- Detta ämne har 11 svar, 4,059 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år sedan av Pasi_k.
-
FörfattareInlägg
-
20 oktober, 2008 kl. 05:56 #15975Pasi_kDeltagare
Någon som sitter på en inkopplingsanvisning på hur man kopplar in reläet till extraljusen på en Bugeye?
Mätte att heljuset tydligen byter polaritet när man ska tända helljuset.Står helt stilla i huvudet…
Sökt både här och på andra forum , men fick bara fram en massa bilder på att dom HAR monterat ljusena.. 😛
85 – ??
86 – ??
30 – B+
87 – + TIll Extraljus
87a – Inte inkopplad20 oktober, 2008 kl. 11:28 #162734Adam KDeltagareJag har hört att helljusen på bugeye’n är lite lustigt kopplade…
Nämligen att plussen är matad hela tiden och jorden bryts när helljusen inte är tända.Sen var du ska ta det därifrån? :+
Edit: Du kanske kan koppla 85 till batt + och 86 till helljusets strömkabel “på minussidan om” ljuset? Eller visar det här bara min sömnbrist inatt?
20 oktober, 2008 kl. 12:59 #162738Pasi_kDeltagareJag har hört att helljusen på bugeye’n är lite lustigt kopplade…Nämligen att plussen är matad hela tiden och jorden bryts när helljusen inte är tända.Sen var du ska ta det därifrån? :+ Edit: Du kanske kan koppla 85 till batt + och 86 till helljusets strömkabel “på minussidan om” ljuset? Eller visar det här bara min sömnbrist inatt?
Har för mig jag testade det med..
Tråkiga i det hela är att jag är utbildad på det elektriska.. 😛
Men det stod helt stilla när jag höll på där. 😛
Där av jag undrar om nå´n har kopplat det och har anvisning på det hela.. 😛Får väl prova sig fram igen OM ingen kommer med lösningen.. 😀
24 oktober, 2008 kl. 21:21 #162743AnderssonDeltagareRing mig så hjälper jag dig, 87,87a låter som det kan vara ett växelrelä då lyser ett på halv o ett på helljus
MVH C Andersson / Mr Konjak
“Det var bättre förr…
när kvinnor var kvinnor
män var män och fikus
var en krukväxt”27 oktober, 2008 kl. 07:54 #162735Adam KDeltagareKonjak;
87, 87a är ett relä med två utgångar på arbetsströmmen
85-86 för styrning
30 arbetsström in
87 & 87a arbetsström ut14 november, 2008 kl. 23:23 #162744VauxhallDeltagareÄr dom inte minusstyrda på Subaru?
15 november, 2008 kl. 19:06 #162736Adam KDeltagareBara på bugeye?
Inte på gc/gf-815 november, 2008 kl. 22:04 #162741mackan79DeltagareDet är egentligen ganska simpelt att koppla in extra ljus.
Det är bara att mäta på heljuslampan vilken tråd som har ström när helljuset är på, och blir strömlös igen när man bländar av till halvljus. Sen tar man och tjuvar styrströmmen med en “strömtjuv” och kopplar in den som styrning till extraljusreläet.86 – Styrning
85 – Jord
30 – Ström från batteri
87,87a – Ström till extraljusTips är att dra styrningen eller jorden från extraljusreläet via en brytare inne i bilen, så man kan slå av dom och bara använda heljusen om det är dåligt väder.
17 november, 2008 kl. 06:06 #162739Pasi_kDeltagareDet är egentligen ganska simpelt att koppla in extra ljus.Det är bara att mäta på heljuslampan vilken tråd som har ström när helljuset är på, och blir strömlös igen när man bländar av till halvljus. Sen tar man och tjuvar styrströmmen med en “strömtjuv” och kopplar in den som styrning till extraljusreläet. 86 – Styrning85 – Jord30 – Ström från batteri87,87a – Ström till extraljusTips är att dra styrningen eller jorden från extraljusreläet via en brytare inne i bilen, så man kan slå av dom och bara använda heljusen om det är dåligt väder.
Funkar tyvärr inte så på en Bugeye.
85 – +15 spänning
86 – Kontakt F99 eller 98 pin 1 (lampkontakten)
30 – B+ via säkring
87 – +Matning till etraljus17 november, 2008 kl. 07:21 #162737Adam KDeltagaresnälla läs *hela* tråden innan du svarar.
Det är egentligen ganska simpelt att koppla in extra ljus.Det är bara att mäta på heljuslampan vilken tråd som har ström när helljuset är på, och blir strömlös igen när man bländar av till halvljus. Sen tar man och tjuvar styrströmmen med en “strömtjuv” och kopplar in den som styrning till extraljusreläet. 86 – Styrning85 – Jord30 – Ström från batteri87,87a – Ström till extraljusTips är att dra styrningen eller jorden från extraljusreläet via en brytare inne i bilen, så man kan slå av dom och bara använda heljusen om det är dåligt väder.
17 november, 2008 kl. 19:50 #162742mackan79DeltagareSorry, var nog lite trött när jag skrev det.Missade det där om minusstyrningen.
Om det är så att det liggen konstant ström till helljusen och det är jorden som bryts, så borde det gå att koppla in jorden på extraljusreläet till samma jord som helljuset går på.
vet inte om det här kan vara rätt?
Kopierat från en annnan sida:Styrningen tog jag från lampans minus sladd
jorden till reläet kopplade jag till lampans plussladd,
inte till batteriet som Hella säger att man skall göra
när lyset är minusstyrt!18 november, 2008 kl. 06:26 #162740Pasi_kDeltagareSorry, var nog lite trött när jag skrev det.Missade det där om minusstyrningen.Om det är så att det liggen konstant ström till helljusen och det är jorden som bryts, så borde det gå att koppla in jorden på extraljusreläet till samma jord som helljuset går på.vet inte om det här kan vara rätt?Kopierat från en annnan sida:Styrningen tog jag från lampans minus sladdjorden till reläet kopplade jag till lampans plussladd,inte till batteriet som Hella säger att man skall göranär lyset är minusstyrt!
Sluta GISSA !!!
Funkar inte så heller… -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.