- Detta ämne har 6 svar, 1,247 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 10 månader sedan av isse.
-
FörfattareInlägg
-
3 februari, 2013 kl. 20:58 #29912isseDeltagare
Hej!
Har ett par gånger råkat ut för att jag inte har någon bromsservoverkan då jag bromsar direkt efter att jag haft laddtryck en stund. Är lite läskig eftersom bromspedalen då känns helt stum. Kan ta ett par sekunder efter gassläpp innan bromsarna biter igen. Är detta normalt eller ska jag börja kolla slangar, backventiler och bromsservo?
Att man inte har har bromsservoverkan om man vänsterbromsar förstår jag, men det här är något annat.
Med vänlig hälsning, Anders, STI 2004
3 februari, 2013 kl. 20:59 #253557TomKDeltagareHej!
Har ett par gånger råkat ut för att jag inte har någon bromsservoverkan då jag bromsar direkt efter att jag haft laddtryck en stund. Är lite läskig eftersom bromspedalen då känns helt stum. Kan ta ett par sekunder efter gassläpp innan bromsarna biter igen. Är detta normalt eller ska jag börja kolla slangar, backventiler och bromsservo?
Att man inte har har bromsservoverkan om man vänsterbromsar förstår jag, men det här är något annat.
Med vänlig hälsning, Anders
Kolla slangen som går till bromservon från insuget. Där ska det sitta en grej i slangen.
4 februari, 2013 kl. 22:28 #253553isseDeltagareHar kollat slangar och backventil samt bromsservot (verkar i alla fall behålla undertrycket tills trampar på pedalen ett par gånger med motorn avstängd). Min slutsats blir att allt bromsrelaterat fungerar som det ska. Då återstår bara slutsatsen att jag är talanglös som chaufför och har för stora fötter! Blir att byta Lundhagskängorna mot balett skor när man ska köra lite inspirerat i fortsättningen. Case closed.
Med vänlig hälsning, Anders
5 februari, 2013 kl. 11:21 #253556matte555Deltagarejag var med om samma sak på min -99as gt när man var på isen och gasade… lång raka med mycket hjulspinn som sedan nyper till en tight sväng = stenhård bromspedal tills det blev vacum i insuget…. härlig känsla 😀
5 februari, 2013 kl. 15:07 #253555Magnus666DeltagareKolla slangen som går till bromservon från insuget. Där ska det sitta en grej i slangen.
Vad är det för “grej” i slangen? Har samma problem med min, inte ett dugg roligt när man ska försöka få stopp på ekipaget!
5 februari, 2013 kl. 15:16 #253558TomKDeltagareVad är det för “grej” i slangen? Har samma problem med min, inte ett dugg roligt när man ska försöka få stopp på ekipaget!
Det är en backventil.
5 februari, 2013 kl. 21:25 #253554isseDeltagareHej igen!
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så tror jag faktiskt att åtminstone mina bromsar fungerar som dom ska. Däremot så verkar det som om jag ibland lyckas bromsa och gasa samtidigt ett par gånger efter varandra (stora fötter eller taskig motorik?) , resultatet blir då att bromsservot aldrig får nytt vaccum. Läskigt är bara förnamnet… Vår andra bil är en Audi diesel och den har någon form av mekanisk vaccumpump till bromsservot vilket gör att man alltid har bromsar när det behövs. Ska göra lite praktiska tester med subban så snart isvägarna öppnar i skärgården här i Luleå. Återkommer med mina erfarenheter då.
Mvh Anders
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.