› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Ingen gnista på stift efter renovering
- Detta ämne har 10 svar, 1,433 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 10 månader sedan av
anders__87.
-
FörfattareInlägg
-
17 april, 2011 kl. 12:37 #25660
anders__87
Deltagaretja, har haft min motor på renovering och har monterat ihop allt nu.
Men när jag skulle dra igång bilen så startar den inte.
*Motorn går runt
*bilen får soppaNär jag kom till att kolla gnistan så märkte jag att jag inte har gnista på stiftet.
Frågan är vad det är som kan göra att jag inte har någon gnista.
Någon som har några kloka råd att ge?Har känt på kontakter mm och känns som alla kontakter sitter där dom ska.
Är väldigt tacksam för svar då jag verkligen till ha igång bilen då bilen stått still över ett år nu 🙁
Tack i förhand
Anders frid17 april, 2011 kl. 15:13 #222667anders__87
DeltagareOj
Glömde skriva att bilen det handlar om är en impreza type r -98.
17 april, 2011 kl. 19:34 #222664kamikaze
DeltagareTrasigt stift/ trasig tändkabel, testa att flytta stiftet till en annan tändkabel och se om du får gnista i så fall känns det ju som en tändkabel har gett upp.
Se om du får gnista på något annat stift och stoppa det felande stiftet i den tändkabeln, ingen gnista ja då är nog stiftet kass.Om du inte får gnista någonstans så har nog tändningen ballat ur
17 april, 2011 kl. 20:11 #222668anders__87
DeltagareTrasigt stift/ trasig tändkabel, testa att flytta stiftet till en annan tändkabel och se om du får gnista i så fall känns det ju som en tändkabel har gett upp.
Se om du får gnista på något annat stift och stoppa det felande stiftet i den tändkabeln, ingen gnista ja då är nog stiftet kass.Om du inte får gnista någonstans så har nog tändningen ballat ur
tändstiften är helt nya, testat med 3olika kablar var av i 2olika tändningar i fördelaren. testade med ett gammalt stift med som jag vet garanterat funkade för det satt på när bilen rasade.
om tändningen har ballat ur, vad finns det då att göra?
har skruvat 740turbo o lite vanlig 850 innan, så lämnade bort själva motor renoveringen för att slippa finliret i motorn, så vet inte riktigt hur tändningen är uppbyggd på imprezorna.18 april, 2011 kl. 06:53 #222663Kvarnis
DeltagareDu har endera kastat vev och kamaxel givare alt så är vevaxelgivaren paj/ urfunktion
18 april, 2011 kl. 14:36 #222669anders__87
DeltagareDu har endera kastat vev och kamaxel givare alt så är vevaxelgivaren paj/ urfunktion
Okej, vevaxelgivaren misstänker jag är den som typ sitter under generatorn då och kamaxelgivaren till höger uppe på motorn när man tittar in i motorrummet.
Rätta mig om jag fel.Med tanke på att det är en givare, både man ju kunna mäta upp i ohm eller volt, för att se om givaren är sönder eller ej.
Någon som vet vad det är för område jag ska mäta i och isåfall vad givarna ska ha för värde när dom funkar när motorn snurrar och inte snurrar?Känns som jag ska mäta i volt, då motorn troligen får en strömpuls eller liknande när sakerna är i ett visst läge.
mvh.Anders frid
18 april, 2011 kl. 17:29 #222665Mumin
Deltagareeller så har du gjort att du har satt kamaxel givaren på ena spridaren och har spridare kontakten på kamaxel givaren villket blir tok fel.. kolla det!
Ska vara svart på vänster spridare och grå på höger har jag för mig.. Troligen har du två gråa på vänster sida..
18 april, 2011 kl. 17:55 #222670anders__87
Deltagareeller så har du gjort att du har satt kamaxel givaren på ena spridaren och har spridare kontakten på kamaxel givaren villket blir tok fel.. kolla det!
Ska vara svart på vänster spridare och grå på höger har jag för mig.. Troligen har du två gråa på vänster sida..
lossade inte spridar kontakterna då jag skruvade bort hela insuget komplett med spridare o allt på, lossade på dom stora kontakerna mellan motor härvan och kaross om man säger så. om jag minns rätt.
Men kan ta en titt för säkerhetens skull.
22 april, 2011 kl. 10:23 #222671anders__87
det angående färgerna är det någon som kan kolla detta?
Då jag har 2grå på spridarna, var av jag inte har lossat spridarkontakterna och en grå på givaren vid kamdrevet.23 april, 2011 kl. 10:15 #222666Mumin
DeltagareKommer inte ihåg som jag skrev men har för mig att spridar kontakten har svart och grå färg på kontaktstycket.. kamaxelgivarens färg var grå också iaf för mig.. då jag kopplade k-axel givarens gråa kontakt på spridaren och spridarens svarta på k-axel givarens då var det game over för mig iaf 🙂
Hoppas du förstår detta bättre.. jämför på andra sidan hur färgerna ser ut eller så har du lika 🙂
23 april, 2011 kl. 14:21 #222672anders__87
DeltagareKommer inte ihåg som jag skrev men har för mig att spridar kontakten har svart och grå färg på kontaktstycket.. kamaxelgivarens färg var grå också iaf för mig.. då jag kopplade k-axel givarens gråa kontakt på spridaren och spridarens svarta på k-axel givarens då var det game over för mig iaf 🙂
Hoppas du förstår detta bättre.. jämför på andra sidan hur färgerna ser ut eller så har du lika 🙂
fick igång bilen igår men på min bil är alla spridar kontakter grå, vilket även kamaxelgivaren är.
fast nu har jag problem med att bilen inte riktigt går på alla cylindrar men det ska kollas på..troligen någon spridare som segar eller tändstift som blivit för surt vid start försöken.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.