› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › impreza wrx sti type-r fakta
- Detta ämne har 11 svar, 1,317 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 11 månader sedan av
Turbovin.
-
FörfattareInlägg
-
28 november, 2011 kl. 11:26 #27236
fiskman
DeltagareHej
jag har blivit grymt sugen på att införskaffa mig en wrx sti type-r.
förtillfället kör jag en impreza gt -99 med följande spechöjt ladd 1,1
wrx sti v6 låda utan dccd
wrx sti v6 diff
coilovers
sti v6 vingemen jag tycker den går fördåligt.
skillnaderna på min bil och en type-r är i stora drag
alu länkarmar
2 dörrar
lite annan spec på motorn
högerstyrd
dccd
180 diffar
lättarejag har en massa frågor om type-r och vill veta mer om dessa bilar.
tex
har alla dccd?
har alla 180 diffar?
vad är det för skillnader på motorerna mellan versionerna tex v2 har fas 1 motorn och v6 har fas två motor?
direkta svagpunkter?
har alla type-r samma styrsystem? tex gt-98 har icke samma som gt-99
har hört att det är lägre försäkring och skatt på type-r jämförelsevis med en gt. någon som kan styrka detta ?
passar downpipp från en gt på en type-r?
går det att använda instrumentpanelen från en gt för att konvertera till vänsterstyrd. tex hur blir det med dörrsidorna?
Har de airbag . Vilka årsmodeller/versioner kan tänkas ha ?svara gärna på frågorna och skriv gärna mer info om bilarna
MVH
Victor Eriksson28 november, 2011 kl. 14:13 #232722fiskman
DeltagareFan såg nu att jag skrev i fel forums del. Kan någon flytta denna tråd till Allmänt /impreza
Sorry
29 november, 2011 kl. 01:49 #232720Mäki
DeltagareHar en länk me lite fakta om bilarna som ja kan posta imorgon när jag sitter vid datorn istället för telefon! 🙂
Men att bygga om till vänsterstyrt tror jag blir kämpigt, sitter ju en rappare styrväxel i type r också, så isåfall får du nästan skicka en styrväxel från en GT till Sellholms för kortning om du inte ska göra någonting sämre 😉 sen sitter det väl öppnare till baklucka och tanklock på golvet även i dom bilarna?Mvh Marcus
29 november, 2011 kl. 11:43 #232723fiskman
DeltagareDet borde inte vara några problem med att köra på högersidan. Folk gör ju det i andra länder 😀
Det skulle vara kul att titta närmare på en type-r. Frågan är om man skall ta hem en själv eller om man skall köpa en sim som redan finns här.Jag här ju byt låda på min bil x antal gånger ( 3 st på tre veckor ) till sti r160 5 växlad
Hur blir det om man skulle byta till en r180 6 växlad i en type-r. Passar alla drivaxlar i hubbarna och sånt ?29 november, 2011 kl. 15:08 #232718Christian S
Deltagareom du vill titta närmare på en så skulle du kunna få kolla på min.
dåck så står den lite ner plockad nu, ingen drivlina osv då jag håller på och bygger om till 6 petat:D29 november, 2011 kl. 16:06 #232726TypeR
Deltagarebit far to look at mine 🙂 but can take pictures of stuff if you need, as for steering wheel sides dont worry about it you wont even notice when your driving.
as for buying one do it yourself from england there is a big difference in price 🙂
29 november, 2011 kl. 18:15 #232721Mäki
DeltagareLänken som utlovat!
http://www.northursalia.com/techdocs/history/history.htmlOskar… Jaja, bara drog en sak varför man inte lägger energi på att bygga om till vänsterstyrt… 😉
1 december, 2011 kl. 10:25 #232724fiskman
DeltagareDet är som Mäki skriver , det blir massa små skit som dras med om ett sid byte skulle genomföras . jag studerar till maskiningenjör i Skövde så jag bor här upp för tillfället men är i gbg hipp som happ. jag tror det rullar en type-r här i Skövde. eller rullade för jag tror han fick ett motorproblem, loppa på stiftet eller nått 😀
type-r har vell en annan sorts motor i jämförelse med gt/wrx ,blue print motor ,någon som har mer fakta ?
1 december, 2011 kl. 11:00 #232716Turbovin
DeltagareDet är i princip allt framför framstolarna som skiljer (ja även skenorna till stolarna skiljer sida från sida) så det är väldigt väldigt mycket jobb.
Type R har en en EJ207 med nån slags ”smidda”(?) kolvar som är lite bättre, däremot är det INTE bättre vevstakar som folk envisas med att skriva utan det är samma skit som i GT. Topparna är också bättre vilket ger högre varvtalsstopp.
Tror du syftar på mig Fiskman, nån annan Type R har det inte rullat just här vad jag vet. Är du nyfiken på bilen kan du få kolla på ”vraket” i mitt mekgarage nån dag om du vill.
1 december, 2011 kl. 16:07 #232725fiskman
DeltagareTurbovin -jo det skulle vara intressant.
Vad jag har sett rullar det några mer imprezer i stan blandat en till gt med 74f(blå) färg/samma som min .Hur länge har du haft din type-r turbovin?
Hur blir det om man importerar en type-r med bytt styrsystem tex en gems eller apexi box . skulle det gå att regga bilen ?
1 december, 2011 kl. 16:15 #232719Christian S
Deltagareenligt vad juha har fylt i på sin sida på garaget.org så har han haft den sen den 26 september 2008;)
det spelar ingen roll vad det är för styrsystem i den, det vilkiga är att den ser så orginal ut som möjligt när den reggas in.
2 december, 2011 kl. 00:34 #232717Turbovin
DeltagareJo precis, det stämmer det som jag skrivit på garaget.
Sprutet borde inte spela nån roll så länge den klarar avgasvärdena och inte har nån konstig pendlande tomgång.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.