› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Inget oljetryck
- Detta ämne har 28 svar, 2,699 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 8 månader sedan av
Fricke.w.
-
FörfattareInlägg
-
13 november, 2013 kl. 08:42 #262434
TomK
DeltagareJag får inte ens tryck i form av några droppar om jag drar den på starten med oljeslangarna bortkopplade för att se om det kommer.
Det är slangen in till turbon som sitter direkt från toppen?
13 november, 2013 kl. 09:02 #262449emilboylarsson
DeltagareDet är slangen in till turbon som sitter direkt från toppen?
Har inte kollat där än. Kom till garaget nu. Jag menade från oljeslangar till kylaren.
13 november, 2013 kl. 09:18 #262429Fricke.w
Deltagare11mm pump. Ej säker på fabrikat.
Tråg satt på när jag fick botten, har inte rört något där men jag får väl kolla det.okej, så tråget satt färdig monterat vid leverans från England?
Okej så typ en pump från 08sti då, var lite in på samma som fladric, att har du en grym otur så kan ju den fjäder belastade kulan (typ bakventil) hängt sig i öppet lägge, då klarar den inte av att bygga tryck, men ska vara än väldans otur om så är fallet tycker ja?13 november, 2013 kl. 11:46 #262450emilboylarsson
Deltagareokej, så tråget satt färdig monterat vid leverans från England?
Okej så typ en pump från 08sti då, var lite in på samma som fladric, att har du en grym otur så kan ju den fjäder belastade kulan (typ bakventil) hängt sig i öppet lägge, då klarar den inte av att bygga tryck, men ska vara än väldans otur om så är fallet tycker ja?Det är möjligt att det är. Ja det vore ju ett jävla skit men jag får kolla på det. Tack för hjälpen!
13 november, 2013 kl. 13:43 #262432Gilarski
DeltagareTill turbon får du vatten (kyl)och olja(smörj). Jag vill minnas att oljan kommer till turbon via den övre inporten på turbon. Under turbon rinner oljan ut (retur). På respektive sida av turbon sitter vatten-anslutningarna.
Sensorn jag talade om ör oljetryckssensorn, tror den sitter snett under/framför insuget (det som är rödlackat på STI), nära
motorkoden. Om denna ej är inkopplad kan du ju få fel info 🙂Fel på en nya oljepumpen låter jävligt osis, men visst fullt möjligt.
Jag hade nog lossat tråget och kollat så ’tratten’ sitter fast, sitter med 2 bult har jag för mig. Sitter ett grovt galler på den ned mot trågets botten, oljepumpen suger upp oljan via tratten om jag inte misförstått det hela. Låter också smått otroligt om denna lossat eller ligger löst, veven borde slått i såvida de inte missat montera tratten!
13 november, 2013 kl. 18:56 #262435TomK
DeltagareFick du fram någon olja?
14 november, 2013 kl. 09:25 #262451emilboylarsson
DeltagareFick du fram någon olja?
Nej..
Rev inte bort tråget igår å kolla men jag lossa en av de två pluggarna i botten av oljepumpen å tänkte tvångsfylla den med lite olja om det inte nått dit men det fanns olja där. drog även ner slangen som går från filterflytten till nuvarande filtrets placering så att det inte skulle bli lika hög stigning på det men utan resultat. Får ingen olja från toppen till turbon heller.
Det här gör jag alltså med frånkopplade pumpar på startmotorn. Snacka med en kille igår som hade haft lite samma problem med sin nya motor, att oljetrycket kom sent och väldigt lite på startmotorn. Men jag får ju inget tryck alls på startmotorn, därför vågar jag ju inte starta.
14 november, 2013 kl. 09:28 #262452emilboylarsson
DeltagareTill turbon får du vatten (kyl)och olja(smörj). Jag vill minnas att oljan kommer till turbon via den övre inporten på turbon. Under turbon rinner oljan ut (retur). På respektive sida av turbon sitter vatten-anslutningarna.
Sensorn jag talade om ör oljetryckssensorn, tror den sitter snett under/framför insuget (det som är rödlackat på STI), nära
motorkoden. Om denna ej är inkopplad kan du ju få fel info 🙂Fel på en nya oljepumpen låter jävligt osis, men visst fullt möjligt.
Jag hade nog lossat tråget och kollat så ’tratten’ sitter fast, sitter med 2 bult har jag för mig. Sitter ett grovt galler på den ned mot trågets botten, oljepumpen suger upp oljan via tratten om jag inte misförstått det hela. Låter också smått otroligt om denna lossat eller ligger löst, veven borde slått i såvida de inte missat montera tratten!
Ja ursäkta, det visste ja 🙂 Men oljetrycksgivaren kan väl inte styra om jag får fart på pumpen eller inte iom att den sitter monterad på veven.
Mitt andra problem är att jag inte har någon ström in till mätarna i bilen. Fläkt, belysning, etc. fungerar men inte mätarna. Har inte org mätarhus utan andra eftermarknads sitter där. Ska riva bort det och gå bakåt å kolla varför jag inte har ström.
14 november, 2013 kl. 09:31 #262436TomK
DeltagareNej..
Rev inte bort tråget igår å kolla men jag lossa en av de två pluggarna i botten av oljepumpen å tänkte tvångsfylla den med lite olja om det inte nått dit men det fanns olja där. drog även ner slangen som går från filterflytten till nuvarande filtrets placering så att det inte skulle bli lika hög stigning på det men utan resultat. Får ingen olja från toppen till turbon heller.
Det här gör jag alltså med frånkopplade pumpar på startmotorn. Snacka med en kille igår som hade haft lite samma problem med sin nya motor, att oljetrycket kom sent och väldigt lite på startmotorn. Men jag får ju inget tryck alls på startmotorn, därför vågar jag ju inte starta.
När jag byggde min motor så gick den runt kanske 3-4 varv sen kom det olja i turbo ledningen.
14 november, 2013 kl. 15:52 #262442TypeR
DeltagareHave you tried taking the oil pressure sensor out and checking to see if you get any oil to the top of the block, what ever you do dont start it with out oil pressure!
14 november, 2013 kl. 20:43 #262453emilboylarsson
DeltagareHave you tried taking the oil pressure sensor out and checking to see if you get any oil to the top of the block, what ever you do dont start it with out oil pressure!
Nej jag har inte provat det än. Ska göra det 🙂 men jag tänkte inte starta utan tryck 😉
14 november, 2013 kl. 22:45 #262443TypeR
Deltagare😉
16 november, 2013 kl. 18:02 #262454emilboylarsson
DeltagareNu är det löst. Tack för hjälpen. Jag hade ingen olja i pumpen. Tvångsfyllde den, turbo, oljefilter, kylare och slangar och sen hade jag tryck på startmotorn.
Skulle starta den och fick igång den någon sekund sen börja den pissa soppa. Har nått knas med någon lutning/dränering till tanken. Kollar på det imorn.
17 november, 2013 kl. 13:14 #262430Fricke.w
DeltagareSkönt 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.