› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Inget oljetryck
- Detta ämne har 28 svar, 2,699 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 8 månader sedan av
Fricke.w.
-
FörfattareInlägg
-
12 november, 2013 kl. 12:00 #31404
emilboylarsson
DeltagareTjenare!
Tänkte starta motorn idag men jag saknar oljetryck (nybyggd motor). Har filterflytt och kylare. Har kollat från båda hållen men jag får inget tryck när jag kör med startmotorn. Oljenivån på Stickan är bra och det är väl cirkus 5 liter i. Tänkte om det gick att fylla på lite direkt till pumpen men då måste ju remhjul å skit dän så det skiter ja i. Någon som har något tips? Känns som det är luft i eller nått så pumpen inte får olja att dra runt.
12 november, 2013 kl. 13:18 #262431Gilarski
DeltagareDetta kan låta trivialt men det går att felkoppla olja / kylvatten på blocket, hoppas du inte gjort detta. Oavsett så borde du haft tryck i rören, låter snarare som sensorn ej är inkopplad.
Har du kollat om det kommer olja efter oljepumpen när du försöker starta? Kan vara lättare att släppa på ingående rör till turbon och se om du har olja där.
12 november, 2013 kl. 13:32 #262433TomK
DeltagareTjenare!
Tänkte starta motorn idag men jag saknar oljetryck (nybyggd motor). Har filterflytt och kylare. Har kollat från båda hållen men jag får inget tryck när jag kör med startmotorn. Oljenivån på Stickan är bra och det är väl cirkus 5 liter i. Tänkte om det gick att fylla på lite direkt till pumpen men då måste ju remhjul å skit dän så det skiter ja i. Någon som har något tips? Känns som det är luft i eller nått så pumpen inte får olja att dra runt.
Har du termostat till oljekyl?
12 november, 2013 kl. 16:52 #262444emilboylarsson
DeltagareDetta kan låta trivialt men det går att felkoppla olja / kylvatten på blocket, hoppas du inte gjort detta. Oavsett så borde du haft tryck i rören, låter snarare som sensorn ej är inkopplad.
Har du kollat om det kommer olja efter oljepumpen när du försöker starta? Kan vara lättare att släppa på ingående rör till turbon och se om du har olja där.
Jag tror inte jag satt dem fel. Vilken sensor snackar vi om?
Förstår inte riktigt vad du menar med om det kommer olja efter oljepumpen. Ska plocka bort slangen till turbon imorn å kika där.Har du termostat till oljekyl?
Nej, ingen termostat till kylen.
Tack för svar!
12 november, 2013 kl. 17:04 #262441Marcus_petersson
DeltagareJag hade samma problem när jag hade renoverat en motor för några år sedan. Tog en jävla tid att få oljetryck. Fick släppa oljefiltret för att få upp oljetryck.
I mitt fall visade det sig efter 20mils körning att jag hade fuskat med att mäta ramlagerspelet och det var fel på ACL.s ramlager så jag hade för stort spel. Det blev ras av det shortblocket :/
MVH // Marcus Petersson
12 november, 2013 kl. 17:15 #262445emilboylarsson
DeltagareJag hade samma problem när jag hade renoverat en motor för några år sedan. Tog en jävla tid att få oljetryck. Fick släppa oljefiltret för att få upp oljetryck.
I mitt fall visade det sig efter 20mils körning att jag hade fuskat med att mäta ramlagerspelet och det var fel på ACL.s ramlager så jag hade för stort spel. Det blev ras av det shortblocket :/
MVH // Marcus Petersson
Okej. Botten är nybyggt av WMS raring i UK så han borde ha koll på det. Jag tror vi kan utesluta det i det här fallet. Kan det hjälpa att hälla i båge mer olja genom röret för oljestickan?
12 november, 2013 kl. 17:29 #262455Dash
DeltagareOkej. Botten är nybyggt av WMS raring i UK så han borde ha koll på det. Jag tror vi kan utesluta det i det här fallet. Kan det hjälpa att hälla i båge mer olja genom röret för oljestickan?
Tveksam till det, till sumpen borde oljan komma oavsett.
Är det inte läckage någonstans så hade nog jag kikat över sensorn, steget efter det blir väl att fysiskt kolla oljetrycket.
12 november, 2013 kl. 17:37 #262439kleinis
DeltagareTveksam till det, till sumpen borde oljan komma oavsett.
Är det inte läckage någonstans så hade nog jag kikat över sensorn, steget efter det blir väl att fysiskt kolla oljetrycket.
testa oljetryckssänsorn är bara o ta kompressorn (blåsmunstycket) o en trasa ner i oljeröret o blås så ser man ju om de blir tryck 🙂
någon som ar testat att få oljetryck på startmotorn innan ? (jag starta o har bra koll o oljetrycket ) kanske lite dumt men har funkat under mina 3 subaru byggen
12 november, 2013 kl. 18:10 #262437Fladric
DeltagareFår inte oljetryck på startmotorn på min Legacy, på WRX:n som har en ny pump kan lampan blinka till lite men jag får aldrig upp konstant tryck 🙂
13 november, 2013 kl. 07:53 #262446emilboylarsson
DeltagareFår inte oljetryck på startmotorn på min Legacy, på WRX:n som har en ny pump kan lampan blinka till lite men jag får aldrig upp konstant tryck 🙂
Jag får inte ens tryck i form av några droppar om jag drar den på starten med oljeslangarna bortkopplade för att se om det kommer.
13 november, 2013 kl. 08:00 #262438Fladric
DeltagareJag får inte ens tryck i form av några droppar om jag drar den på starten med oljeslangarna bortkopplade för att se om det kommer.
Jaha, det var ju mindre bra!
Det sitter väl en fjäderbelastad kula i oljepumpen som justerar oljetrycket, den kanske har fastnat? Dock otroligt eftersom motorn är nybyggd 🙂13 november, 2013 kl. 08:03 #262440kleinis
Deltagarevad har du för oljepump då ? eftermarknads ?
13 november, 2013 kl. 08:07 #262428Fricke.w
DeltagareKannske en dum fråga, men vid de här läget är de vell bara bra att bocka av faktorer som kan fela.
Du har inte glömt o ringen, kring olje pickup halsen?
Är de orginal eller eftermarknads pump som sitter på nu?13 november, 2013 kl. 08:12 #262447emilboylarsson
DeltagareJaha, det var ju mindre bra!
Det sitter väl en fjäderbelastad kula i oljepumpen som justerar oljetrycket, den kanske har fastnat? Dock otroligt eftersom motorn är nybyggd 🙂Ja det kanske är så illa
13 november, 2013 kl. 08:15 #262448emilboylarsson
DeltagareKannske en dum fråga, men vid de här läget är de vell bara bra att bocka av faktorer som kan fela.
Du har inte glömt o ringen, kring olje pickup halsen?
Är de orginal eller eftermarknads pump som sitter på nu?11mm pump. Ej säker på fabrikat.
Tråg satt på när jag fick botten, har inte rört något där men jag får väl kolla det. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.