Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #33443
    Mats
    Deltagare

      Skumt fel jag har fått på R:en.
      Startar man den kall ( har vart runt 0 grader senaste tiden) så går den fint så länge den är kall. När den blir lite varm (efter en minut kanske) så börjar den gå sämre och tomgången seglar. När den sen blivit helvarm så går den ej på tomgång mer. Luktar bensin ordentligt gör den också när den dör.

      Nu till min fråga. Är det den klassiska LMM eller är det tomgångsmotorn som gett upp? Är en stund sen jag bytte LMM sist men kommer ej ihåg om tomgången försvann då också. Alltså hur är kallstartskretsen fixad på GC8:n? Skillt från allt annat eller via “vanliga” tomgångsmotorn?

      O bilen är alltså en Type R MY99 med Unichip och 3 tum, i övrigt orginal i motorn.

      #275268
      kleinis
      Deltagare

        Kallstarten styrs med en lambdan,

        Har du mer än 0,6 bar i vakum ? Då finns det nog risk att det är tomgångsmotorn
        Annars är det nog lmm eller lambdan som bråkar om de inte förstås är en luft läcka till typ bränsleregulatorn möjligtvis

        #275266
        Mats
        Deltagare

          Den går fint när man kör. Både på ladd och när man kör landsväg. Det är bara tomgången som är kass. Vakum pendlar mellan – 0,4 o 0 men det är ju klart de blir 0 när motorn håller på dö.

          Känns som de skulle va LMM trots allt. Läcka till BTR tror ja inte då den går bra på ladd och utan tendens till spikningar enligt knock linken iaf.

          #275265
          Kvarnis
          Deltagare

            Tempgivaren kan va väck då går den för fett när den är varm, prova att mäta den

            #275269
            nickebergqvist
            Deltagare

              Undrar om du hittade felet med tomgången på din bil när den blev varm? Jag har nämligen exakt samma problem med min bil. Dålig tomgång när den blir varm men går fint när man kör

              #275267
              Mats
              Deltagare

                Bytte LMM och lamda så var problemet borta. Kan ej säga vilken som gjorde susen då jag bytte båda på samma gång.
                Gammal sanning är väl att 90% av felen med GC8 har att göra med LMM 😉
                Borde man ju lärt sig vid dethär laget.

              Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.