› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › impreza wrx sti pse 3 2006!
- Detta ämne har 14 svar, 1,584 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 11 månader sedan av
Garagekungen.
-
FörfattareInlägg
-
3 juni, 2011 kl. 00:44 #26019
behrozosogh
Deltagarehej där!
är ny här och har funderat länge på att skaffa mig en impreza.
har kikat på wrx sti pse3 06or, vad kan ni ge mig för tipps angående dessa bilar?
hade tänkt o ha bilen som vardagsbil, åka till jobbet med o glida med kompisar osv..hur mycket dricker dessa bilar ifall man kör lungt? dvs växla innan 3000 varv osv? och på landsväg runt 100 km/h? jag vet att de kan dricka mycket vid hård körning,vilken bil gör inte det??
jag gillar 06ans lampor osv, det e därför jag har fäst mig vid dessa bilar, hur är dessa motorer? tål de o köras hårt?
rekomenderar ni att jag köper än äldre modell?ge mig så mycket fakta ni kan 😀 ..
jag tackar för all info 🙂
Mvh3 juni, 2011 kl. 04:41 #224737Mats
DeltagarePröva att söka på köpråd så skall du se att dina frågor har stötts och blötts måånga gånger på detta forum.
Svaren finns där.Välkommen i klubben när du bestämt dig för att handla kokare.
3 juni, 2011 kl. 05:14 #224738andreaswrx
DeltagarePå köpråd kommer du hitta rasade motorer och 1l milen på 06-07
3 juni, 2011 kl. 07:58 #224742Garagekungen
DeltagareJag har bilen som min bruksbil – har tyvärr inte råd med två roliga bilar…
Jag kör lungt, med några ”buskurvor” på varje tankning – ligger då på 0,85 l/mil.
När jag kör ”normalt” ligger jag på 0,95 lit/mil.
På isen i vintras med vanliga dubbdäck hamnade man på 2,5-3 lit/mil (då blev det iof några mil på vägen).
Jag har satt in en högvolyms oljepump (med tanke på att jag normalt ligger mellan 1500-2300 rpm på landsväg) samt en Cosworth skvalpplåt i tråget (med tanke på sommarens konbana och SS-Emmaboda körning).
Varmkör alltid maskin till dess att tomgången av sig själv gått ner till 1200 rpm innan jag lägger i växeln (jo, man får en och annan som tittar och undrar vad man håller på med).
Har haft bilen sedan den gått 2900 mil och mätaren ligger nu på ca 5000.
Inga som helst problem – verkar vara ”det bästa av två världar” !!!
SUPERNÖJD !!! 😀3 juni, 2011 kl. 11:20 #224745behrozosogh
Deltagarejaha där ser man.
menar ni allvar att de drar bara runt 1 liter? en subaru på 280 hk orginal? det låter fööööör lite 🙂3 juni, 2011 kl. 11:23 #224741TomK
DeltagareFrån Transportstyrelsen.
STI 2006
Bränsleförbrukning, blandad körning: 10,9 L/100KM
Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 8,3 L/100KMSå runt litern helt klart.
3 juni, 2011 kl. 11:25 #224746behrozosogh
DeltagareJag har bilen som min bruksbil – har tyvärr inte råd med två roliga bilar…
Jag kör lungt, med några ”buskurvor” på varje tankning – ligger då på 0,85 l/mil.
När jag kör ”normalt” ligger jag på 0,95 lit/mil.
På isen i vintras med vanliga dubbdäck hamnade man på 2,5-3 lit/mil (då blev det iof några mil på vägen).
Jag har satt in en högvolyms oljepump (med tanke på att jag normalt ligger mellan 1500-2300 rpm på landsväg) samt en Cosworth skvalpplåt i tråget (med tanke på sommarens konbana och SS-Emmaboda körning).
Varmkör alltid maskin till dess att tomgången av sig själv gått ner till 1200 rpm innan jag lägger i växeln (jo, man får en och annan som tittar och undrar vad man håller på med).
Har haft bilen sedan den gått 2900 mil och mätaren ligger nu på ca 5000.
Inga som helst problem – verkar vara ”det bästa av två världar” !!!
SUPERNÖJD !!! 😀måste man byta oljepumpen om man ska köra lungt?
menar du allvar att du ligger under liter vid normal körning?
gäller dessa siffror en subaru impreza wrx sti pse3 06a oxå?
vad kör du?
jag vet att det skiljer lite från bil till bil, men ändå..3 juni, 2011 kl. 11:34 #224739robis
DeltagareHej
Jag har min som bruksbil året runt, en 07a. Jag har kört den på 1,03 blandad körning, med ägget under foten om du förstår vad jag menar. Det är där det ligger, under liter kan man glömma så länge vi pratar blandad körning, det är ju de som är intressant. När jag köpte min hade den gått 3.500 mil, har kört 2000 mil på två år nu. Jag har aldrig behövt fylla på en droppe olja, kollar stickan ett par gånger i månaden. Är du ute efter en komfortabel och tyst bil så ska du titta på nåt annat, om inte så är det bara att slå till. Kolla servicebok mm.
Lycka till.3 juni, 2011 kl. 11:43 #224747behrozosogh
Deltagareok då går det o köra den under litern alltså 🙂
det låter trevligt.det är denna bil jag e intresserad av mest, skickar länken så får ni säga vad ni tycker 🙂
http://www.blocket.se/kronoberg/Subaru_Impreza_WRX_STI_34188541.htm?ca=14&w=3
mvh
3 juni, 2011 kl. 11:53 #224740robis
DeltagareHej Jag har sett den på garaget, verkar väl ok, man ska ju alltid bilda sig en egen uppfattning, ha gärna med dig en kunnig person när du tittar på bilen. Där är ju lite gjort med den så den ligger säkert rätt i pris. Men som sagt, under litern kan du inte köra, om du inte enbart kör landsväg?
Mvh Robban
3 juni, 2011 kl. 12:18 #224748behrozosogh
Deltagaredenna är oxå intressant.
http://www.blocket.se/boden/Subaru_Impreza_Wrx_Sti_Original_4500_mil_34044579.htm?ca=14&w=3
säg vad ni tycker grabbar 🙂
3 juni, 2011 kl. 14:39 #224736Manor
Deltagare…kolla in denna också:
http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=89199Lågt pris i förhållande till vad du får.
Den kanske drar något över litern per mil dock ;).3 juni, 2011 kl. 16:15 #224744Nalta
Deltagarehur bra funkar den om han ska ha den som brukis? 😛
3 juni, 2011 kl. 16:16 #224749behrozosogh
Deltagare…kolla in denna också:
http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=89199Lågt pris i förhållande till vad du får.
Den kanske drar något över litern per mil dock ;).hahaha aa verkligen.
är ute efter en helst orginal bil.3 juni, 2011 kl. 17:48 #224743Garagekungen
Deltagaremåste man byta oljepumpen om man ska köra lungt?
menar du allvar att du ligger under liter vid normal körning?
gäller dessa siffror en subaru impreza wrx sti pse3 06a oxå?
vad kör du?
jag vet att det skiljer lite från bil till bil, men ändå..Jag tar svaren i tur ordning:
Angående när du har mest användning av högvolymspump:
Efter som den pumpar en bestämd volym per axelvarv så är det knappast i området 4000-7000 rpm som du inte har tillräckligt med oljeflöde (enkelt att se på oljetrycksmätaren när övertrycksventilen börjar släppa igenom olja tillbaka).
Det är på lägre varv med höga kolvtryck som det större oljeflödet kommer till sin rätt, såväl som smörjning som kylning av utsatta delar.Bränsleförbrukning vid normal körning – ja, enligt ovan.
Jag vet dock inte vad du menar med normal körning…?
Själv menar jag att jag håller övrig trafik-rytm UTAN att göra en massa onödiga omkörningar mm som endast resulterar i att jag kommer fram 27 sek tidigare i bilkön bland alla andra som kör 10 km/h över hastighetsbegränsningen.
Inspirerad körning – då jag kör om alla som jag kommer ikapp ger dock lite högre förbrukning.Har upptäckt att hastigheter över ca 95 (på GPS-en, ca 100km/h på mätaren) ger en relativt snabb ökning av förbrukningen. Beror säkert på alla luftvirvlar som vingarna ger upphov till…
Jag kör min ”bruksbil” året runt, som min signatur säger…
…en STi 2007 med lite större cat-back (efter cat) avgassystem, tankar enbart V-power och enligt databladet är motorn på 280hp.
En uppgradering (steg 1) är på önskelistan, ev. kommer jag då byta kolvar även om det inte skall behövas.
/ GK -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.