SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Impreza Wrx sti -03 motorrenovering

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 171 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24501
    Eiiiiik
    Deltagare

      Jahopp…

      Verkar som att det är motorrenovering som gäller. Metallspån i oljan.. 🙁

      Något arbete är inte påbörjat än men verkar som att det är vevlagerras.
      Brukar maskinen ha klarat sig huffsat eller är det troligt att det är repor i cylindern och att veven fått sig en tryckare?

      Vad är det för delar man ska kolla på, var beställer man dom?

      När man ändå är i farten antar jag att det är lika bra att byta:

      Vevlager (ska man gå på racinglager då?)
      Ramlager
      Kolvringar

      Någon som kan hjälpa mig med en lista på vad som bör/kan vara bra att byta när man ändå håller på.
      Man kanske lika gärna ska kika lite på smidd botten när maskinen ändå är ur?

      #213231
      Eiiiiik
      Deltagare

        Kamrem byter man ju också självklart 🙂

        #213179
        Myzkoo
        Deltagare

          Vevstakar och vevaxel kan behöva bytas. Det ser du när du river motorn.. packningssats behövs, kostar 7000kr i Sverige men 2500kr i usa , vevlager och ramlager byter du givetvis, jag skulle rekommendera acl race lager, kostar runt 800kr i usa (orginal kostar 5000) toppbultarna måste bytas, kostar 140kr/st men arp-pinnbult blir ingen större kostnad.. kolvringar skulle jag inte bytt om det inte är nödvändigt.. värmeväxlare för oljan måste också bytas vid lagerras.. kostar 2000kr i England, säkert dubbelt i Sverige..

          Räkna på minst 10.000kr 🙂

          Mvh / Mattias

          #213232
          Eiiiiik
          Deltagare

            Vevstakar och vevaxel kan behöva bytas. Det ser du när du river motorn.. packningssats behövs, kostar 7000kr i Sverige men 2500kr i usa , vevlager och ramlager byter du givetvis, jag skulle rekommendera acl race lager, kostar runt 800kr i usa (orginal kostar 5000) toppbultarna måste bytas, kostar 140kr/st men arp-pinnbult blir ingen större kostnad.. kolvringar skulle jag inte bytt om det inte är nödvändigt.. värmeväxlare för oljan måste också bytas vid lagerras.. kostar 2000kr i England, säkert dubbelt i Sverige..

            Räkna på minst 10.000kr 🙂

            Mvh / Mattias

            Tack för svar! 🙂
            Brukar axeln åkt på mycket stryk i såna här fall?

            OK! Då får vi hålla tummarna för att det inte ska vara något med kolvarna då. För då kommer man ju lite billigare undan.

            Hade ni renoverat eller direkt gått på att slänga i en ny motor?
            Lite svårt att svara på då den inte har plockats ner än, men vad säger erfarenheten?

            #213148
            Kvarnis
            Deltagare

              Har ett short block från en 2003 newage sti.
              10000:- så är det ditt.

              Annars så är bara frågan hur mycket du vill lägga ut.
              Du kan nog lungt räkna med att slut notan på att renovera motorn hamnar någonstans på minst 25000 om du inte kan göra maskin arbete som kärvs m.m

              Delarna är ~½ kostnaden

              #213233
              Eiiiiik
              Deltagare

                Jag har en kompis som jobbar med trimning/motorrenovering som löser det billigt åt mig 🙂

                Att det tillkommer 10 000kr i delar hade jag ungefär räknat med.

                Har inte riktigt hajjat det där med Long/short 😮
                Men kanske kunde vara ett alternativ 🙂
                Vad är fördelen?

                #213218
                Jocke.T
                Deltagare

                  Hade jag varit som dig så hade jag plockat ner tråget och kollat hur mycket skit det ligger där.
                  Det är klart inte jättelätt att riva ner tråget men jämfört med att riva ur motorn… Ja du förstår 😛
                  Jag håller tummarna för dig!

                  #213149
                  Kvarnis
                  Deltagare

                    Shortblock dvs bottendelen uta toppar, long block botten+toppar.

                    Det du behöver för att renvovera är som sagt nya lager och vev.
                    men om man ändå är i sär med allt så byt kolvar och stakar på en gång

                    Fördelen, färdigt byggt short block, billigare enkelt snabbt.
                    Motot bygge, man kan bygga till den spec man vill borra/Stroka etc få ännu hållbarare motor…men du borde nog annalysera varför den första gick sönder.

                    Ett orginal 2.0l sti short block håller +450Bhp !!!

                    Sen låter det illa och massa metall så är det ju bara att lyfta ur motorn är ju gjort i ett nafs.

                    Det är själva renovering+maskinarbete som tar tid&pengar fixa delar är samma= dvs tid&pengar

                    #213234
                    Eiiiiik
                    Deltagare

                      Hade jag varit som dig så hade jag plockat ner tråget och kollat hur mycket skit det ligger där.
                      Det är klart inte jättelätt att riva ner tråget men jämfört med att riva ur motorn… Ja du förstår 😛
                      Jag håller tummarna för dig!

                      Ja, vi får se i vilken ände vi börjar så fort det ska börja rivas i den..

                      Det knackar rätt så friskt och hänger med varvet, så känns ju inte riktigt bra 🙁

                      Vad tror ni delarna hamnar på om man väljer att köra smidd botten istället? Mycket som skiljer?

                      #213180
                      Myzkoo
                      Deltagare

                        Jag har en kompis som jobbar med trimning/motorrenovering som löser det billigt åt mig 🙂

                        Att det tillkommer 10 000kr i delar hade jag ungefär räknat med.

                        Har inte riktigt hajjat det där med Long/short 😮
                        Men kanske kunde vara ett alternativ 🙂
                        Vad är fördelen?

                        Shortblock = endast blockhalvorna med innehåll (vev, stakar & kolvar)
                        Longblock = som shortblock men inkl topplock

                        Ang. om veven tagit skada eller inte är svårt å säga, i mitt fall gjorde den det, och det blev billigare att byta axeln och köpa 4st h-profilare än att repa axeln, repa en vevstake och köpa överdims lager + att det känns tryggare då det är bytt.

                        Mina motorarbeten gick på 4700kr + moms (plana toppar, plana block, hona cylindrarna och balansera veven) vilket jag tycker man borde göra då man ändå är isär med det..

                        Smidda kolvar har du hemma för 5000kr från usa om du vill byta upp dig.

                        Sen är det givetvis inte ”bara” att skruva ihop det heller, och det krävs lite utrustning som du kanske förstår 🙂

                        #213181
                        Myzkoo
                        Deltagare

                          Ja, vi får se i vilken ände vi börjar så fort det ska börja rivas i den..

                          Det knackar rätt så friskt och hänger med varvet, så känns ju inte riktigt bra 🙁

                          Vad tror ni delarna hamnar på om man väljer att köra smidd botten istället? Mycket som skiljer?

                          Det finns paket att köpa i usa som inkluderar ny vevaxel, nya smidda stakar, nya smidda kolvar och ram+vevlager dvs allt du behöver. Det du behöver köpa till är då packningssatsen, toppbultarna, oljekylaren och motorarbeten hos en firma.

                          #213235
                          Eiiiiik
                          Deltagare

                            Det finns paket att köpa i usa som inkluderar ny vevaxel, nya smidda stakar, nya smidda kolvar och ram+vevlager dvs allt du behöver. Det du behöver köpa till är då packningssatsen, toppbultarna, oljekylaren och motorarbeten hos en firma.

                            Detta låter ju som ett alternativ 🙂 Du har inte lust att länka?

                            #213236
                            Eiiiiik
                            Deltagare

                              Shortblock = endast blockhalvorna med innehåll (vev, stakar & kolvar)
                              Longblock = som shortblock men inkl topplock

                              Ang. om veven tagit skada eller inte är svårt å säga, i mitt fall gjorde den det, och det blev billigare att byta axeln och köpa 4st h-profilare än att repa axeln, repa en vevstake och köpa överdims lager + att det känns tryggare då det är bytt.

                              Mina motorarbeten gick på 4700kr + moms (plana toppar, plana block, hona cylindrarna och balansera veven) vilket jag tycker man borde göra då man ändå är isär med det..

                              Smidda kolvar har du hemma för 5000kr från usa om du vill byta upp dig.

                              Sen är det givetvis inte ”bara” att skruva ihop det heller, och det krävs lite utrustning som du kanske förstår 🙂

                              Jaha.. Då hänger jag med 🙂
                              Han har haft isär boxermotorer innan och ska vara väldigt duktig. SÅ hoppas på att detta ska lösa sig ganska smidigt ändå faktiskt. Dock rinner ju delarna iväg i lite pengar.. Det kommer man ju inte ifrån 🙁

                              #213237
                              Eiiiiik
                              Deltagare

                                Har ett short block från en 2003 newage sti.
                                10000:- så är det ditt.

                                Annars så är bara frågan hur mycket du vill lägga ut.
                                Du kan nog lungt räkna med att slut notan på att renovera motorn hamnar någonstans på minst 25000 om du inte kan göra maskin arbete som kärvs m.m

                                Delarna är ~½ kostnaden

                                Är det bara originalpryttlar i ditt block eller hur ser det ut?

                                Mvh

                                #213182
                                Myzkoo
                                Deltagare

                                  Detta låter ju som ett alternativ 🙂 Du har inte lust att länka?

                                  http://stores.ebay.com/Real-Street-Performance-Sales

                                  Dom har en del paketpriser. Har aldrig handlat utav dom dock 🙂

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 171 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.