SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Inkörning av ny WRX STI 2015

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 34 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #274123
    Simon.x
    Deltagare

      Vad bra tack! Bad står i 2008 och 2011 isåfall? :D;)

      Hej

      Vet inte just nu då jag inte har min bil hemma då denna är avstäld.

      Kan titta då jag åker ock tittar till denna.
      Det är en en stor map) större filofax typ 😀

      Du har ju redan en del info ang detta se till att du tankar 98 oktan i bilen, om du nu kommer att ladda på lite så se till så motorn är varm innan (alltid)

      Sen se att det finns olja på stickan då du tankar inte för att den drar något det skadar inte 🙂

      Jag körde in min som Manor skrev i sitt inlägg.

      Sedan kör jag inte med min bil på vintern så det blir 1 byte per år.

      //Simon

      #274127
      adrenalin
      Deltagare

        Har läst en hel del på icke-svenska forum och det verkar som många faktiskt använder sig utav en mer aggressiv inkörning. Det finns trots allt en logisk förklaring bakom det nämligen att få kolvringarna täta. Jag förstår helt klart er poäng, det är inte säkert att det är fel heller. Men att få kolvringarna täta anser jag vara prio ett, verkar inte riktigt som att inkörningen LÄNGRE innefattar någonting annat heller?

        #274137
        Bubu
        Deltagare

          Har läst en hel del på icke-svenska forum och det verkar som många faktiskt använder sig utav en mer aggressiv inkörning. Det finns trots allt en logisk förklaring bakom det nämligen att få kolvringarna täta. Jag förstår helt klart er poäng, det är inte säkert att det är fel heller. Men att få kolvringarna täta anser jag vara prio ett, verkar inte riktigt som att inkörningen LÄNGRE innefattar någonting annat heller?

          Det är ingen lätt fråga med inkörning förstås och det finns logik i det också som din länk beskriver. Jag tänkte just dörför skapa denna tråd, då jag inte riktigt visste hur jag ska göra och det kan vara bra att höra vad folk har för erfarenhet med ena eller andra metoden.

          Jag har läst nu ganska mycket och de flesta – inklusive bilens bruksanvisning – rekommenderar en icke hård inkörning.

          Jag tenderar åt att följa det som beskrivs i bruksanvisningen, dock vet inte ännu riktigt vad som står i den. Så fort jag vet kommer jag att dela den här, eller jag är tacksam om någon annan gör det innan jag får tag på en bruksanvisning till den nya modellen.
          😉

          #274128
          adrenalin
          Deltagare

            Det är ingen lätt fråga med inkörning förstås och det finns logik i det också som din länk beskriver. Jag tänkte just dörför skapa denna tråd, då jag inte riktigt visste hur jag ska göra och det kan vara bra att höra vad folk har för erfarenhet med ena eller andra metoden.

            Jag har läst nu ganska mycket och de flesta – inklusive bilens bruksanvisning – rekommenderar en icke hård inkörning.

            Jag tenderar åt att följa det som beskrivs i bruksanvisningen, dock vet inte ännu riktigt vad som står i den. Så fort jag vet kommer jag att dela den här, eller jag är tacksam om någon annan gör det innan jag får tag på en bruksanvisning till den nya modellen.
            😉

            Nej det är ingen lätt fråga, förstår så klart även att man hellre vill ta det lugnt med en splitterny bil. Men förstår inte riktigt vad man ska köra in mer än kolvringarna. Kopplingen möjligtvis? Jag offrar hellre lite av kopplingen än riskerar att få en bil som drar olja, framför allt på en EJ25 som haft mycket problem med detta. Det som står i länken är heller ingen direkt nyhet, efter lite sökningar.
            En STI är ingen familjebil och kommer förmodligen inte köras som en heller, vilket jag tror kan vara ytterligare ett argument till att köra in den väl från start.

            Detta är som sagt en svår fråga och är kul att höra vad ni har för tankar och synpunkter.

            #274138
            Bubu
            Deltagare

              Nej det är ingen lätt fråga, förstår så klart även att man hellre vill ta det lugnt med en splitterny bil. Men förstår inte riktigt vad man ska köra in mer än kolvringarna. Kopplingen möjligtvis? Jag offrar hellre lite av kopplingen än riskerar att få en bil som drar olja, framför allt på en EJ25 som haft mycket problem med detta. Det som står i länken är heller ingen direkt nyhet, efter lite sökningar.
              En STI är ingen familjebil och kommer förmodligen inte köras som en heller, vilket jag tror kan vara ytterligare ett argument till att köra in den väl från start.

              Detta är som sagt en svår fråga och är kul att höra vad ni har för tankar och synpunkter.

              😀
              Jag kommer att använda den som familjebil. På riktigt, som en busig familjebil! 😉

              #274139
              Bubu
              Deltagare

                Jag har hittat en bruksanvisning (WRX STI 2015) på engelska på nätet.

                Inkörning enligt briksanvisningen är såhär:

                New vehicle break-indriving – the first 1,000 miles (1,600 km)

                The performance and long life of your vehicle are dependent on how you handle and care for your vehicle while it is new.
                Follow the se instructions during the first 1,000 miles (1,600 km):

                – Do not race the engine. And do not allow engine speed to exceed 4,000 rpm except in an emergency.

                – Do not drive a tone constant engine or vehicle speed for a long time, either fast or slow.

                – Avoid starting suddenly and rapid acceleration, except in an emergency.

                – Avoid hard braking, except in an emergency.

                The same break-in procedures should be applied to an overhauledengine, newly mounted engine or when brakepads or brake linings are replaced with new ones.

                #274129
                clasen
                Deltagare

                  Det här är ju ett väldigt intressant och känsligt ämne för många. Jag har också ”amatörforskat” lite i ämnet tidigare.

                  Spontant kan jag tänka mig dessa faktorer:
                  -kolvringarnas inslitning
                  -Sättning i förband
                  -Sättning av komponenter

                  Det där med kolvringarna är väl troligen väldigt beroende av motorer och förutsättningar. Jag TROR att många tillverkare rekommenderar en lugn inkörning för att man ofta kör med longlife olja (blask med andra ord) vilken antagligen inte tål särskilt höga tryck/ belastningar jämfört med finare olja. När kolvringarna inte är inslitna blir det ”punktbelastningar” på vissa ställen och lägger man på max cylindertryck kanske smörjningen fallerar och ringen skär. Med bra olja kanske detta inte händer, utan ringen sliter in sig kontrollerat men fort när man lastar motorn.

                  Som sagt, det är min egen teori som jag typ spånade ihop alldeles nyss. Så alltså, med bättre förutsättningar kan man lägga på högre cylindertryck och slita in ringarna snabbare. Man ska allmänt ALLTID undvika segdragning oavsett, eftersom man då får ett långt intervall med maximalt cylindertryck vilket käkar mycket på ringarna. När motorn är ny har man ganska grova heningsmönster, eller vad det nu kallas, i cylindrarna, vilket antagligen gör att ringarna lättare skär ihop om de lastas för mycket innan mönstret slitits ner ihop med ringarna.

                  Sättningar i förband. På äldre motorer brukar det förekomma att man ska efterdra en del skruvar efter första körningen. Tror dock inte att det behovet finns idag. Allt dras med exakta moment (sträckdras väl t.o.m.), gänglåsning så förbanden i sig behöver ju ingen omtanke. Däremot kan jag tänka mig att saker och ting rör sig en del i början när motorn värms upp/ kyls ner innan sakerna hittat sin plats. Metaller är trots allt levande. Vilket då leder in på sättning av komponenter då. Kolvar, foder etc är ju även dem gjorda av metall och rör sig. Många av grejerna behöver säkert lite tid för att sätta sig på plats och bli bekväma innan de belastas maximalt. Annars kanske det blir någon olämplig belastning på en komponent så den helt enkelt spricker, kan faktiskt hända, temperaturutvidgningar kan ställa till med mycket skit. Därför troligen extra viktigt att värma på motorn extra vid inkörning.

                  Som sagt, nu är detta mest mina egna teorier så ta inget bokstavligt.

                  Jag råkar ju jobba på sidan om som forskarassistent på chalmers förbränningsavdelning så när tid finnes ska jag se om jag inte kan hitta på någon räv som kan det här med inkörning utan och innan. De flesta där är ju saftigt insyltade på sina egna specialområden, men det borde finnas någon som kan ett och annat som jag kan fråga. Får jag veta något mer så delar jag det gärna!

                  #274140
                  Bubu
                  Deltagare

                    De flesta där är ju saftigt insyltade på sina egna specialområden, men det borde finnas någon som kan ett och annat som jag kan fråga. Får jag veta något mer så delar jag det gärna!

                    Dela gärna tack! 😉

                    #274121
                    Igge
                    Deltagare

                      Satt precis och tänkte att Clasen har ju en god chans att förklara detta bra 😛

                      #274124
                      zanoii
                      Deltagare

                        Om man vänder på frågan då: Vad är den förmodade fördelen med att köra in bilen ”hårt”?

                        #274130
                        clasen
                        Deltagare

                          De har jag lurat på också. Oavsett tempo så ska ju ringar och foder slitas in. Enligt mototenusa eller va de kallar sig så är ju inkörningen slut när foderväggarna har jämnats till, då stagnerar slitaget på ringarna och blir nästan noll (finns inga ojämnheter kvar i fodret som skaver på kolvringarna). Oavsett om man kör hårt eller mjukt så slits det ju in förr eller senare.

                          Kan vara så att lokala ställen på ringen (där den är som störst) slits in och stagnerar vilket gör att dalarna inte får komma till, om man nu inte pressar lite så att topparna slits ner snabbt och hela ringen får ligga an.

                          En nackdel med att köra lugnt kan vara att man får upp mer olja i förbränningsrummet, åtminstone under inkörningsfasen, vilket medför alla dess nackdelar. Sot, skit på stift, sätter sig på ventiler osv. Snabb inkörning., snabbt av med det problemet…

                          Nu är det ju dock stor skillnad på moderna motorer och en gammal volvosnurra på 60-talet. Det är ju helt annan precision på komponenterna så läckage och sådant initialt är ju en bråkdel idag.

                          #274120
                          Patrick P931
                          Deltagare

                            För ca 10 år sedan fick jag lite info om detta från Porsche, hur de gör med inkörningen av sina motorer. Har även ett vagt minne av att AMG gör likadant.

                            Alla Porschemotorer körs i bänk, förhöjd tomgång ca 2000 varv i 10 minuter, olje och filterbyte, kontroll av läckage, sedan fullgas med maxlast och varv i 20 minuter, olje och filter byte, montering i bil. 🙂

                            Kunden ska kunna gasa gärnet direkt.

                            Detta kanske är varför Porschehästar ibland känns som fler än andras. 😉

                            #274131
                            clasen
                            Deltagare

                              Funderar på hur övriga tillverkare gör, om de kör motorerna i bänk innan de monteras eller om de monteras helt okörda.

                              #274115
                              Turbovin
                              Deltagare

                                Jag tillverkar lastbilsmotorer. Det fabrikanter numera gör är i regel enbart ett kort kalltest eller varmtest av motorn där man ser till att inget går trögt, låter illa eller läcker osv. Det finns ingen tid över att hålla på och slösa bort på att köra motorer i bänk. Har man tid med det så syns det på priset på bilen också..

                                #274141
                                Bubu
                                Deltagare

                                  Jag tillverkar lastbilsmotorer. Det fabrikanter numera gör är i regel enbart ett kort kalltest eller varmtest av motorn där man ser till att inget går trögt, låter illa eller läcker osv. Det finns ingen tid över att hålla på och slösa bort på att köra motorer i bänk. Har man tid med det så syns det på priset på bilen också..

                                  Precis, jag tror inte heller att man kör in en Subaru som en Porsche, det är mer troligt att de rekommenderar inkörningen som det är i bruksanvisningen med tanke på att de inte gör så mycket i fabriken.

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 34 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.