På Mantorp sitter det en fast mätutrustning i slutet på depårakan. Det är ju inte något större problem att släppa av lite när man passerar den fast mätstationen om man vet med sig att det låter mycket.
På vissa banor (Gelleråsen bl.a.) har banägaren varit ute och mätt med handhållna mätare någon gång men vad jag vet har det aldrig resulterat i någon åtgärd.
Mätning vid besiktningen är ju lite besvärligare men jag tvivlar på att man hinner mäta alla bilar så om man låter bli att föra väsen in i besiktningen så borde det inte vara något problem…
Gränsfall kan man ju tänka sig att man släpper igenom så får se om det går bra, det är ju trots allt en viss skillnad på att mäta på en stillastående bil vid ett visst varvtal jmf. en bil på banan. Detta är dock inte något som vi kan påverka utan här har HPCs besiktningspersonal veto.
Sen kan man ju påminna om att dessa mätningar/gränser alltid funnits, de få bullerdagar banorna har får vi som arrangerar klubbträffar inte tillgång till. Dock, mig veterligen så är det inte speciellt vanligt att en Impreza blivit svartflaggad pga ljudnivå utan det är Honda CTR och S2000 som haft mest problem.