› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Imreza probs nya
- Detta ämne har 4 svar, 1,018 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 5 månader sedan av
GT4-R.
-
FörfattareInlägg
-
20 september, 2009 kl. 19:15 #1703
GT4-R
DeltagareHej.
Nån mer som har problem?
Har 3 st nya imprezor ev 2 till på G men denna bil har varit skum från dag ett. Bilarna används varje dag som körskolebil så driftsäkerhet och komfort och lätt att manövera är A-O
Problem 1
Gas fan är totalt värdelös!!! fast man har släppt gasen i mellan vxl 1-2 2-3 osv så ligger gasen kvar ett antal sekunder… grymt jobbigt då bilarna kör i lågfart 30 områden stadkörning. Svårt att få mjuk uppvxl pga av gashänget.
Allt från 2 till 5 sekunder sen släpper datan gasen..(tomgångsmotor eller var de nu är som styr detta) problemet är på alla bilar och är värre varmt ute eller ”varmt” under huven..man lär typ lära eleven du vänta lite med att höja kopplingen för gasen lär lugna ner sig först.
Problem 2
Ac.. 2 bilar just nu paj kompressor.Börjar med ojämn kyla sen låter Ac inte bra. Lång leverans tid för att få en ny 1 månad.. bra jobbat surburu när vi har bilen som kontor..
Problem 3
Bränsleförbrukning 1,5l minsta motor som är tvärrdöd i 50 och upp drar den 1,1 stad.
Problem 4
Växellådan små trög för mycke motstånd innan vxl går i funakr lätt att växla när lådan är iskall. hmm brukar väl vara tvärtom. olje ska prova bytas till annat märke enligt verkstan.
sen backen visst japsar brukar var lite jobbiga, men denna bil är de sämsta någonsin! är tamefan omöjligt att få i backen. man får köra friläge upp koppl ner koppl i back eller 1an först ja ni förstår..detta gäller alla våra imprezor
Provade 2.0 innan beställning den hade samma fast lite mindre gashäng tendens en trevlig motor men försäljan sa ju ingen skillnad på 1,5an de märks knappt.. jajaja tänkte man.Sen kom dagen när bil hämtas chock 1,5 är en helt annan bil väghållning motor vxllåda. provade ej 1,5 innan beställning grymt misstag..
nån som har nån iden om de går att lösa detta gasproblem som är värst..verkstan kan ej…
Bilarna har gått 200-700 mil
20 september, 2009 kl. 20:36 #46310challe
DeltagareBilarna är ju helt nya, så då borde ju det mesta du beskriver gå på garanti tycker man 🙁
21 september, 2009 kl. 08:20 #46308STIred
DeltagareHar haft tre st subarus(2st ImptrezaGT och 1st STI) men känner inte igen nåt av dessa problem. Sen har jag iofs aldrig kört en subaru med sugmotor, var väl det du hade köpt misstänker jag.
Som sagt kolla med återförsäljarn, garantin borde funka.
/r
21 september, 2009 kl. 09:18 #46307Manor
DeltagareJag har en GT-99 som min son just börjat övningsköra med. Det enda positiva jag kan säga är väl att om man som nybörjare lär sig köra GT:n så kan man köra allt sen :).
I mitt fall så är problemet främst en något huggande koppling, och det är ett beteende den har haft från månad två av sitt liv. Jag är inte ensam om detta problem som väl är att beteckna som mer irriterande än ett egentligt fel. Jag har sedan länge vant mig vid detta, men som nybörjare är det ju lite svårt. Det fungerar dock riktigt bra för sonen, och som sagt behärskar han GT:n så kommer allt annat han ska köra att vara plätt-lätt.
Min backväxel kan också vara svår att få i…och lösningen är som du nämner…friläge…ner med kopplingen släpp upp den och ner igen för att på nytt försöka få i backen. I nödfall så måste ettan läggas i innan backen vill gå i. Även detta beteende har jag haft jämt alltså 10,5 år och 20500 mil nu. Det är bara att gilla läget, men jag förstår att det är trist att ha detta problem på en körskolebil :(.
Tomgångsproblemen känner jag inte alls igen, så detta får nog skyllas på den modernare sugmotorn och borde förhoppningsvis gå att justera. Detta måste väl alla ägare bli tokiga på!!?
Ett sista problem som väl mer drabbar turbobilarna är det omöjliga i att klara av det som kallas ECO-driving och som numera är ett obligatoriskt moment. Körskoleläraren säger att maxvarvet ska vara 1500 varv och att man ska växla direkt från ettan till trean…eller tvåan upp till fyran…ja alltså hoppa över så många växlar man kan. GT:n är en pigg och körglad bil, men under 1500 varv så händer det INGENTING den är mer eller mindre död. Gränsen för vad som känns bra motormässigt är att inte lägga sig under 2000 varv. Så ECO-upplevelsen enligt skolboken är svår, ja nästan omöjlig, att matcha mot GT:n. Detta moment fungerar säkert bättre med en sugmotor, antar jag.
21 september, 2009 kl. 20:06 #46309GT4-R
DeltagareJag har en GT-99 som min son just börjat övningsköra med. Det enda positiva jag kan säga är väl att om man som nybörjare lär sig köra GT:n så kan man köra allt sen :).I mitt fall så är problemet främst en något huggande koppling, och det är ett beteende den har haft från månad två av sitt liv. Jag är inte ensam om detta problem som väl är att beteckna som mer irriterande än ett egentligt fel. Jag har sedan länge vant mig vid detta, men som nybörjare är det ju lite svårt. Det fungerar dock riktigt bra för sonen, och som sagt behärskar han GT:n så kommer allt annat han ska köra att vara plätt-lätt.Min backväxel kan också vara svår att få i…och lösningen är som du nämner…friläge…ner med kopplingen släpp upp den och ner igen för att på nytt försöka få i backen. I nödfall så måste ettan läggas i innan backen vill gå i. Även detta beteende har jag haft jämt alltså 10,5 år och 20500 mil nu. Det är bara att gilla läget, men jag förstår att det är trist att ha detta problem på en körskolebil :(.Tomgångsproblemen känner jag inte alls igen, så detta får nog skyllas på den modernare sugmotorn och borde förhoppningsvis gå att justera. Detta måste väl alla ägare bli tokiga på!!?Ett sista problem som väl mer drabbar turbobilarna är det omöjliga i att klara av det som kallas ECO-driving och som numera är ett obligatoriskt moment. Körskoleläraren säger att maxvarvet ska vara 1500 varv och att man ska växla direkt från ettan till trean…eller tvåan upp till fyran…ja alltså hoppa över så många växlar man kan. GT:n är en pigg och körglad bil, men under 1500 varv så händer det INGENTING den är mer eller mindre död. Gränsen för vad som känns bra motormässigt är att inte lägga sig under 2000 varv. Så ECO-upplevelsen enligt skolboken är svår, ja nästan omöjlig, att matcha mot GT:n. Detta moment fungerar säkert bättre med en sugmotor, antar jag.
De är inte så noga med att hoppa växel.. 1-3 blir för mycke 2-4 på 50 väg 3-5 70 -90 väg ok eller 4-6 då.De som kollas är hur elev planerar framåt tex undvika växla ner för mycke.. mer 4-3 kan man säga än 3-2 som de var när vi tog kort.
Ja skumt detta med impreza bilarna ps nu börjar bil 3 ac bli sämre så snart börjar de väl yla om kompresson..
Verkstan vet ej vad dom ska göra åt gas problemet..En bil ska in i morgon för olje byte i lådan för att se om den blir mer lätt växlad.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.