- Detta ämne har 21 svar, 2,563 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 1 månad sedan av Bewbis.
-
FörfattareInlägg
-
9 november, 2015 kl. 09:47 #279611BewbisDeltagare
Menar du dump med pysventil?
Pysventil är en dålig variant av laddtrycksstyrning egentligen, men jag anar att du menar dumpventil
Jag vet inte hur mappningen ser ut original, men allt du gör som ändrar flödet kan teoretiskt kräva mappning.
Ändrar du flödet kan du hamna utanför mapparna med spikningar som risk, eller fuel cut eller för slö övergång till open loop mm
Olika bilar är olika känsliga
Det du kan göra är att hitta någon med tactrix och programvara så kan man göra en safe mappning och köra på det
Enklast att förklara hur min pys/dump fungerar är såhär.
Jag pressar motorn 3-5k varv. Trycker ner koppling eller släpper gasen
så hör man bara ett enda stort “wooooosh”. Inget tjutljud som alla skajjor
supror har.Vad menar du med “sade mappning” om du har lust att förklara? Är nämligen ny
på allt sånt här så jag försöker lära mig.hur har du tänkt kunna ta bort eller ersätta katten? den sitter ju fastsvetsad på downpipen, det gör den iallafall på lite äldre modeller.
pysventil som återcirkulerande? tror nog mer på det som Igges skrev nämligen att det är dumpventil du menar.
Just därför jag frågar folk om det är värt det eller inte, jag har inte fått möjlighet att lyfta bilen än, men jag skulle inte bli förvånad om den är fastsvetsad i DP’n.
Jag har kopplat den “stora/tjocka” slangen in i pysventilen nu. Innan lät det så som jag skrev ovan. Nu låter det knappt längre.
9 november, 2015 kl. 11:32 #279603IggeDeltagareDet är dumpen du pratar om, inte någon pysventil då det är något helt annat
Safe mappning = man siktar på goda marginaler vad gäller tändning etc.
Mer förtändning = mer effekt fram tills det knackar och leder till haveri, så lägger man sig Safe undviker man knacket men kanske inte får lika mycket effekt som en ordentlig mappning
Kolla på opposedforces.com
95% säker på att kissen är svetsad i downpipe9 november, 2015 kl. 12:35 #279612BewbisDeltagareDet är dumpen du pratar om, inte någon pysventil då det är något helt annat
Safe mappning = man siktar på goda marginaler vad gäller tändning etc.
Mer förtändning = mer effekt fram tills det knackar och leder till haveri, så lägger man sig Safe undviker man knacket men kanske inte får lika mycket effekt som en ordentlig mappning
Kolla på opposedforces.com
95% säker på att kissen är svetsad i downpipeAlrajt! Tackar för all info. Ska snacka med några polare som har skajjor/supror
och se vad dem kan göra!Men då kör jag bara på catback sålänge. Sen köper jag in allt med tiden och
slänger på allt samtidigt och får den mappad ordentligt!9 november, 2015 kl. 13:05 #279604IggeDeltagareTurboback och en open source mappning ger mer bang for the buck skulle jag säga
Med original soppapump kanske man inte törs ge på så mycket mer på höga varv men mer mellanregister 🙂
10 november, 2015 kl. 05:50 #279613BewbisDeltagareTurboback och en open source mappning ger mer bang for the buck skulle jag säga
Med original soppapump kanske man inte törs ge på så mycket mer på höga varv men mer mellanregister 🙂
Jag har aldrig förstått mig på Turboback.. Visst, jag förstår att det går från Turbon och bak. Men
vad gynnar det? Låter det mer? Mer flöde?Ge på så mycket mer på höga varv? <--- Typ bara där jag ligger.. EDIT: Har tittat runt lite och hittat ett företag som heter CNT som gör massa olika avgassystem till Subaru. Men är där något företag/catback/Turboback som du rekommenderar?
10 november, 2015 kl. 06:41 #279605IggeDeltagareJag har aldrig förstått mig på Turboback.. Visst, jag förstår att det går från Turbon och bak. Men
vad gynnar det? Låter det mer? Mer flöde?Ge på så mycket mer på höga varv? <--- Typ bara där jag ligger.. EDIT: Har tittat runt lite och hittat ett företag som heter CNT som gör massa olika avgassystem till Subaru. Men är där något företag/catback/Turboback som du rekommenderar?
Turboback minskar mottrycket för turbon och låter den flöda bättre, catback har mycket liten effektpåverkan om man har original downpipe.
Mellanregister är trevligt för någon gång lär du ju behöva passera det för att komma upp till höga varv 😉
Sedan kan man försöka mappa så att toppeffekten kommer tidigare. Annars är ju en soppapump inte så dyrt, då törs man ge på mer.
En beggad Walbro hittar du under tusenlappen, det är jag ganska säker påAngående tillverkare av system har jag inte så mycket att säga. Har ferrita själv men det är onödigt dyrt.
10 november, 2015 kl. 07:11 #279614BewbisDeltagareTurboback minskar mottrycket för turbon och låter den flöda bättre, catback har mycket liten effektpåverkan om man har original downpipe.
Mellanregister är trevligt för någon gång lär du ju behöva passera det för att komma upp till höga varv 😉
Sedan kan man försöka mappa så att toppeffekten kommer tidigare. Annars är ju en soppapump inte så dyrt, då törs man ge på mer.
En beggad Walbro hittar du under tusenlappen, det är jag ganska säker påAngående tillverkare av system har jag inte så mycket att säga. Har ferrita själv men det är onödigt dyrt.
Aha då hänger jag med!
Jag köper helst nya grejor till bilen och inte beggade! Bilen är nästintill ny! 1 års nybilsgaranti kvar.
Så just nu samlar jag på min information/kunskap om bilen. Samt spar pengar. Sen kommer jag beställa
hem allt i en och samma klunga och vänta tills NBG går ut, sen slänger jag på allt! Sen blir det att man kör till
Vrigstad för att mappa bilen!Har hört mycket om dem samt pratat med dem. Men dem har inget som uppfyller mina krav..
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.