SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Ingen prishöjning 2008 eller ?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Författare
    jeppe
    Deltagare

Wrx kostade väll 299 900:- som 2006-2007 om jag minns rätt

WRX MY08 http://www.blocket.se/vi/13716555.htm?ca=11_s

Man kan väll hoppas att det även gäller STI:n då kanske

hermelinen
      Deltagare

Vad kostade STin?

Palm
        Deltagare

399 ska väll sti kosta om jag hört rätt så de skiljer 100, samma som innan va?

PPP
          Deltagare

Slog upp maskinen hos vägverket (http://www.vv.se). Finns vissa skillnader mot 2006-2007-orna.

T.ex. har fordonets maxhastighet gått ner från 230 till 209 km/h. Lite andra däck: 215/45R17->205/50R17. Högre lastvikt 370->440. Högre totalvikt: 1860->1920.

Här är ett utdrag (en hel del bortklippt) av vad man ser.

// Per

Regnr: GCO127 Färg: BLÅ
            Fabrikat: SUBARU IMPREZA
            Årsmodell: Fordonsslag: PB
            Fordonsår: 2007
            Senaste EU-regbevis del 2: 2007-10-04
            Förvärvsdatum: 2007-10-04

Fordonsdata
            Fordonsstatus: I trafik (2007-10-04) Tillfällig registrering: Nej
            Antal ägare: 1 Yrkesmässig trafik: Nej
            Fordonet tillverkat: 2007-07
            I trafik första gången i Sverige: 2007-10-04 Import: Nej

Besiktningsuppgifter
            Besiktningstermin: 2010-07-01 – 2010-11-30

Skatteuppgifter
            Skattepliktigt: Ja Användningsförbud: Nej
            Årsskatt, kr: 2550

Tekniska data
            Effekt kW: 169 Antal passagerare: 4
            Växellåda: MANUELL
            Max släpvagnsvikt: 1200
            Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1480
            Max lastvikt: 440

Däckdimension fram: Däckdimension bak: 205/50R17
            Kaross: Stationsvagn kombivagn (AC)
            Skattevikt: 1480 Tjänstevikt: 1480
            Totalvikt: 1920 Sänkt totaltvikt: 1920
            Längd: 445 Bredd: 174
            Drivmedel: BENSIN Alternativt drivmedel:

T31UA LJUDNIVÅ: STILLASTÅENDE 76 DB(A) VID 3900 RPM. UNDER
            KÖRNING 69 DB(A)
            T33C MOTORNS SLAGVOLYM ENLIGT INTYG OM ÖVERENSSTÄMMELSE (COC) ELLER
            TYPINTYG ÄR 2457 CM3
            T51A SAMMANLAGDA BRUTTOVIKTEN FÖR BIL OCH SLÄPVAGN FÅR HÖGST
            UPPGÅ TILL 3120 KG.
            T51B HÖGSTA SLÄPVAGNSVIKT FÖR OBROMSAD SLÄPVAGN: 650 KG.
            T71TA FORDONETS KONSTRUKTIVA MAXHASTIGHET ENLIGT INTYG OM
            ÖVERENSSTÄMMELSE (COC ELLER TYPINTYG) ÄR 209 KM/H.
            T71W FORDONETS HÖJD 1,48 M

IMPREZA FOREVER
            Deltagare

Wrx kostade väll 299 900:- som 2006-2007 om jag minns rättWRX MY08 http://www.blocket.se/vi/13716555.htm?ca=11_sMan kan väll hoppas att det även gäller STI:n då kanske

2,5R automat kommer att gå loss på 229,900
              Suck vicket slöseri me selmor 🙁
              Då lägger jag hellre slantarna på denna
              Legacy 3.0R Sedan (VDC)5AT 309 900:-

/Björn

Perra
              Deltagare

Jag var inne hos TB Bil i Norrköping idag och hörde mig för om STi:n. Han gissade att den skulle kosta som den förra, dvs 399k. Sen snurrade han till det rejält om att Subaru hade varit tvungna att börja sälja en mijöbil som Toyota tillverkar åt dom för att öht få sälja STi:n pga miljöskäl. Enligt säljaren så skulle alltså EU ha hindrat Subaru från att få sälja STi:n om dom inte hade en miljöbil i programmet. Jag ifrågasatte hur det då skulle funka för Porsche och liknande att få sälja sina bilar som drar ännu mer sås och släpper ut ännu mer skit i luften än en STi? Detta hade han inget bra svar på…

Han sa vidare att det skulle komma in ca 100 st. WRX till landet. Dessa var i stort sett slutsålda och han gissade att det skulle komma ca 40-50st STi. Med tanke på hur mycket han svamlade om det andra så tror jag inte så värst mycket på siffrorna. Just ja, STi:n skulle få en 2 litersmotor med dubbelturbo sa han också! Jag började undra om det var 1 april eller om dolda kameran var på plats. Jösses!

/P

Lt Dan
                Deltagare

Dubbel turbo är nog helt enkelt twin scroll turbo som dom japanska STierna har. Tror att säljarna missförstår informationen dom får/hör!

/D

m_thread
                  Deltagare

Det verkar som att priset på STi -08 kommer att bli 450.000 :-

Se: Pressrelease.

/F

FlyingFin
                    Deltagare

😮 Vilket skönt överpris här i Sverige!

450000kr för en bil i Golf klassen, storleks mässigt. 😀

I USA kostar nya STI´n från 35640 dollars = 226000kr.

Import från USA är ju roligare än på länge, med tanke på låg dollar kurs.

Mvh Pekka ”When we came in to the woods, we went really FLAT OUT” -Tommi Mäkinen 😀

down_the_drain
                      Deltagare

Mmm USA import låter lockande 🙂 Vetefan om jag e beredd att lägga 450″ på en Impreza.Då börjar jag nog hellre snegla lite på någon begagnad vettig porsche C4 eller liknande.. Tyckte gränsen låg på 400″ för en japan bil. Eller så behåller man sin 05:a o stoppar ner lite kosing under huven på den istället 🙂

/P

FlyingFin
                        Deltagare

Någon som vet vad det kostar att importera en bil från USA i runda nummer? Alltså inklusive allt. (frakt, tull, moms, reg. osv.)

Undrar om man skulle kunna få hem en STI -08 kör klar för under 300000kr?

Gruppköp!? :9

Mvh Pekka ”When we came in to the woods, we went really FLAT OUT” -Tommi Mäkinen 😀

Strat
                          Deltagare

Varför skulle inte en ”japan bil” få kosta mer än 400?

/Claes

FlyingFin
                            Deltagare

Varför skulle inte en ”japan bil” få kosta mer än 400?/Claes

Hur menar du nu, en bil kan ju kosta hur mycket som helst? 😀

Subaru i Sverige har satt ett löjligt över pris på STI -08 om den nu kommer att kosta 450000kr. ´
                              Med tanke på vad den kostar i USA och Japan.

Att titta på USA import nu är ju riktigt intressant när dollarn är så låg.

Det är ju dumt att betala för mycket. 😉

Boki
                              Deltagare

Varför skulle inte en ”japan bil” få kosta mer än 400?/Claes

Hur menar du nu, en bil kan ju kosta hur mycket som helst? :DSubaru i Sverige har satt ett löjligt över pris på STI -08 om den nu kommer att kosta 450000kr. ´Med tanke på vad den kostar i USA och Japan.Att titta på USA import nu är ju riktigt intressant när dollarn är så låg.Det är ju dumt att betala för mycket. ;-)Mvh Pekka ”When we came in to the woods, we went really FLAT OUT” -Tommi Mäkinen 😀

Japp, läste om USA priset på WorldCarFans jag med. Blev helt PAFF då jag fick höra att priset kommer ligga runt 450K i Sverige typ.

Nya EvoX kommer väl inte kosta så mycket (undra hur många som då byter märke 😀 )

Jo Pekka, import är aktuellt. Jag är på/med 😉 gruppköpet från USA

Stora problemet ligger i att om jag nu hört rätt, att om bilen rullat mindre än 600mil(?) så får du betala svenska ”skatten”(?) i alla fall (rättt eller fel??? är inte 100% säker) då blir den totala kostnaden nästan lika mycket till slut. 🙁

Perra
                                Deltagare

Läste nummer 112 av evo där dom har testat STi:n. Dom var INTE imponerade utan tyckte att den var sämre än den förra versionen. Den fick 3 av 5 stjärnor i betyg.

Så här skriver dom bl.a.:

”The new STi is trying to be all things to all buyers, and is thus in danger of shooting itself in the foot. And something is wrong when you have to neutralise all the gadgets before you can uncover the car beneath.”

Det är helt klart att jag INTE kommer köpa nya STi:n. Oavsett om det går att få den lite billigare från USA.

För att räkna ut priset på en import-bil så tar ni inköpspriset inkl. alla kostnader fram till Svenska gränsen x 1,1 (för 10% tull) och sen tar ni den summan x 1,25 (momsen) så har ni vad bilen kostar innan reggning i Sverige.

Mvh Perra

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.