› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Inget komp i motorn!
- Detta ämne har 13 svar, 1,752 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 2 månader sedan av
FeA.
-
FörfattareInlägg
-
17 juni, 2006 kl. 16:10 #3369
Olseboy
DeltagareHej!
Har en Subaru Impreza GT -99. För ca en månad sen så hörde jag hur det började knacka högt i motorn och förstod direkt att de var något haveri på gång. Slet ur motorn och lämnade in den till ett lokalt företag för renovering. De påstod då att motorn var sönder spikad och renoveringen skulle kosta minst 50 000kr! Då jag ansåg att de var för mycket så letade jag upp en begagnad motor på en skrot för en betydligt mindre summa pengar. När jag hade satt i den ”nya” motorn så ville den inte starta alls. Byte då insug och kabelhärvan och då gick den igång men den gick inte så vidare värst bra. Tog den till Subaru verkstad för felsökning, de visade sig då att det inte var något komp i 2:ans och 4:ans cylinder! Någon som vet vad de kan bero på?
mvh Fredrik
17 juni, 2006 kl. 21:01 #58254Desen
DeltagareKunde de inte ge dig ett svar på vad det kunde vara på Subaruverkstaden du gjorde felsökningen hos?
Jag tycker att det låter som du skulle behöva riva topparna för att kolla ventiler och toppackning.
Fick du inga garantier på att den ”nya” motorn var ok där du köpte den?18 juni, 2006 kl. 09:02 #58255Olseboy
DeltagareVerkstaden sa bara att de inte var nå komp och att jag skulle ringa skroten där jag köpt motorn! Någon garanti fanns inte på den motorn för de hade aldrig provkört den! Har ju en till motor i delar så jag tänkte att man chansar väl för den var billig på skroten. Funderar om de kan vara nån ventil som kärvar då motorn har stått ute sedan i höstas!
Har ju två fullt fungerande toppar så de är väl mest att riva och kolla/byta antar jag =(Köpte min Blåa GT -99 i Kristianstad föresten 😉
mvh Fredrik
18 juni, 2006 kl. 14:20 #58248SecretAgentMan
DeltagareVentiler kärvar inte, läcker kan de däremot göra, men kanske inte på alla burkar samtidigt..
Kolvar och ringar kan ställa till det med.
Motor isär är enda sättet att lösa problemet, så ta det med skroten…något ansvar lär de väl ändå ha, om det inte var så att du handlade i befintligt skick.
/J
18 juni, 2006 kl. 15:44 #58256Olseboy
DeltagareDe e på 2:ans och 4:ans cylinder det inte är nå komp.
Ska hämta ut bilen imorgon och ringa till skroten så får vi väl se
hur de slutar.Tack för svaren!
mvh Fredrik
19 juni, 2006 kl. 06:12 #58251Pasi_k
DeltagareVerkstaden sa bara att de inte var nå komp och att jag skulle ringa skroten där jag köpt motorn! Någon garanti fanns inte på den motorn för de hade aldrig provkört den! Har ju en till motor i delar så jag tänkte att man chansar väl för den var billig på skroten. Funderar om de kan vara nån ventil som kärvar då motorn har stått ute sedan i höstas!Har ju två fullt fungerande toppar så de är väl mest att riva och kolla/byta antar jag =(Köpte min Blåa GT -99 i Kristianstad föresten ;)mvh Fredrik
OT: kommer du ihåg vem du köpte den av och när.?
19 juni, 2006 kl. 06:13 #58249SecretAgentMan
DeltagareDe e på 2:ans och 4:ans cylinder det inte är nå komp. Ska hämta ut bilen imorgon och ringa till skroten så får vi väl se hur de slutar. Tack för svaren!mvh Fredrik
Luktar toppackningsras om det är på 2 cylindrar bredvid varandra. 🙂
/J
19 juni, 2006 kl. 20:35 #58257Olseboy
DeltagareDÅ har man slitit lös toppen och gissa vad…..ÅTTA krökta ventiler!
Tur man har toppar liggandes! Ska ta lös den andra med imorgon och kolla den oxå. Tror på att kamremmen gick för förra ägarn!Jag köpte min av en bilhandlare där nere!
mvh Fredrik
20 juni, 2006 kl. 06:03 #58252Pasi_k
DeltagareDÅ har man slitit lös toppen och gissa vad…..ÅTTA krökta ventiler!Tur man har toppar liggandes! Ska ta lös den andra med imorgon och kolla den oxå. Tror på att kamremmen gick för förra ägarn!Jag köpte min av en bilhandlare där nere!mvh Fredrik
Oj..
Dåå har den gått på högvarv vid nått rem brott?
Läste i nå´n bok om motorer att vid kammremsbrott.
Såå ska inte normalt Boxer msakinen ta skada.?När köpte du den?
Hoppas det löser sig.
20 juni, 2006 kl. 19:11 #58258Olseboy
DeltagareNja, krökta ventiler borde bli i vilken motor som helst om kolvarna krockar med ventilerna men jag är ingen boxer expert. Dessa ventiler var krökta och inte så lite heller! Köpte min i slutet på januari så jag hade haft den drygt fyra månader när motorn rasade =(
Men de ska nog ordna sig! EN kväll till i garaget och sen borde den snurra!mvh Fredrik
21 juni, 2006 kl. 05:28 #58253Pasi_k
DeltagareNja, krökta ventiler borde bli i vilken motor som helst om kolvarna krockar med ventilerna men jag är ingen boxer expert. Dessa ventiler var krökta och inte så lite heller! Köpte min i slutet på januari så jag hade haft den drygt fyra månader när motorn rasade =(Men de ska nog ordna sig! EN kväll till i garaget och sen borde den snurra!mvh Fredrik
Trist att du fick ett ras..
Men sånt kan juh hända.
Snart har du säkert den ute igen..mvh Pasi
21 juni, 2006 kl. 06:00 #58259Olseboy
DeltagareTog och fortsatte skruva igår kväll (kom hem tre inatt)! De var inge fel på den andra toppen och när allt satt på plats var de bara att virda på nyckel!
DEN LEVER =) Går kanon och allt verkar vara i sin ordning!
Någon som vet om man måste in i styrboxen och mappa eller nått efter motorbyte? Insug, kabelhärva samt toppar är från den gamla motorn.mvh Fredrik
21 juni, 2006 kl. 13:08 #58260Olseboy
DeltagareNu är allt som de ska! Bilen går jätte bra! Vill tacka alla som har kommit med tips och råd!
mvh Fredrik
21 juni, 2006 kl. 19:00 #58250FeA
DeltagareSkönt att det gick så pass bra ändå. Bara att sticka ut å ha lite kul nu då! 🙂
/FeA
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.