- Detta ämne har 21 svar, 2,563 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 1 månad sedan av Bewbis.
-
FörfattareInlägg
-
3 november, 2015 kl. 13:17 #34212BewbisDeltagare
Posta denna statusen på Garaget också men den blev stängd där.
Jag har inga direkt problem med min bil.
Men jag vill gärna ha lite tips/råd/inspiration om vad man kan
göra för att få bilen till att låta mer gött OCH få ut mer HK/NM.Just nu så ligger ett Invidia Dual N1 på listan.
Sen har jag inte direkt många andra tankar om vad man kan göra
med bilen.. Har funderat på 200cells men då måste man mappa
om bilen..Dessa bilarna är inte så trimvänliga har jag fått höra. Men jag vill
gärna få ut lite mer utav min 2.5L Boxormotor! Exempelvis GDM i Hyllinge
(Helsingborg). Och många andra Subaru fantaster.Någon som har lust att assistera mig i tänkandet?
Bifogar med en bild så ni får se vilken bil jag menar.
Många som sjukt nog misstar sig på Hatchbacken..3 november, 2015 kl. 13:19 #279601IggeDeltagareTurboback, soppapump (antar att det krävs på nyare också) och mappning är det som ger mest bang for the buck med dina önskemål
3 november, 2015 kl. 13:33 #279599JommieDeltagareHur mycket låter den? (Mät med en db-mätar app med mobilen ca 20cm från avgasröret)?
Kul om jag har nåt att jamföra med på min 2016. Mellan 1000 och 3000 varv är min på ca 75dB mätt ca 20cm från avgasrören med Subaru’s “originala” sport-agvas från Ferrita.3 november, 2015 kl. 15:02 #279594abacusDeltagareVet inte vad min wrx ger i dB. Kan kolla det i morgon.
https://www.dropbox.com/s/t0y8hsvxbgveuen/2012-05-11%2013.33.50.mp4?dl=0
3 november, 2015 kl. 16:27 #279607clasenDeltagareRostfitt 3″ rakt rör, med en japsare/ slutdämpare. Det är receptet på framgång om man vill ha sång ;9
Kör de på min -07:a, plus 3″ dp å rejskisse
#Fuckthepolice
3 november, 2015 kl. 18:42 #279595Christian SDeltagarekul att du hittade hit:)
här är tråden på gorg http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4278198#p4278198 , konstigt att dom låste den medans det finns massa andra skit trådar som dom låter vara öppna.
3 november, 2015 kl. 18:53 #279600JommieDeltagarekul att du hittade hit:)
här är tråden på gorg http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4278198#p4278198 , konstigt att dom låste den medans det finns massa andra skit trådar som dom låter vara öppna.
Tråden fanns i Felsökning – Motorteknik och det var jo inte en fråga om vad som kan vara fel. Sen att låsa den är jo bara dumt. Varför inte bara flytta den till Motorteknik – avancerad då det låter som rätta stället för denna tråd. Lata admins kanske?
3 november, 2015 kl. 21:34 #279608BewbisDeltagareTurboback, soppapump (antar att det krävs på nyare också) och mappning är det som ger mest bang for the buck med dina önskemål
Har tråkigt nog fått höra också att man måste mapp biljäkeln efter nästan varje sorts
“mod/uppgradering”.
Sen är där ingen i Skåne mer än två personer som mappar min, och en av dem har fått väldigt
dålig kritik!Hur mycket låter den? (Mät med en db-mätar app med mobilen ca 20cm från avgasröret)?
Kul om jag har nåt att jamföra med på min 2016. Mellan 1000 och 3000 varv är min på ca 75dB mätt ca 20cm från avgasrören med Subaru’s “originala” sport-agvas från Ferrita.Jag har ingen aning faktiskt. Sitter orginal system på den. 2.5″ catback. Men kan mäta imorgon!
Rostfitt 3″ rakt rör, med en japsare/ slutdämpare. Det är receptet på framgång om man vill ha sång ;9
Kör de på min -07:a, plus 3″ dp å rejskisse
#Fuckthepolice
Lär bli ett N1 utan katt antagligen. Som sagt, antingen ersätter jag den med rakt rör eller
200cell, men även där har jag fått höra att om man rör något med katt/downpipe måste bilen
mappas?kul att du hittade hit:)
här är tråden på gorg http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4278198#p4278198 , konstigt att dom låste den medans det finns massa andra skit trådar som dom låter vara öppna.
Antog att folket här har lite mer vett innanför pannbenet om Subbor samt jag behöver
all hjälp jag kan få!3 november, 2015 kl. 21:58 #279596Christian SDeltagareja byter du downpipe är det rekomenderat att mappa bilen då det blir annat flöde och är väll risk för sken ladd.
Har tråkigt nog fått höra också att man måste mapp biljäkeln efter nästan varje sorts
“mod/uppgradering”.beror ju lite på vad du byter men ja det går inte att byta hårdvarudelar (så som turbo, spridare, downpipe) hur som hellst utan att mappa om den.
därför är det ju fördel om du byter allt du tänkt byta på en gång och sen åker och mappar den.du har inte skrivit var du bor men iom att du nämner skåne så är väll Maxxtuning ( http://www.maxxtuning.se ) dom som ligger närmast.
4 november, 2015 kl. 17:29 #279609BewbisDeltagareja byter du downpipe är det rekomenderat att mappa bilen då det blir annat flöde och är väll risk för sken ladd.
beror ju lite på vad du byter men ja det går inte att byta hårdvarudelar (så som turbo, spridare, downpipe) hur som hellst utan att mappa om den.
därför är det ju fördel om du byter allt du tänkt byta på en gång och sen åker och mappar den.du har inte skrivit var du bor men iom att du nämner skåne så är väll Maxxtuning ( http://www.maxxtuning.se ) dom som ligger närmast.
Måste man även mappa för “catless” eller 200 cells?
Det enda som är gjort just nu på bilen är öppet sportluft (COBB) och pysventil (GReedy)
Jag bor i Helsingborg, Skåne.
4 november, 2015 kl. 22:00 #279597Christian SDeltagareeftersom du går ifrån orginal så är det väll som sagt rekomenderat att man mappar om man byter till 3 eller 4″ eftermarknads downpipe antingen med eller utan kat.
pysventilen skulle jag ta bort omedelbart då den väll är monterad för att höja laddtrycket manuellt vilket inte är att rekomendera.
5 november, 2015 kl. 00:28 #279606SvulloDeltagareMåste man även mappa för “catless” eller 200 cells?
Det enda som är gjort just nu på bilen är öppet sportluft (COBB) och pysventil (GReedy)
Jag bor i Helsingborg, Skåne.
COBB rekomenderar mappning med deras luftfilter….
5 november, 2015 kl. 16:25 #279610BewbisDeltagareeftersom du går ifrån orginal så är det väll som sagt rekomenderat att man mappar om man byter till 3 eller 4″ eftermarknads downpipe antingen med eller utan kat.
pysventilen skulle jag ta bort omedelbart då den väll är monterad för att höja laddtrycket manuellt vilket inte är att rekomendera.
Men om vi bortser från DP för tillfället.
Krävs mappning om man BARA plockar bort katt/ersätter med 200cells?
Jag kör den som “återcirkulerande” om det spelar någon roll?
5 november, 2015 kl. 16:47 #279602IggeDeltagareMenar du dump med pysventil?
Pysventil är en dålig variant av laddtrycksstyrning egentligen, men jag anar att du menar dumpventil
Jag vet inte hur mappningen ser ut original, men allt du gör som ändrar flödet kan teoretiskt kräva mappning.
Ändrar du flödet kan du hamna utanför mapparna med spikningar som risk, eller fuel cut eller för slö övergång till open loop mm
Olika bilar är olika känsliga
Det du kan göra är att hitta någon med tactrix och programvara så kan man göra en safe mappning och köra på det
5 november, 2015 kl. 17:22 #279598Christian SDeltagareMen om vi bortser från DP för tillfället.
Krävs mappning om man BARA plockar bort katt/ersätter med 200cells?
Jag kör den som “återcirkulerande” om det spelar någon roll?
hur har du tänkt kunna ta bort eller ersätta katten? den sitter ju fastsvetsad på downpipen, det gör den iallafall på lite äldre modeller.
pysventil som återcirkulerande? tror nog mer på det som Igges skrev nämligen att det är dumpventil du menar.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.