SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Impreza WRX, vettig bil?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24473
    lillBoije
    Deltagare

      Hallå på er!

      Jag vet inte om denna fråga ligger under rätt rubrik.

      Jag är iaf ganska sugen på en impreza WRX kombi 02-06 eller liknande.
      Jag vill ha bilen till vardags samt körning på lite grusvägar och bana och lite sånt och ha runt 250-300 hk.

      Eftersom jag vill ha den till vanlig körning tänkte jag att den kanske passar bättre än STI.
      Är WRX något bra att ha då? Håller drivlinan osv? Sköna att köra? Går bra att ha till vardags?
      Jag satt och kikade igenom 10 sidor igår men hittade igentligen inte så mycket som jag frågat över nu. Så om nån vill fylla på med svar är de bara att skriva.

      Har en escort cosworth idag men känner att den inte passar in för daglig körning hela tiden.

      Mvh/ Johan

      #212964
      NickeH
      Deltagare

        Hallå på er!

        Jag vet inte om denna fråga ligger under rätt rubrik.

        Jag är iaf ganska sugen på en impreza WRX kombi 02-06 eller liknande.
        Jag vill ha bilen till vardags samt körning på lite grusvägar och bana och lite sånt och ha runt 250-300 hk.

        Eftersom jag vill ha den till vanlig körning tänkte jag att den kanske passar bättre än STI.
        Är WRX något bra att ha då? Håller drivlinan osv? Sköna att köra? Går bra att ha till vardags?
        Jag satt och kikade igenom 10 sidor igår men hittade igentligen inte så mycket som jag frågat över nu. Så om nån vill fylla på med svar är de bara att skriva.

        Har en escort cosworth idag men känner att den inte passar in för daglig körning hela tiden.

        Mvh/ Johan

        Då tycker jag absolut du ska köpa en WRX, speciellt WRX 06 med nya 2,5 liters motorn är mkt trevlig bruksbil. Den är skön att köra och drivlinan håller bra om man växlar som folk och inte varvar fullt från stillastående och dumpar koppling alltför ofta.

        Jag har haft en GT -00 och åkt en kompis WRX 06 och de är mkt mer bekväma än min nuvarande STI 05:a även om den iofs har sänkfjädrar, de andra bilarna hade orginal fjädring.

        Som jag ser det har STI:n har inga fördelar som bruksbil, dessutom finns den inte som kombi. Många slitdelar är dessutom mkt dyrare till STI:n, försäkringen kan vara dyrare varierar lite från fall till fall.

        #212969
        lillBoije
        Deltagare

          Okej jo lekbil blandat med vardagen kan vara bra :)! Men den håller för lite grusvägskörning samt bana om man kör med huvet?
          Jag vill inte ha en massa efekt utan vill lära mej ta kurvor osv. Vad är det för fördelning på 4wd?
          Vilket försärkingsbolag har ni? Jag har trygg hansa på escorten och betalar 12 om året för helförsäkring.

          Mvh/ Johan

          #212957
          andreaswrx
          Deltagare

            sti alla dagar i veckan hade jag tagit har haft en wrx och och två olika sti!

            dom första två var wrx 01 och sti 02 och det var som natt och dag mellan dessa två!
            och sti passa lika bra till vardags som en wrx gör! enda är att det du lägger på wrx och sen trimma den för så är du uppe i samma pengar som att köpa sti direkt! sen den dagen du ska sälja så får du inte ut mkt på trimmet på wrx men sti är ändå en sti när det ska säljas!

            #212965
            NickeH
            Deltagare

              Det är rätt stor prisskillnad på WRX och en STI om man nu inte hittar en STI till vrakpris.

              Och det är inga problem att köra bana med en GT/WRX men visst är STI:n bättre.

              Att trimma en WRX med 3″ avgassystem och laddtrycksstyrning(ev mappning) kostar inte mycket och då har du en perfekt bruksbil.

              AndreasWRX: Du måste ju titta på vad killen ska ha bilen till, och sen hur kan en STI vara billigare än en WRX att trimma?? Att byta avgasssytem kostar samma lika. Det är ju annars om man ska byta låda i bilen det är sällan nåt man får igen när man säljer bilen, men nu pratade vi om sniktrim.

              #212970
              lillBoije
              Deltagare

                Okej låter vettigt :)! Hur är bromsarna org? Antar att ett par bättre belägg kan göra rätt stor skillnad? Växellådan håller för en vanlig chippning samt avgasystem, catback då eller hela?

                Mvh/ Johan

                #212958
                andreaswrx
                Deltagare

                  Det är rätt stor prisskillnad på WRX och en STI om man nu inte hittar en STI till vrakpris.

                  Och det är inga problem att köra bana med en GT/WRX men visst är STI:n bättre.

                  Att trimma en WRX med 3″ avgassystem och laddtrycksstyrning(ev mappning) kostar inte mycket och då har du en perfekt bruksbil.

                  AndreasWRX: Du måste ju titta på vad killen ska ha bilen till, och sen hur kan en STI vara billigare än en WRX att trimma?? Att byta avgasssytem kostar samma lika. Det är ju annars om man ska byta låda i bilen det är sällan nåt man får igen när man säljer bilen, men nu pratade vi om sniktrim.

                  åka grus med en wrx suger mot vad sti gör eftersom det sitter andra diffar fram på sti! har testat och wrx är inte ärlig som sti är när man leker grusväg/snö

                  låda vet alla att den lever i farosonen vid trimning!
                  för 27k som ett steg 1 kostar så hade jag hellre lakt dom pengarna på en sti från början! man måste tänka lite vad man får tillbaka den dagen man säljer med

                  det har sålts sti 02 för 110k i sverige då ska du altså ner på under 80k för en wrx för det ska vara lönt!

                  min sti 02 var billigare att försäkra än min wrx 01

                  ställ frågan istället hur mkt kan du max tänka dig att lägga vid inköp

                  #212966
                  NickeH
                  Deltagare

                    Okej låter vettigt :)! Hur är bromsarna org? Antar att ett par bättre belägg kan göra rätt stor skillnad? Växellådan håller för en vanlig chippning samt avgasystem, catback då eller hela?

                    Mvh/ Johan

                    Bromsarna funkar till vardags orginal, men ska du köra lite bana är bättre belägg och kanske även skivor inte så dumt. Beror på vad du menar med bana, lite enkel konbana är inge problem men när man kör på riktig bana varv på varv är orginal bromsarna på en GT/WRX inte mycket att ha(man får kyla dom efter nåt varv), då är helt klart en STI att föredra.

                    En GT/WRX låda håller bra för om du inte byter turbo, typ max 270 Hk så länge du växlar snyggt, byt inte till nån häftig koppling då orginal kopplingen är snällare mot lådan.

                    #212967
                    NickeH
                    Deltagare

                      låda vet alla att den lever i farosonen vid trimning!
                      för 27k som ett steg 1 kostar så hade jag hellre lakt dom pengarna på en sti från början! man måste tänka lite vad man får tillbaka den dagen man säljer med

                      min sti 02 var billigare att försäkra än min wrx 01

                      Vem har sagt nåt om 27000?? Ett beggat 3″ system och en dawes device samt en laddtrycksmätare kostar kanske 10.000 spänn och det gör det på en STI också.

                      Självklart måste man tänka på vad man är ute efter, men nöjer man sig med steg 1 trim så går det utmärkt att köpa en GT/WRX.

                      Prisskillnaden nedan är mer än 40 tusen.

                      WRX
                      http://www.blocket.se/alvsborg/Subaru_Impreza_WRX_29336807.htm?ca=2&w=3

                      STI
                      http://www.blocket.se/vasterbotten/Subaru_Impreza_2_0_WRX_sti_30033287.htm?ca=2&w=3

                      #212959
                      andreaswrx
                      Deltagare

                        Vem har sagt nåt om 27000?? Ett beggat 3″ system och en dawes device samt en laddtrycksmätare kostar kanske 10.000 spänn och det gör det på en STI också.

                        Självklart måste man tänka på vad man är ute efter, men nöjer man sig med steg 1 trim så går det utmärkt att köpa en GT/WRX.

                        Prisskillnaden nedan är mer än 40 tusen.

                        WRX
                        http://www.blocket.se/alvsborg/Subaru_Impreza_WRX_29336807.htm?ca=2&w=3

                        STI
                        http://www.blocket.se/vasterbotten/Subaru_Impreza_2_0_WRX_sti_30033287.htm?ca=2&w=3

                        mappningen går ju på 10k sen med på wrx sti kan man ju åka med bara avgassytemet!

                        den sti 02 är ju den dyraste som finns tro fan att det skilljer 40k då kostar bara sti 110k som vissar har gjort så skilljer det 9k och du har en 1 år nya bil! då tro jag inte valet hade varit svårt för 99procent men visst finns det fortfarande idioter som håller på en wrx!

                        wrx är en gubb bil om man jämför med sti

                        #212971
                        lillBoije
                        Deltagare

                          Hehe jo men aa får väl se då! Vill lixom ha en vardagsbil som är kul ibland när man känner för de utan stor vinge osv, samt att STIn är lite för dyr för mej, satt och kikade runt på lite WRXer nu och såg att man kunde ju få hyffsat fina för 130 efter lite prutning ;)!

                          mvh/ Johan

                          #212979
                          Nalta
                          Deltagare

                            Hehe jo men aa får väl se då! Vill lixom ha en vardagsbil som är kul ibland när man känner för de utan stor vinge osv, samt att STIn är lite för dyr för mej, satt och kikade runt på lite WRXer nu och såg att man kunde ju få hyffsat fina för 130 efter lite prutning ;)!

                            mvh/ Johan

                            är kombi ett måste?
                            om du ändå funderar på en sedan wrx så varför inte köpa en sti direkt som redan har mellan 250-300hk som du var ute efter.
                            02:as sti ligger ju bra i kurs, tror inte du kommer undan billigare om du ska betala för steg1 mm till wrx:en
                            sen som sagt så har ju sti:n bättre bromsar, drivlina mm mm

                            känns lite som att köpa en wrx och försöka uppgradera den till en sti
                            sti:n finns ju med diskretare vingen också om jag inte har helt fel

                            #212962
                            tendency
                            Deltagare

                              Provkör en WRX kombi och se ifall prestandan räcker. 🙂 Om det är en kombi du vill ha, så finns ju inte STi som alternativ.

                              #212972
                              lillBoije
                              Deltagare

                                Hmm nja kombi är väl inget måste men en stor fördel! Jo jag såg att 02orna ligger rätt bra i pris men tycker dom ser hemska ut faktist :D!
                                Men ni har ju rätt att kanske lägga till lite pengar för att få en STI istället då men som sagt det skulle vara bra med en kombi.

                                Försöket är inte att göra en WRX till STI prestanda, utan som sagt en rolig bruksbil som kanske klarar lite mer än andra :)! ingen som kan svara på 4wd fördelningen på vanliga WRXen?
                                Ingen här i Sthlms trakten som ska ut på en sväng med en WRX eller STI som man kan få åka me :D?

                                Trevligt folk här inne iaf och bra svar :)!

                                Mvh/ Johan

                                #212978
                                Erok
                                Deltagare

                                  Hmm nja kombi är väl inget måste men en stor fördel! Jo jag såg att 02orna ligger rätt bra i pris men tycker dom ser hemska ut faktist :D!
                                  Men ni har ju rätt att kanske lägga till lite pengar för att få en STI istället då men som sagt det skulle vara bra med en kombi.

                                  Försöket är inte att göra en WRX till STI prestanda, utan som sagt en rolig bruksbil som kanske klarar lite mer än andra :)! ingen som kan svara på 4wd fördelningen på vanliga WRXen?
                                  Ingen här i Sthlms trakten som ska ut på en sväng med en WRX eller STI som man kan få åka me :D?

                                  Trevligt folk här inne iaf och bra svar :)!

                                  Mvh/ Johan

                                  Vart bor du? 😉

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.