Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Impreza_84
    Deltagare

Har precis fått hem grejjer från dalhems.

Jag bara undrar om det är någon som har koll på hur man kopplar in en oljetrycksmätare?
      Det är en autometer från dalhems som sagt.
      Det ser ut som att den ska styras av vakuum men det kan väl inte stämma?
      Är det någon som intstallerat en oljetrycksgivare i sin GT så svara gärna! 😉

Fick med en beskrivning men det var ju otydbar. ;(

MVH Markus

imprezapinge
      Deltagare

Hej!
        Han heter JERRY “SecretAgentMan”
        han finns här i klubben för oss som behöver hjälp!
        Bra va!!!!

hjälpt mej och flera mycket nöjda Impreza ägare!

mejla eller PM:a honom !

snart!!!
        Nylackad GT-00 kombi 🙂
        ***Kombi Lover!!!!

MickeM
        Deltagare

Även jag har en Autometer-oljetrycksmätare som ligger på bordet som
          jag inte hunnit ta mig an. Samt oljetemp och laddtryck. En massa
          keijkor o sånt som ska igenom torpedväggen nånstans 🙂

Strat
          Deltagare

Det låter som en mekanisk mätare = mindre rolig. Inte bra med potentiella oljeläckage inne i kupén… Byt mot en elektronisk är mitt tips.

SecretAgentMan
            Deltagare

Oljetrycksgivaren till autometermätarna är av modell större…och har fel gänga – så man kan inte bara ersätta tryckvakten som sitter originalmonterad under generatorn (sitter direkt på blocket, under generatorn)…

Det går åt en liten slangstump, med rätt gängor i vardera ände – det kan vara så att Äljen postat vad man behöver, och vart man hittar det här på forumet..

/J

Niklas
              Deltagare

Här finns info och artikelnummer som du behöver för att koppla in oljetempen på den plats under generatorn där originalsensorn sitter.
                http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=4&topic_id=4419&mesg_id=4419&page=

Som Strat säger, byt till en elektronisk sensor. Du vill INTE ha olja in i kupén. Bättre att det är en elkabel som du drar från sensorn i motorn till mätaren.

Niklas
                Deltagare

Jag har tagit bilder men inte lagt upp dem på hur jag löste min montering. Har blivit lite dålig på uppdatera min hemsida märker jag. Får skylla på Max. 😉

Jag skall se om jag kan få fram bilder på min montering av Autometers elektroniska oljetrycksmätare.

SecretAgentMan
                  Deltagare

Kapar lite. Behöver man en adapter för att montera autometers oljetemp ovanför 3:ans cylinder? Om det är den adaptern du har angett ett artikelnummertråden Alien, var köper man den?

Japp, det är en adapter från M18x1,5 till 1/8 NPT (eller nästan i alla fall, stigningen är lite olika mot autometers sond, men det spelar liten roll…se till att använda högklassig gänglås/tätning), finns att handla från Subaru.

Adapter, main gallery har jag för mig är benämningen på prytteln (det är samma-lika som tryckvakten sitter i under generatorn).

/J

SecretAgentMan
                    Deltagare

Momentum har kanonpryttlar. 😀 Bara att ramla förbi dem och beskriva vad du är ute efter (skall vara beständigt mot olja och värme).

/J

Impreza_84
                      Deltagare

Ok!

Men om jag har fattat rätt så ska jag byta till en elektronisk mätare vilket medför en lättare installation?
                        Bara dra kabeln från tryckvakten till mätaren? Inga “bonnalösningar” och så som behövs då?

MVh Markus

Impreza_84
                        Deltagare

Hej igen!

Var ute i garaget och kikade lite idag på oljetrycksgivaren.
                          Vad jag förstår så får den ju inte plats under generatorn?
                          Vart har ni andra som installerat en ny givare satt den?

Är det detta man behöver för att få rätt gängor till den nya givaren:

Förlängningsslang för montering av Autometer elektronisk oljetryck sensor:

280703 – Teflonslang 1/8″ – 0,12m
                          61030303S – 3/8-24RAK IR MONT – 2st
                          81603 – AN-3 x 1/8 NPT – 1st
                          7630303 – AN-3 X 1/8″NPT IF – 1st

Mvh Markus

dragster
                          Deltagare

Hej!
                            Måste bara vara med och höra mig för lite, angående montering av tryckvakten.
                            När jag själv monterade mina Autometermätare(oljetemp, oljetryck, laddtryck) så köpte jag typ en adapterplatta man satte mellan oljefiltret och blocket. Både tryckgivaren och tempgivarens gängor passade rakt på den. Mycket enkelt.
                            Ingen mer som har en liknande lösning?

MVH
                            Roger

Building Micke
                            Deltagare

Ska de var så lång slang. tycker den borde sticka upp en bra bit när kopplingar å allt är på

Building Micke
                              Deltagare

Dom artikelnumren som står för att beställa från NBM hydralic, stämmer dom?

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.