent läget.
                        så att bilen inte drar 1.5 l/milen.

Sen är den skön att sitta i. även i baksätet. lätt att lasta och har allt. dock ganska kasst ljud:-P
                        så begär en provkörning så är du nog också hooked;-)

En fråga till dig Mumin. Jag antar att det inte går att se vilken mjukvaruversion man har utan att hooka upp den i datorn hos en subaruverkstad?

Arson
                        Deltagare

Låter toppen! 🙂

Vad kostar t.ex 4500 mila servicen då?

Joakimgabrielsson
                          Deltagare

Köp 07:an! Svinrolig och mycket mycket snyggare! PSI performance lade ut en blå på blocket idag. En PSE.

Arson
                            Deltagare

Tyvärr känns de lite för gamla. Så en >08 är det som är aktuellt 🙂

Andersson
                              Deltagare

Kör på -08 eller -09. Servicen kan inte vara så dyr, det är 4L motorolja, filter och kanske luftfilter men inga större grejer.

Arson
                                Deltagare

Fick papper från Subaru att uppgraderingen var gjord vid leverans på bilen.

En annan fråga av kosmetisk karaktär. Brukar vara väldigt allergisk mot för mycket luft i hjulhusen, även om modell i sig härstammar från rallyvärlden. Hur påverkar det drivlina osv om man monterar en uppsättning Teinfjädrar som t.ex som sänker 40/35 mm?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.