SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Impreza Wrx sti -03 motorrenovering

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 171 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #213245
    Eiiiiik
    Deltagare

      Glöm inte värmeväxlaren. Vore ju fruktansvärt surt om du renoverar motorn och får dit den gamla som är full med metallspån :S

      Ja, det har du rätt i!
      För denna går inte att ”göra ren” på något sätt eller?

      Har du någon aning om var man kan få tag på en sådan och vad den kostar?

      mvh

      #213183
      Myzkoo
      Deltagare

        Ja, det har du rätt i!
        För denna går inte att ”göra ren” på något sätt eller?

        Har du någon aning om var man kan få tag på en sådan och vad den kostar?

        mvh

        Kostar ca 1500kr från england, och den går inte att göra ren.

        Har du otur så är staken på 1ans cylinder väck i storänden med, då måste du köpa en stake (dyrt att repa + att du måste ha överdimslager i just den staken), och beroende på vad den kostar så kanske det är mer värt att byta alla fyra till exempelvis eaglestakar som ligger rätt bra i pris.

        Sen tillkommer väl olja, oljefilter, kylarvätska m.m som du kanske redan räknat ut 🙂 men kan vara värt att ta med i kalkylen ändå.

        Sen rekommenderar jag att du byter oljepumpen till en bättre modell med, och en oljetrycksmätare om du inte redan har en. En bra pump kan du få för 1500kr från usa, bättre än orginalpumpen åtminstone.

        Sen kommer du behöva någon slags tubpackning och gängtätning med.

        / Mattias

        #213246
        Eiiiiik
        Deltagare

          Kostar ca 1500kr från england, och den går inte att göra ren.

          Har du otur så är staken på 1ans cylinder väck i storänden med, då måste du köpa en stake (dyrt att repa + att du måste ha överdimslager i just den staken), och beroende på vad den kostar så kanske det är mer värt att byta alla fyra till exempelvis eaglestakar som ligger rätt bra i pris.

          Sen tillkommer väl olja, oljefilter, kylarvätska m.m som du kanske redan räknat ut 🙂 men kan vara värt att ta med i kalkylen ändå.

          Sen rekommenderar jag att du byter oljepumpen till en bättre modell med, och en oljetrycksmätare om du inte redan har en. En bra pump kan du få för 1500kr från usa, bättre än orginalpumpen åtminstone.

          Sen kommer du behöva någon slags tubpackning och gängtätning med.

          / Mattias

          Tack! Alla såna här tips uppskattas 🙂 Att olja osv tillkommer har jag räknat med. Men kanske inte är dumt att slänga i en bättre oljepump när man ändå är i farten..

          Är inte omöjligt att jag slänger i smidda stakar och kolvar faktiskt.. Har inte bestämt mig än.. Får se hur omfattande allt är när den är kluven 🙂

          Som det känns känns nu så kommer bilen vara i min ägo länge till, så kanske inte en så dum investering ändå?

          #213184
          Myzkoo
          Deltagare

            Tack! Alla såna här tips uppskattas 🙂 Att olja osv tillkommer har jag räknat med. Men kanske inte är dumt att slänga i en bättre oljepump när man ändå är i farten..

            Är inte omöjligt att jag slänger i smidda stakar och kolvar faktiskt.. Har inte bestämt mig än.. Får se hur omfattande allt är när den är kluven 🙂

            Som det känns känns nu så kommer bilen vara i min ägo länge till, så kanske inte en så dum investering ändå?

            Ska du byta till smidda kolvar och stakar så skulle jag börjat tittat efter en komplett färdigbyggd bottendel i första hand, det kan mycke väl bli billigare. Finns dom som säljer bottendelar med smidda prylar i england för 25.000kr. Ska du i med andra kolvar i din motor så tillkommer borrning, honing.. osv, och då är det likabra att kosta på en balansering, toppdeckning, planing av toppar osv. Bara där går det lätt 5000kr.

            #213247
            Eiiiiik
            Deltagare

              Ska du byta till smidda kolvar och stakar så skulle jag börjat tittat efter en komplett färdigbyggd bottendel i första hand, det kan mycke väl bli billigare. Finns dom som säljer bottendelar med smidda prylar i england för 25.000kr. Ska du i med andra kolvar i din motor så tillkommer borrning, honing.. osv, och då är det likabra att kosta på en balansering, toppdeckning, planing av toppar osv. Bara där går det lätt 5000kr.

              Vi får hålla tummarna på att veven och staken har klarat sig helt enkelt! Någon gång får man la ha lite tur kan man ju hoppas!

              #213185
              Myzkoo
              Deltagare

                Vi får hålla tummarna på att veven och staken har klarat sig helt enkelt! Någon gång får man la ha lite tur kan man ju hoppas!

                Om man säger såhär, 1% chans att både vev och stake klarat sig 😀

                #213248
                Eiiiiik
                Deltagare

                  Om man säger såhär, 1% chans att både vev och stake klarat sig 😀

                  Hahah! Är ganska medveten om det dessvärre 😉

                  Men är det inte oftast veven som har tagit stryk?

                  Usch! Sånna här grejjer springer snabbt iväg i pengar alltså 🙁 10 000kr i delar ska man inte vara förvånad över 😡

                  #213186
                  Myzkoo
                  Deltagare

                    Hahah! Är ganska medveten om det dessvärre 😉

                    Men är det inte oftast veven som har tagit stryk?

                    Usch! Sånna här grejjer springer snabbt iväg i pengar alltså 🙁 10 000kr i delar ska man inte vara förvånad över 😡

                    Har lagret snurrat så har staken med all säkerhet också blivit skadad. Har du tur så är det bara veven..

                    10.000 är vädligt lite.. med tanke på att bara packningssatsen kostar 7030kr i sverige.. köp en komplett bottendel och montera dina toppar på den och kör 🙂

                    #213249
                    Eiiiiik
                    Deltagare

                      Har lagret snurrat så har staken med all säkerhet också blivit skadad. Har du tur så är det bara veven..

                      10.000 är vädligt lite.. med tanke på att bara packningssatsen kostar 7030kr i sverige.. köp en komplett bottendel och montera dina toppar på den och kör 🙂

                      Man kommer ju undan lite billigare om man köper från USA.. Men kanske skulle ta att överväga detta en gång till.. Förhoppningsvis går ju motorarbetet lite snabbare då också 🙂

                      #213168
                      Fricke.w
                      Deltagare

                        Ta dig en titt här så inser du ganska nsart att de är riktigt biligt att köpaq färdiga short blocks, hade jag vetat de från början innan jag började bygga, hade jag också köpt färdigt 🙂

                        http://www.importimageracing.com/c/wrx-sti-02-07-short-blocks.html

                        #213250
                        Eiiiiik
                        Deltagare

                          Ta dig en titt här så inser du ganska nsart att de är riktigt biligt att köpaq färdiga short blocks, hade jag vetat de från början innan jag började bygga, hade jag också köpt färdigt 🙂

                          http://www.importimageracing.com/c/wrx-sti-02-07-short-blocks.html

                          Tack tack! 🙂

                          Ja! Börjar mer och mer gå i tankarna att detta är smidigare.. Kan så lätt rinna iväg annars ju :p

                          Men ligger det bara 2.5l block där? 🙁 Jag vill ju gärna ha ett 2.0l med pålitliga grejer 🙂

                          #213169
                          Fricke.w
                          Deltagare

                            Det är pålitliga grejer 2.5 också, när de är eftermarknads grejer i dom 😉 är bara orginal dom är lite av en sorjlig historia.

                            MVH
                            Fredrik

                            #213251
                            Eiiiiik
                            Deltagare

                              Det är pålitliga grejer 2.5 också, när de är eftermarknads grejer i dom 😉 är bara orginal dom är lite av en sorjlig historia.

                              MVH
                              Fredrik

                              Men lirar ju inte riktigt bolt on med mina toppar ju 🙁 Vill nog få detta överstökat så smidigt som möjligt bara. Har inga direkt planer på trimning över huvud taget faktiskt :p

                              Ska bara på med coilovers, frontsplitter och nya fälgar i framtiden 🙂

                              #213252
                              Eiiiiik
                              Deltagare

                                Sitter och försöker pilla ihop de alternativ jag har nu, då vi förhoppningsvis börjar plocka ut motorn under julledigheten.
                                Det jag känner mig lite osäker på är veven. Vilken ska jag ha? vad är det för ”stroke” original?
                                När jag kikar runt lite hittar jag bara för runt 7 000kr. Kostar dom små rackarna verkligen så mycket? 😛

                                Eftersom jag kommer hålla mig runt originaleffekt – Steg 1 så behöver jag ju inga värstinggrejer 🙂

                                Ingen som har att sälja kanske? 🙂

                                mvh

                                #213153
                                Kvarnis
                                Deltagare

                                  Har som sagt ett newage shotblock för 10k
                                  Har nog en ny 79mm vev oxå, men om du ska köra med orginal effekt så säger jag i gen köp ett färdigt beggat block så kommer du undan med ½ summa alla ggr

                                  Vill du bygga en strokad motor för +500 så visst, men annars är det billigast att inte riva ner blocket.

                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 171 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.