› SSC › Allmänt snack › Träffar › Inför: Banträff Mantorp Park 1/5-2010
- Detta ämne har 77 svar, 6,280 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 4 månader sedan av
karlzzon..
-
FörfattareInlägg
-
19 april, 2010 kl. 10:40 #200170
MariaimprezaGT
DeltagareÄr detta event enbart för Subarus eller vågar ni släppa in ett par katter bland hermelinerna??? 😉 … Vi skulle gärna komma med 2 st EVO 6 på totalt 1300hk :p …
MVH JoCCe
Jag har lyckats att smita in med andra bilar förrut, antar att de beror på antal anmälningar… 🙂
19 april, 2010 kl. 12:15 #200162JRM – JoCCe
DeltagareLäste precis inbjudan … Jävligt lustig regel måste jag säga att bilen måste vara besiktigad, har aldrig sett den regeln när det gäller bankörning … Eftersom 99% av de bilarna som deltager är helbilsgodkända vilket innebär att du inte ens får byta luftfilter eller avgas eller frångå original däcksdimension så är i princip ingen av bilarna som deltager ”i ärlig mening” godkänd enligt SBP´s regler … Det é en annan sak om man fått den genom SBP men det é ju egentligen helt ointressant, den é inte godkänd för det … Det é ungefär som att säga att det inte é olagligt att köra för fort sålänge man inte åker fast 😉 …
MVH JoCCe
19 april, 2010 kl. 12:19 #200201xevz
Jag kommer, ska byta bromsvätska och belägg i veckan, sen får den helt enkelt hålla några varv. 😛
19 april, 2010 kl. 14:18 #200146andreaswrx
DeltagareLäste precis inbjudan … Jävligt lustig regel måste jag säga att bilen måste vara besiktigad, har aldrig sett den regeln när det gäller bankörning … Eftersom 99% av de bilarna som deltager är helbilsgodkända vilket innebär att du inte ens får byta luftfilter eller avgas eller frångå original däcksdimension så är i princip ingen av bilarna som deltager ”i ärlig mening” godkänd enligt SBP´s regler … Det é en annan sak om man fått den genom SBP men det é ju egentligen helt ointressant, den é inte godkänd för det … Det é ungefär som att säga att det inte é olagligt att köra för fort sålänge man inte åker fast 😉 …
MVH JoCCe
kommer du inte genom besiktningen med din?
är väl bra att det ska vara besiktigad! tycker att det skulle vara så på alla event! så blir det inget tjabb eller diskutioner!
sen att sbf släpper igenom det är ju deras problem! men har man en bil som är SERIÖST mappad så klara man ju avgastesten! värre att köra på bana med en bil utan inte har kat eller klara miljökraven då!
19 april, 2010 kl. 14:44 #200202xevz
kommer du inte genom besiktningen med din?
är väl bra att det ska vara besiktigad! tycker att det skulle vara så på alla event! så blir det inget tjabb eller diskutioner!
sen att sbf släpper igenom det är ju deras problem! men har man en bil som är SERIÖST mappad så klara man ju avgastesten! värre att köra på bana med en bil utan inte har kat eller klara miljökraven då!
Varför skulle det bli tjafs om bilen har vagnbok?
19 april, 2010 kl. 14:49 #200147andreaswrx
DeltagareVarför skulle det bli tjafs om bilen har vagnbok?
om bilen inte är sbp godkänd menar jag
har och göra med försäkringa och tillstånd om vagnboks bilar ska användas räknas inte som föraövning längre då vad jag förståt när man läst på rejsa! och ska det vara föraövning så måste det vara sbp godkända bilar vad jag förståt!
19 april, 2010 kl. 15:21 #200163JRM – JoCCe
Deltagarekommer du inte genom besiktningen med din?
är väl bra att det ska vara besiktigad! tycker att det skulle vara så på alla event! så blir det inget tjabb eller diskutioner!
sen att sbf släpper igenom det är ju deras problem! men har man en bil som är SERIÖST mappad så klara man ju avgastesten! värre att köra på bana med en bil utan inte har kat eller klara miljökraven då!
Men det spelar ju ingen roll om den går genom hos SBP, den é ju lika olaglig iaf om du har bytt t.ex. avgassystem … Att de har godkänt bilen innebär inte att den är laglig, det innebvär bara att de har gjort ett undermåligt jobb!!! … Dessutom byter många t.ex. avgas mm just för besiktning och sen byter de tillbaks, é bilen laglig då??? … Avgasvärdena é inga problem på min, jobbar ju dagligen med att mappa bilar, vi har förmodligen mappat flest EVO´s och Imprezor i Sverige så att få till avgasvärdena é minsta problemet …
Men varför ska du behöva ha en besiktigad bil när du är på en avlyst bana och kör??? … Besiktigar en bil gör du för att den ska vara godkänd att köra på allmän väg med!!! … Eftersom det görs en besiktning vid banan så borde väl det räcka??? … Då är den ju besiktigad för att klara säkerhetskraven och ljudkraven som krävs av arrangören …
Nej, med min bil kan jag inte rulla in hos SBP som den står pga att jag gjort så stora modifieringar på den och jag har heller inget intresse av att få den besiktigad av dem eftersom jag inte brukar bilen på allmän väg …
MVH JoCCe
19 april, 2010 kl. 16:03 #200148andreaswrx
DeltagareMen det spelar ju ingen roll om den går genom hos SBP, den é ju lika olaglig iaf om du har bytt t.ex. avgassystem … Att de har godkänt bilen innebär inte att den är laglig, det innebvär bara att de har gjort ett undermåligt jobb!!! … Dessutom byter många t.ex. avgas mm just för besiktning och sen byter de tillbaks, é bilen laglig då??? … Avgasvärdena é inga problem på min, jobbar ju dagligen med att mappa bilar, vi har förmodligen mappat flest EVO´s och Imprezor i Sverige så att få till avgasvärdena é minsta problemet …
Men varför ska du behöva ha en besiktigad bil när du är på en avlyst bana och kör??? … Besiktigar en bil gör du för att den ska vara godkänd att köra på allmän väg med!!! … Eftersom det görs en besiktning vid banan så borde väl det räcka??? … Då är den ju besiktigad för att klara säkerhetskraven och ljudkraven som krävs av arrangören …
Nej, med min bil kan jag inte rulla in hos SBP som den står pga att jag gjort så stora modifieringar på den och jag har heller inget intresse av att få den besiktigad av dem eftersom jag inte brukar bilen på allmän väg …
MVH JoCCe
läs det inlägget som jag skrev över här
har och göra med om det körs som föraövning och vilken försäkring och tillstånd för arangemanget använder. har och göra med om det ska vara besiktigat eller vagnbok
med tanke på att du skriver att det är olagligt att bara bytta avgassystem så kan du ju lägga ner din firma! för allt ni gör är ju olagligt då……
19 april, 2010 kl. 16:07 #200149Pedersen
DeltagareDet finns naturligtvis varken tid eller resurser till att besiktiga 120 bilar på ett tillfredsställande sätt under den korta tiden fram till förarmötet. Kompromissen är därför att låta SBP göra grovjobbet så man slipper sönderrostade vrak med defekt hjulupphängning.
Kravet på besiktigat har funnits så länge som vi kört med HPC/PSC/FSC och långt, långt innan dess. Samma regler gäller för övrigt på de flesta andra klubbträffar.
Tycker jag det är ett perfekt system? Nej, långt ifrån men det har fungerat tillräckligt bra iaf.
Det har diskuterats bland klubbarna att införa pass för bilar med vagnbok men intresset har varit väldigt svagt. Det skulle även ställa ännu större krav på oss som arrangerar och det är tveksamt om vi klarar av det personalmässigt.
19 april, 2010 kl. 19:48 #200164JRM – JoCCe
Deltagareläs det inlägget som jag skrev över här
har och göra med om det körs som föraövning och vilken försäkring och tillstånd för arangemanget använder. har och göra med om det ska vara besiktigat eller vagnbok
med tanke på att du skriver att det är olagligt att bara bytta avgassystem så kan du ju lägga ner din firma! för allt ni gör är ju olagligt då……
Att säga att allt vi gör är väl lite överdrivet eftersom väldigt mycket av vårt arbete bl.a. består i att serva bilar, göra försäkringsjobb, renovera växellådor och motorer, bygga nya motorer och sälja reservdelar … Dessutom så har vi blivit väldigt stora inom rallysvängen och gör mycket jobb åt rallykunder, det är inte heller olagligt …
Dessutom så är det inte olagligt att sälja eftermarknadsdelar och att montera dem … Det är heller inte olagligt att programmera om bilar … När vårt arbete är klart så är det inte vårt ansvar vart kunden använder bilen …
Så i slutändan så ingenting av det vi gör olagligt …
MVH JoCCe
20 april, 2010 kl. 07:56 #200171MariaimprezaGT
DeltagareNej, med min bil kan jag inte rulla in hos SBP som den står pga att jag gjort så stora modifieringar på den och jag har heller inget intresse av att få den besiktigad av dem eftersom jag inte brukar bilen på allmän väg …
MVH JoCCe
Om du byter tillbaka till dina originalfälgar så kanske du kan slinka igenom 😉
20 april, 2010 kl. 12:17 #200210farsan
DeltagareÄr det Freja vandrarhem som gäller för er också?
Freja Vandrarhem STF
Njut av lugnet och tystnaden, sköna resår-sängar, milsvid utsikt över böljande slättlandskap och ljuvliga solnedgångar i ett nybyggt vandrarhem och i rum med dusch och toalett. Vi finns bara 10 minuter från E4 och 5 minuter från den berömda slusstrappan i Berg, vid GötaKanal. Övernatta i en vacker trakt med mytomspunnen historia, spännande kulturlandskap. Spendera lite tid långt borta från stadens larm och jäkt, men geografiskt ändå nära citypulsen och med ett rikt utbud av aktiviteter inom räckhåll. Ni kan även boka bollar på Vreta Klosters golfklubb eller ta en tur med Wasa Lejon på Göta Kanal.
Hitta till Freja:
- Freja ligger endast 9 minuters bilväg från E4: och ca 5 minu-
- Från E 4:an => Ta avfart norr (112) mot GÖTA KANAL, Bergs slussar
- Från väg 34 => Sväng mot Fornåsa kör sedan 2 km och sväng till vänster
ter från Vreta Kloster kyrka och Bergs slussar.
Vreta Kloster. Följ sedan skyltarna ”Freja”.
vid skylten ca. 2 km mot Freja.
Priser 2009:
- Pris medlem i STF i två, tre eller fyrbäddsrum, 295 kr/natt
- För icke medlemmar tillkommer 50 kr/person.
Adress:
- Freja Vandrarhem STF, 590 76 Vreta Kloster
Telefon:
- 013 – 39 50 20 alternativt 0706 – 39 51 80
E-post:
Hemsida:
GPS:
- Lat N 58º 27′ 49″ Long E 15º 27′ 37″
Står något om lugnt, fattar inte riktigt vad som menas?
21 april, 2010 kl. 08:23 #200203dj_pelle
Deltagarehar varit klar länge! bara väntar…
22 april, 2010 kl. 19:30 #200150Pedersen
DeltagareÄr det någon som skulle kunna tänka sig att hjälpa nybörjarna runt banan under introduktionspassen så skicka ett PM till mig.
Det är inte frågan om något avancerat utan mer som moraliskt stöd/bollplank.
Dock ser jag helst att ni kört bana en del och hittar runt Mantorp utan problem.24 april, 2010 kl. 09:30 #200156Nikke McRae
DeltagareBetalade in SMA i Februari, men har inte fått något kort från dem än.
Hittar inget bekräftelsemail heller, får ta och maila SMA.
Kommer ni ha uppdaterade listor på vilka som har licens? -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.