Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 68 totalt)
  • Författare
    Niklas
    Deltagare

Du menar det stället vi snackade om att åka till mellan starten på Hara och vägbytena? Det var väl uppförsbacke där, inte så spännande. Roligare när det går utför och det skjuter på lite extra. Det är då det kan bli lite galet.

Nikke McRae
      Deltagare

Starten vid Hara är riktigt sevärd. Men som sagt, ingen markerad publikplats. Man får gå utifrån stora vägen. Den tillfartsvägen ni pratar om var en traktorväg som inte var plogad. Typ 500 m till starten, och kanske 500 m till de fina ställena. Rallytravels brukar ha ett ställe en bit in på sträckan. Som det syns i filmen, så är det ordentlig uppförsbacke. Uppe på toppen där de drar iväg nerför igen, skulle visst vara sevärt, flera stycken var nära på att åka av, men dit är det nog 1,5 km från stora vägen i uppförsbacke.

Här är länken till Hara filmen:
        http://www.imprezive.com/rallyaction/filmer/swerally05/Swedishrally_2005_Hara_ss2_ss5.wmv
        Längd: 16m 24s
        Storlek: 115 Mb

http://www.imprezive.com/rallyaction/pictures/videopictures/swerally2005/swerally2005_hara1_thumb.jpg
        http://www.imprezive.com/rallyaction/pictures/videopictures/swerally2005/swerally2005_hara2_thumb.jpg

Många fler filmer från Svenska Rallyt 2004 och 2005 finns här:
        http://www.imprezive.com/rallyaction

Viktory
        Deltagare

tack för infon. Man skulle ju kunna gå några hundra meter till första körningen sen lite längre till andra varvet på sträckan. Jag ska tänka på saken, såg ganska bra ut, skönt med så lite folk också.

Nikke McRae
          Deltagare

Ja, det fina är att det är nerförsbacke på tillbakavägen. 😉
            Lite vakter också, både bra och dåligt. 😛

Niklas
            Deltagare

Skall du upp Nicky? Då kanske vi skall åka tillsammans så vi parkerar ihop. Kan bli snyggt. :7

Nikke McRae
              Deltagare

Självklart ska jag upp. Inget i världen får hindra mig från att åka. Jag och farsan brukar åka upp.
                Ska värma upp den 14 Januari med Bergslagsrallyt (Rally SM). Hoppas på att Rådis åker med Imprezan.

Ja, klart vi ska parkera ihop. Du fick ju fina parkeringsplatser förra året, längst fram hörde jag. 😉

Niklas
                Deltagare

På Sundsjön fick jag köra nästan ända fram till avspärrningsbandet. 😀

PetterSolberg
                  Deltagare

var finns Guy Wilks stället på Hara?
                    Patrik

Niklas
                    Deltagare

Jag har för mig att det var denna kurvan:

http://www.josephineb.se/temp/hara.gif

(Kartan visar sträckan från start)

PetterSolberg
                      Deltagare

vad var det som hände för Mr Wilks på detta ställe? är det mycket sevärt? kanske någon som kan beskriva.. såg även på Svenska Rallyts hemsida att Rådström kör en numera ilsket RÖD! Olsbergs Subaru.. längtar till Värmland!!
                        :7 :7

Patrik

Niklas
                        Deltagare

Kom lite för fort, ställde upp den lilla Suzukin brett, slog i vallen och gled ner om kanten. Diket i yttern sluttar ganska brant och är några meter djupt. Ett riktigt dräparställe helt utan banderoller. På grund av dikets storlek kan publik stå i yttersvängen utan problem och risk ca 5-10m från vägen och man ser dessutom bilarna en bra bit innan de kommer fram till just den högersvängen.

Tror det var Kocken här på forumet som filmade det hela. Han fick även med när en :+ springer fram för att hjälpa till att putta och rycker av en bit bakkjol som lön för mödan. Vem det var låter jag vara osagt, det var pinsamt nog som det var. 😛

Viktory
                          Deltagare

Det här är mitt slutgiltiga val av sträckor att se på Svenska rallyt:

Fredag: Fredriksberg 1&2 + Hagfors Sprint

Lördag: Hara 1&2 + Vargåsen 2 eller Hagfors Sprint (se nedan)

Söndag: Rämmen 1&2

Lördag står jag på den omarkerade publikplatsen på Hara och går in långt, sen på andra varvet jobbar jag mig tillbaka, kanske så långt som till “vägskälet”. Efter WRC bilarna har passerat där går vi tillbaka till bilen som står vid stora vägen. Vi åker ner och när vi kommit fram till Ekshärad bestämmer vi om vi ska svänga av och köra till sista publikplatsen på Vargåsen eller om vi fortsätter ner till Hagfors Sprint, beroende på hur mycket tid vi har. 😀

Nikke McRae
                            Deltagare

Min planering, beta 1. 😉

Fredag: Fredriksberg 1 & 2, Vargåsen eller Sprinten (ev. Service)
                              På Fredriksberg finns många fina ställen. Lejen är för snabb, och svår att komma intill till bra ställen.

Lördag: Sundsjön 1 & 2, Sprinten eller Service
                              Sundsjön har jag mycket kvar att upptäcka på, det finns många publikplatser, så man kanske blir tvungen o välja på någon av dem.
                              Var på Hara förra året. Vid starten finns superbra ställen (kolla mina filmer), målet är inge vidare, mitten har jag dock inte besökt, men jag ratar helst publikplatser.

Söndag: Lesjöfors 1 & 2 (alt. Rämmen 1 & 2)
                              Lesjöfors såg häftig ut på tv, dock väldigt smal och dålig, och det är den biten de kommer använda endast i år, inte det snabba partiet. Har inte besökt Lesjöforssträckan.
                              Rämmen har jag varit på de flesta ställena. Liljendal kan jag rekommendera, så som serpentinvägen. Målet var väl sådär, vet inte om de går imål där jag var då. Nån som har andra tips på Rämmen?

Viktory
                              Deltagare

Jag hade faktiskt planerat att stå vid publikplatsen i Liljendal (Rämmen)
                                Vilka platser tycker du är bra på Fredriksberg? Jag har bara varit på den sträckan en gång då stog jag vid 90 gradarn några km efter start (andra publikplats) men jag vet inte om det är så roligt att vara där två gånger i rad inte så mycket mer än den svängen, jag gillar att stå på lite olika platser om jag stannar för två rundor. Jag har hört mycket om starten, men jag vill ju inte stå där 4000 andra personer står (kanske mer) men det kanske är värt det? Tror du att det går att komma till Vargåsen efter Fredriksberg? vilka ställen är bra att stå på för att komma iväg snabbt?
                                Ta en titt på den här http://geoimager.lantmateriet.se/dkny/product_info.php?cPath=1_4738&products_id=4 Har hjälpt mig mycket!

Nikke McRae
                                Deltagare

Även den publikplatsen vid Rämmen har jag en film ifrån på rallyaction.

Måste kolla lite mer på Fredriksberg, för den är nog ända alternativet. Tror att jag stått vid den 90 graders kurvan du pratar om. Den brukar de visa på tv också, eller hur.
                                  Men som du säger, man ska inte stå kvar på samma ställe båda genomkörningarna.

Fredriksberg 2 kl 12:09, Vargåsen 15:49. Borde hinna. Har sett sprinten så många gånger.
                                  Dag 2 hinner man nog inte till Vargåsen om man går på Sundsjön. Så då blir det Sprinten eller Service.

Sundsjön. Starten har ett litet hopp med en skarp kurva efter, såg en grupp-N:are som landade lite fel där på tillbakavägen. Målet har jag också varit på, där vid bron. Vet inte hur de kör där nu, då jag var på Lidsbron och inte Sundsjön.

Sverigebilden på Lantmäteriet är kanon, tillsammans med deras kartor så hittar man fina ställen.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 68 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.