› SSC › Allmänt snack › Träffar › Inför Mantorp 2008-05-01
- Detta ämne har 49 svar, 3,175 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 6 månader sedan av
Nikke McRae.
-
FörfattareInlägg
-
28 april, 2008 kl. 21:05 #149996
Pedersen
DeltagareÄr inte Blitz systemen extremt högljudda?
Att cat:en saknas hjälper ju inte heller direkt. En insats borde räcka en bit på vägen dock.Du har inte möjlighet att kontrollmäta innan? En dB-mätare är ju inte så extremt dyr så du borde kunna hitta en i bekantskapskretsen.
Det kommer att mätas i besiktningen samt att banans mätsystem kommer att vara igång så risken är rätt stor att man ”åker dit” om man överstiger gränsvärdet.
Anledning till att man är så hårda på ljudnivåerna är helt enkelt att vi förlorar möjligheten att hyra banorna om vi missköter oss.Traditionellt sett är det Hondorna som varit värst men de tog tag i problemet förra året och nu är det fler dieselböjar än japsutblås på deras träffar… Fult men effektivt.
*Edit*
Länk med dB värden för ett antal olika system (bl.a. Blitz)
http://www.turbomagazine.com/tech/0212tur_subaru_wrx_exhaust_dyno_results/index.html
*/Edit*28 april, 2008 kl. 21:08 #150012challe
Deltagarejag och tobias kör med samma system som du, fast 3″ ninja DP med racekisse och det är precis där runt 95 db och snokar (såg det förra året när vi va på mantorp och brorsan körde medas jag stod i depån
Du får väl ta med insatsen om det skulle bli tal om högt ljud
29 april, 2008 kl. 07:20 #149997Pedersen
DeltagareLite tips för er som aldrig varit på banträff förut:
* Ta med en solstol eller liknande, skönt att kunna slappa lite mellan passen.
* Drick vatten. Ofta. Brukar ta med minst 1,5liter.
* Ett par smörgåsar och kaffe/te är ingen dum ide.
* Alla vill köra de första passen och på eftermiddagen är det i princip tomt på banan. Gäller speciellt HPC/Mantorp.
* Se till att planera in lunchen. Låter kanske konstigt men det är lätt hänt att man ”missar” den pga flaggvaktspass och de olika passen (erfarna/oerfarna).* Kolla däcken OFTA (tryck/temperatur/slitage). Det är alltid någon i depån som har lufttrycksmätare med (undertecknad bl.a.).
* Kör inte längre pass än du och bilen orkar med. När man börjar tappa koncentrationen så börjar man göra misstag.Vi ses på torsdag!
/Stefan
PS. Ta gärna med jämna pengar till avgiften så slipper vi krångla med växel vid insläppet. DS.
29 april, 2008 kl. 09:14 #149982FLeXible
DeltagareBlir man nekad till att köra om man kör DP utan kat + blitz system? Tänkte det låter ju en del och har för mig att jag läste om nån decibell gräns nånstans. Inte så kul att åka ner o bli nekad att köra! Blir ju ca 40mils åka ändå men det kan ju vara kul att få prova på banan 😀 Såg nu att det är en gräns på 95db, hur högt är det? :+
Jag körde en CTR där för 2 år sedan. Race-grenrör, buddy club avgas med plugg. Då låg jag på 98db ut från depån. Svartflaggad därefter ;(
Kanske prezorna är ”snällare” i ljudet?_____________
Mvh
Christian H.
WRX STi MY0629 april, 2008 kl. 09:41 #149983FLeXible
Deltagare[…]
Du har inte möjlighet att kontrollmäta innan? En dB-mätare är ju inte så extremt dyr så du borde kunna hitta en i bekantskapskretsen.Jag har en dB-mätare och tar med den.
WRX STi MY0629 april, 2008 kl. 11:01 #150016555_STI
DeltagareVad kostar det att var där och inte köra?
Lite tips för er som aldrig varit på banträff förut:* Ta med en solstol eller liknande, skönt att kunna slappa lite mellan passen.* Drick vatten. Ofta. Brukar ta med minst 1,5liter.* Ett par smörgåsar och kaffe/te är ingen dum ide.* Alla vill köra de första passen och på eftermiddagen är det i princip tomt på banan. Gäller speciellt HPC/Mantorp.* Se till att planera in lunchen. Låter kanske konstigt men det är lätt hänt att man ”missar” den pga flaggvaktspass och de olika passen (erfarna/oerfarna).* Kolla däcken OFTA (tryck/temperatur/slitage). Det är alltid någon i depån som har lufttrycksmätare med (undertecknad bl.a.).* Kör inte längre pass än du och bilen orkar med. När man börjar tappa koncentrationen så börjar man göra misstag.Vi ses på torsdag!/StefanPS. Ta gärna med jämna pengar till avgiften så slipper vi krångla med växel vid insläppet. DS.
29 april, 2008 kl. 11:38 #149998Pedersen
DeltagareKostar jättegratis. Klart man ska titta förbi om man har möjlighet.
29 april, 2008 kl. 11:57 #150017555_STI
Deltagarebra bra 🙂
Bilen är ihopskruvad, mappning på gång. vill dock inte chansa första jag gör 🙂
29 april, 2008 kl. 17:01 #149986Manu_Sti
DeltagareOk, då är det inga idée att jag kommer, tänkte köra lite men det verkar som det blir inget av det, kul när man inte kan köra på bana med en riktig race bil…
29 april, 2008 kl. 17:16 #149974Palm
DeltagareOk, då är det inga idée att jag kommer, tänkte köra lite men det verkar som det blir inget av det, kul när man inte kan köra på bana med en riktig race bil…
Tycker det börjar lukta ”trailer queen” om din bil 😉
29 april, 2008 kl. 17:25 #149987Manu_Sti
DeltagareJa, det känns så, dags o skrota bilen o köpa en annan bil som gör 1-100 på 25 sec och låter mindre än 50 db, då kanske blir det möjligt o köra på bana…
29 april, 2008 kl. 18:34 #150019storfiskarn
DeltagareÄr ett catback för högt? Ska det va raka rör typ för att komma upp i dom decibellen? Ska man va orolig,ska man betala 500kr och sen inte få åka? Hur funkar det? Bara undrar?:-)
29 april, 2008 kl. 18:42 #149978Janne248
DeltagareDet är väl för det första 300:-
29 april, 2008 kl. 18:43 #149979Janne248
Manuel, har du ändrat bilen sedan SSI storträffen på Mantorp ifjol? Det var väl samma lika krav på 95dB då……
29 april, 2008 kl. 19:23 #149988Manu_Sti
DeltagareNej, jag har inte gjort nåt på bilen, men jag kan inte tro att dem att mätning den dag då, du vet hur min bil låter…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.