SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning inför: bussningsbyte

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4921
    jraberg
    Deltagare

      tänkte ladda upp med rätt verktyg mkt tålamod och några kannor med java.
      Vad mer behövs? (har grundgrejorna såklart med vanlig storlek på nycklar etc)
      Press från biltema?
      eller kan man inte borra ur dem?
      Ber om ursäkt för flera frågor i samma tråd..

      Sökte på forumet och det finns massor med trådar om byte men ingen nämner vad som krävs eg. eller vilken metod/verktyg som gör det minst jobbigt.
      Köpa en press endast för detta känns lite overkill..

      Hittade dock en snabb beskrivning av Rille hur man byter till hans kit(samma lika som powerflex)
      ”Det går att byta själv om är lite händig. Bärarmarna är lätt att byta enklaste sättet är att skruva ner dom och åka till polaren som har en press och bara bytta. Bak diffen är lite bökigare men det går, skruva ner diffen och sen banka ut dom gamla som sitter kvar på bilen i en ”ram” sen är det bara att trycka ditt dom nya, sen är knepet med att få upp diffen som är det svåra efter som det sitter pinnbult kvar på diff klumpen som man ska styra in i båda bussningarna och det är jobbigt men då gör man så att man tar bort pinnbulten från diffen och så tar man och måttar fram vanliga bultar så dom räcker i genom både bussningen och gänga i diffklumpen. Nu är det bara att lufta upp diffklumpen och skjuta in bulten från sidan och gänga fast den i diffen. För mig och hjålp från en kompis tog det en kväll ungerfär…
      Och vi behövde inga special verktyg utan bara en vanlig verktygsvagn med det vanligaste i, Och en press från biltema och det gick bra…”

      -johan

      #69257
      KingWood
      Deltagare

        Har själv ett bussningsbyte på gång inom en ganska snar framtid, Blev därför nyfiken på vilka bussningar du ska byta och vad som ska dit istället för orginal?

        Hade tänkat att plocka ner bärarmarna och pressa ut dom bussningarna! Ska även byta länkarmsbussningarna i bakvagnen och misstänker att det är smidigast att göra på liknande sätt där!

        #69250
        jraberg
        Deltagare

          Har själv ett bussningsbyte på gång inom en ganska snar framtid, Blev därför nyfiken på vilka bussningar du ska byta och vad som ska dit istället för orginal?Hade tänkat att plocka ner bärarmarna och pressa ut dom bussningarna! Ska även byta länkarmsbussningarna i bakvagnen och misstänker att det är smidigast att göra på liknande sätt där!

          Blir PowerFlex. Alla utom kränghämmarbussningarna ska bytas 🙁
          🙂

          fler ”tips” på montage mottages med öppna armar..

          har fått en frivillig.Tack Adam!
          Är vi riktigt duktig kanske vi kan dokumentera det hela.. men det beror la på hur smidigt det går..

          -johan

          #69255
          Adam K
          Deltagare

            Jag har tagit fasta på min egen förmåga och skicket på bultarna och bokat hos Richard nästa vecka (inte imorrn…)
            Kom på att *nästa* helg är utom fråga, då är det ju Bilsportmässa!

            #69251
            jraberg
            Deltagare

              ja, jag blir ju gubbe nästa helg och i veckan är det jour och sedvanliga ”spontana” nattjobb. Men helgen efter det kanske?

              #69256
              Adam K
              Deltagare

                Ska nog kunna funka.
                Varför kommunicerar vi på bbs’en? 😀

                Gonatt!!

                #69252
                jraberg
                Deltagare

                  du har pm adam.
                  -johan

                  #69258
                  KingWood
                  Deltagare

                    Tjena igen,
                    Tänkte höra hur bytet har gått?
                    Smidigt förjävligt?
                    Nåt som man verkligen behöver för att lyckas?

                    Har själv inte kommit till skott än! 😛

                    #69253
                    jraberg
                    Deltagare
                      #69254
                      jraberg
                      Deltagare

                        sista bussningen klar, vill hjälpa er andra med en liten checklista innan ni börjar.

                        Krav:
                        * Pressdorn (finns att hyra hos mig i sthlm för de flesta bussningarna, jag betalade för att tillverka dessa därav hyra) eller så gör du egna i svarven 😉
                        * Metallsåg(bågfil) kanske t.o.m en tigersåg med försiktighet att snitta hylsorna innan du slår ur dem.
                        * Tålamod och tid, stressa inte..
                        * 5-56
                        * Skruvstäd(att sätta fast grejerna du tänker såga i)
                        * Verktygssats modell större
                        * Hammare
                        * Tålamod..
                        * Domkraft
                        * Pallbockar

                        Bra att ha:
                        * Hydralisk press, bra och underlättar mkt bordsvarianten går bra, 10ton minsta tryck!!
                        * Avdragare Tre-armars. Kanske klarar alla bussningar är lite osäker, men billigare än press och funkade på en av de lätta bussningarna för mig iaf.
                        * Mutterdragare, använd den bla på avdragaren och vipps!
                        * bra kontakt med subaru verkstan för ev. nya skruvar, muttrar och bultar

                        Lycka Till!

                      Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.