› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Impreza Wrx sti -03 motorrenovering
- Detta ämne har 170 svar, 25,227 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 1 månad sedan av
Jocke.T.
-
FörfattareInlägg
-
17 november, 2010 kl. 13:53 #213245
Eiiiiik
DeltagareGlöm inte värmeväxlaren. Vore ju fruktansvärt surt om du renoverar motorn och får dit den gamla som är full med metallspån :S
Ja, det har du rätt i!
För denna går inte att ”göra ren” på något sätt eller?Har du någon aning om var man kan få tag på en sådan och vad den kostar?
mvh
17 november, 2010 kl. 14:35 #213183Myzkoo
DeltagareJa, det har du rätt i!
För denna går inte att ”göra ren” på något sätt eller?Har du någon aning om var man kan få tag på en sådan och vad den kostar?
mvh
Kostar ca 1500kr från england, och den går inte att göra ren.
Har du otur så är staken på 1ans cylinder väck i storänden med, då måste du köpa en stake (dyrt att repa + att du måste ha överdimslager i just den staken), och beroende på vad den kostar så kanske det är mer värt att byta alla fyra till exempelvis eaglestakar som ligger rätt bra i pris.
Sen tillkommer väl olja, oljefilter, kylarvätska m.m som du kanske redan räknat ut 🙂 men kan vara värt att ta med i kalkylen ändå.
Sen rekommenderar jag att du byter oljepumpen till en bättre modell med, och en oljetrycksmätare om du inte redan har en. En bra pump kan du få för 1500kr från usa, bättre än orginalpumpen åtminstone.
Sen kommer du behöva någon slags tubpackning och gängtätning med.
/ Mattias
17 november, 2010 kl. 14:43 #213246Eiiiiik
DeltagareKostar ca 1500kr från england, och den går inte att göra ren.
Har du otur så är staken på 1ans cylinder väck i storänden med, då måste du köpa en stake (dyrt att repa + att du måste ha överdimslager i just den staken), och beroende på vad den kostar så kanske det är mer värt att byta alla fyra till exempelvis eaglestakar som ligger rätt bra i pris.
Sen tillkommer väl olja, oljefilter, kylarvätska m.m som du kanske redan räknat ut 🙂 men kan vara värt att ta med i kalkylen ändå.
Sen rekommenderar jag att du byter oljepumpen till en bättre modell med, och en oljetrycksmätare om du inte redan har en. En bra pump kan du få för 1500kr från usa, bättre än orginalpumpen åtminstone.
Sen kommer du behöva någon slags tubpackning och gängtätning med.
/ Mattias
Tack! Alla såna här tips uppskattas 🙂 Att olja osv tillkommer har jag räknat med. Men kanske inte är dumt att slänga i en bättre oljepump när man ändå är i farten..
Är inte omöjligt att jag slänger i smidda stakar och kolvar faktiskt.. Har inte bestämt mig än.. Får se hur omfattande allt är när den är kluven 🙂
Som det känns känns nu så kommer bilen vara i min ägo länge till, så kanske inte en så dum investering ändå?
17 november, 2010 kl. 14:47 #213184Myzkoo
DeltagareTack! Alla såna här tips uppskattas 🙂 Att olja osv tillkommer har jag räknat med. Men kanske inte är dumt att slänga i en bättre oljepump när man ändå är i farten..
Är inte omöjligt att jag slänger i smidda stakar och kolvar faktiskt.. Har inte bestämt mig än.. Får se hur omfattande allt är när den är kluven 🙂
Som det känns känns nu så kommer bilen vara i min ägo länge till, så kanske inte en så dum investering ändå?
Ska du byta till smidda kolvar och stakar så skulle jag börjat tittat efter en komplett färdigbyggd bottendel i första hand, det kan mycke väl bli billigare. Finns dom som säljer bottendelar med smidda prylar i england för 25.000kr. Ska du i med andra kolvar i din motor så tillkommer borrning, honing.. osv, och då är det likabra att kosta på en balansering, toppdeckning, planing av toppar osv. Bara där går det lätt 5000kr.
17 november, 2010 kl. 14:55 #213247Eiiiiik
DeltagareSka du byta till smidda kolvar och stakar så skulle jag börjat tittat efter en komplett färdigbyggd bottendel i första hand, det kan mycke väl bli billigare. Finns dom som säljer bottendelar med smidda prylar i england för 25.000kr. Ska du i med andra kolvar i din motor så tillkommer borrning, honing.. osv, och då är det likabra att kosta på en balansering, toppdeckning, planing av toppar osv. Bara där går det lätt 5000kr.
Vi får hålla tummarna på att veven och staken har klarat sig helt enkelt! Någon gång får man la ha lite tur kan man ju hoppas!
17 november, 2010 kl. 15:11 #213185Myzkoo
DeltagareVi får hålla tummarna på att veven och staken har klarat sig helt enkelt! Någon gång får man la ha lite tur kan man ju hoppas!
Om man säger såhär, 1% chans att både vev och stake klarat sig 😀
17 november, 2010 kl. 15:46 #213248Eiiiiik
DeltagareOm man säger såhär, 1% chans att både vev och stake klarat sig 😀
Hahah! Är ganska medveten om det dessvärre 😉
Men är det inte oftast veven som har tagit stryk?
Usch! Sånna här grejjer springer snabbt iväg i pengar alltså 🙁 10 000kr i delar ska man inte vara förvånad över 😡
17 november, 2010 kl. 17:21 #213186Myzkoo
DeltagareHahah! Är ganska medveten om det dessvärre 😉
Men är det inte oftast veven som har tagit stryk?
Usch! Sånna här grejjer springer snabbt iväg i pengar alltså 🙁 10 000kr i delar ska man inte vara förvånad över 😡
Har lagret snurrat så har staken med all säkerhet också blivit skadad. Har du tur så är det bara veven..
10.000 är vädligt lite.. med tanke på att bara packningssatsen kostar 7030kr i sverige.. köp en komplett bottendel och montera dina toppar på den och kör 🙂
18 november, 2010 kl. 07:29 #213249Eiiiiik
DeltagareHar lagret snurrat så har staken med all säkerhet också blivit skadad. Har du tur så är det bara veven..
10.000 är vädligt lite.. med tanke på att bara packningssatsen kostar 7030kr i sverige.. köp en komplett bottendel och montera dina toppar på den och kör 🙂
Man kommer ju undan lite billigare om man köper från USA.. Men kanske skulle ta att överväga detta en gång till.. Förhoppningsvis går ju motorarbetet lite snabbare då också 🙂
18 november, 2010 kl. 08:34 #213168Fricke.w
DeltagareTa dig en titt här så inser du ganska nsart att de är riktigt biligt att köpaq färdiga short blocks, hade jag vetat de från början innan jag började bygga, hade jag också köpt färdigt 🙂
http://www.importimageracing.com/c/wrx-sti-02-07-short-blocks.html
19 november, 2010 kl. 06:19 #213250Eiiiiik
DeltagareTa dig en titt här så inser du ganska nsart att de är riktigt biligt att köpaq färdiga short blocks, hade jag vetat de från början innan jag började bygga, hade jag också köpt färdigt 🙂
http://www.importimageracing.com/c/wrx-sti-02-07-short-blocks.html
Tack tack! 🙂
Ja! Börjar mer och mer gå i tankarna att detta är smidigare.. Kan så lätt rinna iväg annars ju :p
Men ligger det bara 2.5l block där? 🙁 Jag vill ju gärna ha ett 2.0l med pålitliga grejer 🙂
19 november, 2010 kl. 07:50 #213169Fricke.w
DeltagareDet är pålitliga grejer 2.5 också, när de är eftermarknads grejer i dom 😉 är bara orginal dom är lite av en sorjlig historia.
MVH
Fredrik19 november, 2010 kl. 08:30 #213251Eiiiiik
DeltagareDet är pålitliga grejer 2.5 också, när de är eftermarknads grejer i dom 😉 är bara orginal dom är lite av en sorjlig historia.
MVH
FredrikMen lirar ju inte riktigt bolt on med mina toppar ju 🙁 Vill nog få detta överstökat så smidigt som möjligt bara. Har inga direkt planer på trimning över huvud taget faktiskt :p
Ska bara på med coilovers, frontsplitter och nya fälgar i framtiden 🙂
18 december, 2010 kl. 11:23 #213252Eiiiiik
DeltagareSitter och försöker pilla ihop de alternativ jag har nu, då vi förhoppningsvis börjar plocka ut motorn under julledigheten.
Det jag känner mig lite osäker på är veven. Vilken ska jag ha? vad är det för ”stroke” original?
När jag kikar runt lite hittar jag bara för runt 7 000kr. Kostar dom små rackarna verkligen så mycket? 😛Eftersom jag kommer hålla mig runt originaleffekt – Steg 1 så behöver jag ju inga värstinggrejer 🙂
Ingen som har att sälja kanske? 🙂
mvh
18 december, 2010 kl. 11:56 #213153Kvarnis
DeltagareHar som sagt ett newage shotblock för 10k
Har nog en ny 79mm vev oxå, men om du ska köra med orginal effekt så säger jag i gen köp ett färdigt beggat block så kommer du undan med ½ summa alla ggrVill du bygga en strokad motor för +500 så visst, men annars är det billigast att inte riva ner blocket.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
