› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Impreza Sti på blocket, någon som känner sig träffad?
- Detta ämne har 15 svar, 2,756 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 2 månader sedan av
BoNZaI.
-
FörfattareInlägg
-
18 november, 2010 kl. 14:59 #24588
BoNZaI
DeltagareOkej!
Detta blir mitt första inlägg som användare.
Har suttit och slösurfat forumet mycket länge utan att registrera mig nu.
Men tänkte att det var dags!Jag skall nu inom en månad flytta upp till sälen och då behövs en potent vinterbil.
Mina tankar föll direkt på Impreza GT
Har kikat på ettpar styckna men finner inga som direkt stillar mina behov.
Antingen är det sönderrostade vrak (tyvärr)
Eller så är det bilar jag anser allt för fina för att plocka upp i fjällmiljön på en gång.Snubblade då över denna..
http://www.blocket.se/helsingborg/Subaru_Impreza_WRX_STI_Version_3_29645541.htm?ca=15&w=3Kikat på annonsen av och till men känner mig lite skrämd av den på något sätt..
Jag är inte jätteinsatt i gc8orna ännu
Men fanns V3 98..? var det inte v4 el v5 då?
Rätta mig om jag har fel.. 🙂Är det någon som känner igen bilen i fråga och vet om det kan vara något att ha? Eller om det tillomed är någon här som säljer bilen.
Att den är högerstyrd skrämmer mig inte,
Är det lika lätt att få tag på delar till wrx som till gt.n?
Hållbarhet i motor och låda i jämförelse mellan de två?All information är bra info
Hoppas jag inte felpostat hej villt nu bara 😮
Tack för mig! 🙂18 november, 2010 kl. 18:26 #213955parvus
DeltagareV3 var mellan 96-97 så du har rätt.
18 november, 2010 kl. 18:35 #213948tendency
DeltagareVet inget om just den bilen. V3 är -97. 1998 är V4 eller tidiga V5.
Här har du lite allmän läsning om STi: http://www.northursalia.com/techdocs/history/history.html
18 november, 2010 kl. 19:28 #213957BoNZaI
Deltagaredet var just det jag trodde..
Tack! letade efter någon vettig stans att läsa om dem 🙂18 november, 2010 kl. 21:08 #213953Gilarski
DeltagareI england kallas dessa WRX, så även i Japan förvisso.
Bilen är med stor sannolikhet importerad från England. Den togs in i Augusti i år. Priset är ju inte skyhigh men eftersom det är en V3 så är det vajer mellan lådan (satt vajer tom på V4). Det var från V5 som man hade dubbla skalor (ibland endast enkelskala) samt elektronisk länk mellan låda & instrumentet.
Så, den skalan som ovan bil haft är högst troligen i Miles -> bilen har i så fall inte gått 85000 km utan kanske 80000 miles -> ~135000 km + säg 5000 km under förutsättning att han konverterat vajern till km när den togs in i Swea.
Att den bara gått med km i UK är inte omöjligt men inte så troligt så kolla upp detta.
18 november, 2010 kl. 21:54 #213956type_ra
DeltagareEller så köper du min Celica GT4 för 25000kr. Där har du en billig vinter bil som ändå har turbo och 4WD.
18 november, 2010 kl. 22:46 #213958BoNZaI
DeltagareEller så köper du min Celica GT4 för 25000kr. Där har du en billig vinter bil som ändå har turbo och 4WD.
trevligt och kul alternativ!
Men blir lite liten, skall somsagt flytta upp till sälen för en säsong och måste kunna få in diverse brädor i eller på bilen.Så lutar hårt mot scooby eller möjligen S2 avant..
Fått tag på en GT wagon för runt 35 pannor som är lite lockande.Är väl bara att den gått långt (21k) och har den ”fula” fronten som avskräcker mig -95
I england kallas dessa WRX, så även i Japan förvisso.
Bilen är med stor sannolikhet importerad från England. Den togs in i Augusti i år. Priset är ju inte skyhigh men eftersom det är en V3 så är det vajer mellan lådan (satt vajer tom på V4). Det var från V5 som man hade dubbla skalor (ibland endast enkelskala) samt elektronisk länk mellan låda & instrumentet.
Så, den skalan som ovan bil haft är högst troligen i Miles -> bilen har i så fall inte gått 85000 km utan kanske 80000 miles -> ~135000 km + säg 5000 km under förutsättning att han konverterat vajern till km när den togs in i Swea.
Att den bara gått med km i UK är inte omöjligt men inte så troligt så kolla upp detta.
Tack för den infon!
Har satt mig in mycket i evo import från england *skjut mig inte*
och har där tänkt mycket på dethär med miles och km hur mycket som stämmer i de bilar som plockas över till sverige.. och sen huruvida det de uppger stämmer då många av dem redan är konverterade från km osv, blir mycket att tänka på ^^
Var osäker på hur det låg till med subborna dock19 november, 2010 kl. 00:55 #213949tendency
DeltagareI england kallas dessa WRX, så även i Japan förvisso.
Nä, en WRX STi är en WRX STi, och en WRX är en WRX. 🙂
19 november, 2010 kl. 05:27 #213954Gilarski
DeltagareNä, en WRX STi är en WRX STi, och en WRX är en WRX. 🙂
Ja faan, det är GT som ibland kalls WRX på endel marknader, men står där (vilket de ju gjorde) STI, så är det ju en STI som Tendency säger 😮
19 november, 2010 kl. 08:11 #213952555_STI
DeltagareSå, den skalan som ovan bil haft är högst troligen i Miles -> bilen har i så fall inte gått 85000 km utan kanske 80000 miles -> ~135000 km + säg 5000 km under förutsättning att han konverterat vajern till km när den togs in i Swea.
Beror lite på hur många år den har varit i England också, GC8 WRX STi såldes in i England. I Japan kör de med KM också. Det var inte så vanligt att man köpte hem ”grey imports” när de var helt nya så den är troligtvis en blandning av KM i Japan, Miles i England och nu KM i Sverige.
Om han har några papper kvar från import till England kan man få nån känsla för hur mycket av varje det är 🙂
Sen skulle jag påstå som Engelsman att tyvärr är inte alla Engelsmän så duktiga på att hålla bilar ren och i bra skick, det är en ren lotteri, eftersom du kan provköra/se bilen så har du en större chans att få känsla för det, men jag skulle föredra en bil som hade varit i England så lite som möjligt 🙂
19 november, 2010 kl. 10:53 #213959BoNZaI
DeltagareBeror lite på hur många år den har varit i England också, GC8 WRX STi såldes in i England. I Japan kör de med KM också. Det var inte så vanligt att man köpte hem ”grey imports” när de var helt nya så den är troligtvis en blandning av KM i Japan, Miles i England och nu KM i Sverige.
Om han har några papper kvar från import till England kan man få nån känsla för hur mycket av varje det är 🙂
Sen skulle jag påstå som Engelsman att tyvärr är inte alla Engelsmän så duktiga på att hålla bilar ren och i bra skick, det är en ren lotteri, eftersom du kan provköra/se bilen så har du en större chans att få känsla för det, men jag skulle föredra en bil som hade varit i England så lite som möjligt 🙂
Det är just precis det jag är ute efter.
Direkt japanimport hade varit trevligast, men tillkommer ju skatt o tull o frakt o fan och hans mormor.Sen kan man ju alltid anlita någon, har haft mycket trevlig kontakt med superior de gånger jag pratat med dem 🙂
Men nu snackar vi mer eller mindre vinterbil, skall hålla och gå över vintern och gå att sälja därefter utan alltför stor förlust :p
Vill jag gå på en riktigt fin impreza vill jag göra det så jag har en hel sommar att njuta av den och rostbehandla den grundligt osv innan man plockar ut han på vintervägarna 🙂
JO!
Har en snabb fråga till!
Någon som har koll på om det är samma ratt på 95-00 modellerna?
Alltså samma fattning runt stången och samma koppling till airbagen?
passar den tre ekrade sti ratten och/eller någon av new age rattarna?Haha, den bil jag tittat på har en grotesk jävla ratt, så vill gärna byta till något snarlikt original, skulle man dessutom kunna få liv i airbagen igen hade det uppskattats till 200 procent 🙂
19 november, 2010 kl. 13:39 #213950tendency
DeltagareHar en snabb fråga till!
Någon som har koll på om det är samma ratt på 95-00 modellerna?
Alltså samma fattning runt stången och samma koppling till airbagen?
passar den tre ekrade sti ratten och/eller någon av new age rattarna?Haha, den bil jag tittat på har en grotesk jävla ratt, så vill gärna byta till något snarlikt original, skulle man dessutom kunna få liv i airbagen igen hade det uppskattats till 200 procent 🙂
Vad är det för bil du har kollat på, den du länkade till i första inlägget? Och med grotesk menar du en eftermarknadsratt eller är det den stora originalratten?
Jag är inte helt hundra på detta, men: Den treekrade ratten i ”GC8” har ingen airbag vad jag vet, men den stora originalratten har det (på alla årsmodeller?). Så de bilar som hade den treekrade monterad från fabrik, dvs WRX & WRX STi, borde således inte ha någon airbagkontakt – och då är det lönlöst att montera i en ratt med airbag. WRX STi hade dock den stora ratten monterad (med airbag) fr.o.m årsmodell 1998, och eftersom STi’n i annonsen är en 1997, så borde den ha den treekrade… Men alla rattar från 92-00 ska däremot passa i bilar från 92-00. 🙂
Om någon av new age-rattarna passar har jag ingen aning om. Men däremot tror jag att de har samma sorts airbagkontakt som ”GC8”. EDIT: Förresten, ratten från 01-02 borde ju passa rakt av åtminstone.19 november, 2010 kl. 14:00 #213960BoNZaI
DeltagareVad är det för bil du har kollat på, den du länkade till i första inlägget? Och med grotesk menar du en eftermarknadsratt eller är det den stora originalratten?
Jag är inte helt hundra på detta, men: Den treekrade ratten i ”GC8” har ingen airbag vad jag vet, men den stora originalratten har det (på alla årsmodeller?). Så de bilar som hade den treekrade monterad från fabrik, dvs WRX & WRX STi, borde således inte ha någon airbagkontakt – och då är det lönlöst att montera i en ratt med airbag. WRX STi hade dock den stora ratten monterad (med airbag) fr.o.m årsmodell 1998, och eftersom STi’n i annonsen är en 1997, så borde den ha den treekrade… Men alla rattar från 92-00 ska däremot passa i bilar från 92-00. 🙂
Om någon av new age-rattarna passar har jag ingen aning om. Men däremot tror jag att de har samma sorts airbagkontakt som ”GC8”. EDIT: Förresten, ratten från 01-02 borde ju passa rakt av åtminstone.Hehe, du får ursäkta att jag inte la till det.
Det handlar om en GT från 95
Sitter en momoratt och nav i den nu.. ser hiskeligt ut, en sådan ratt som är platt i nederkant 🙂
Jag är mer för genuina subarudelar och kan man då få airbagen att fungera hade det ju varit guld.Så ratten från gt 95-00 sen wrx 01-02 bör passa? 🙂
Jag får väl kika runt lite helt enkelt!Du har ingen koll på om stolarna från nyare gc8 har samma kontakter till stolsvärmen?
Eller om newage stolarna passar i underredena och värmen funkar där med?Stolarna i bilen jag kikat på är lite nedsuttna i bolstret och i en tråkig grå färg.
Så skulle man kunna få i de rödgråa sti sätena med bibehållen stolsvärme hade jag blivit en lycklig man haha 🙂19 november, 2010 kl. 15:12 #213961BoNZaI
DeltagareMMh! sant tänkte inte på detdär att de bara kommer i högerstyrt..
Nyare gt säten passar min smak också visserligen.Anledningen till att jag är inne på denhär äldre gtn är för att jag vill ha en vintersläde uppe i sälen där jag inte känner mig som en hemsk människa när jag inte ger den den behandling den förtjänar.
Kikat på fina 00or med, men känns så hemskt att direkt släpa upp dem i vinterkaoset, dessutom är summan lite för hög egentligen då jag planerar att importera från japan till våren.. vad har jag inte ännu kommit fram till, men tror inte det kommer bli helår med impreza, men denna upplevelse kan ju alltid konvertera mig 😛
19 november, 2010 kl. 15:44 #213951tendency
DeltagareDet handlar om en GT från 95. Sitter en momoratt och nav i den nu.. ser hiskeligt ut, en sådan ratt som är platt i nederkant 🙂
Så ratten från gt 95-00 sen wrx 01-02 bör passa? 🙂
Du har ingen koll på om stolarna från nyare gc8 har samma kontakter till stolsvärmen?
Eller om newage stolarna passar i underredena och värmen funkar där med?Aha, den röda kombin med dekaler antar jag.
Jupp, rattar från alla sorters Impreza 1992-2002 bör passa i GT -95. Men även Legacy, Outback och Forester. 🙂 Tror att det satt ratt med airbag i GT -95, så då är ju ratten från GT 99-00 eller WRX/STi från 01-02 klart snyggast alternativ.
Som Oskar90 skrev, så passar stolarna underredsmässigt. Jag antar att alla ”GC8” har samma sorts kontakter osv för stolsvärme. Hur det är med new age-stolarna vet jag inte, men troligtvis ser kontakterna likadana ut där med och borde fungera. Ska du ha stolar från nyare GT (99-00) så välj de från kombin, de är snyggare med mörkblå inlägg (även inredningen) än de ljusgrå i sedanen!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.