SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Inkörning av nyrenoverad motor? Hur?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3906
    locko99
    Deltagare

      Så nån räv här som har sten koll?

      Har en nyrenoverad botten. Borrad över dim med nya lager i motorn nya Wisco smidda kolvar.

      Hur? Och hur långt bör jag köra in min motor?

      Kan jag hänga av Wastegaten och på så sätt få den att gå utan ladd till att börja med?

      Tackar för tips! /Martin

      #62386
      lunkan
      Deltagare

        Jag pratade med Subaru handlaren här i stan om just inkörning o han sa att kör normalt men ligg inte o varva med laddtryck! Helst 100mil stadskörning sa han då man inte ligger på samma varvtal länge då.

        #62385
        simo
        Deltagare

          Från säker källa kan jag avslöja att Per Eklund brukar för det mesta vänta till oljan blir varm innan han skickar skea 😉 😀

          /U – som vill minnas att det var 160 mil på GT:n när den kom.

          #62383
          SecretAgentMan
          Deltagare

            Min egen fick skit på en gång. 😀 Varm olja, kolla att allt lirar, inga läckor, sedan var det dags att mappa upp sprutet någorlunda så man tog sig ned till Per. 😀

            Det finns inget i en modern motor, byggd med rätt toleranser som skall slitas in egentligen, det enda är kolvringarna, men det går fort.

            Anledningen till handlarnas rekommendationer är att resten av bilens drivlina har saker som slits in lite, drev och snäckväxlar, etc.

            /J

            #62393
            Building Micke
            Deltagare

              Så toppackning å så behöver inte mycke inkörning, hur är de me koppling?

              #62387
              b20mannen
              Deltagare

                Så toppackning å så behöver inte mycke inkörning, hur är de me koppling?

                Har du en organisk koppling så lär den inte behöva köras in. Men om du har högt vrid-uttag i motorn så kan det löna sig med lite ”stadskörning” så att lamellen får en bra yta innan du fläskar på.

                Har du dubbelskivig sinter så behövs det lite inkörning för att kopplingen ska bli lättkörd. På med responsen och gör en präktig fullgasstart så blir kopplingen genast inkörd. 😉

                Har du en sinterpuck-koppling så finns det ingen inkörning. Bara slitage.

                #62394
                Building Micke
                Deltagare

                  okej jag har bara helt vanlig sats av vanlig impreza koppling.

                  Packning å sånt då?

                  Nya lyftare, inget man nöter in?

                  #62388
                  b20mannen
                  Deltagare

                    Kalla mig traditionalist, men jag kör första uppstarten på 1500 rpm (olastat) tills motorn är genomvarm, varefter man genast kollar om nåt läcker och i vissa fall efterdrar bultar. (Ha motorhuven öppen tills det har rykit klart). Sen får den svalna.
                    Håll koll på läckage under varmkörningen, och var noga med att efterfylla kylsystemet, då nivån brukar sjunka en hel del minuterna efter uppstart.

                    Man byter med fördel oljan innan motorn svalnat, och får med sig massor av partiklar som inte ska vara kvar i motorn. och sen kör man ”stadstrafik” i mellan 25 – 200 Mil beroende på hur noga man är.

                    Undvik full gas under 2000 rpm, samt undvik att pina motorn på höga varv. Jag brukar även undvika motorbroms från höga varvtal.

                    Idag gör inkörningen inte stort mer än att slita in kolvringarna och skaka loss alla bultar som inte satt bra nog.

                    Vissa tycker sig märka att en turbo ger aningens tidigare spool-up om man undvikit laddtryck dom första milen, men det kanske är religion?

                    Packningara i motorn ”bränner in” i första varmkörningen med avsvalning.

                    #62384
                    Perra
                    Deltagare
                      #62389
                      b20mannen
                      Deltagare

                        http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htmTänkvärt… :)/P

                        Sett den där. Är den så tänkvärd egentligen?

                        #62399
                        Twinturbo
                        Deltagare

                          http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htmTänkvärt… :)/P

                          Sett den där. Är den så tänkvärd egentligen?

                          Tänkvärd och tänkvärd. Har man inte den infon såklart den är tänkvärd. Välkända fakta från kunnigt motorfolk även hos en av Sveriges största biltillverkare 😉
                          Bilen drar mindre soppa och får mer effekt om man kör in den hårt. Själv brukar jag vänta ca 10 mil innan jag blir riktigt elak mot motorn…

                          #62395
                          Building Micke
                          Deltagare

                            Pratar du om man byter kolvringar å kolvar nu man ska vara så där noga me å köra in?

                            Kalla mig traditionalist, men jag kör första uppstarten på 1500 rpm (olastat) tills motorn är genomvarm, varefter man genast kollar om nåt läcker och i vissa fall efterdrar bultar. (Ha motorhuven öppen tills det har rykit klart). Sen får den svalna.Håll koll på läckage under varmkörningen, och var noga med att efterfylla kylsystemet, då nivån brukar sjunka en hel del minuterna efter uppstart.Man byter med fördel oljan innan motorn svalnat, och får med sig massor av partiklar som inte ska vara kvar i motorn. och sen kör man ”stadstrafik” i mellan 25 – 200 Mil beroende på hur noga man är.Undvik full gas under 2000 rpm, samt undvik att pina motorn på höga varv. Jag brukar även undvika motorbroms från höga varvtal.Idag gör inkörningen inte stort mer än att slita in kolvringarna och skaka loss alla bultar som inte satt bra nog.Vissa tycker sig märka att en turbo ger aningens tidigare spool-up om man undvikit laddtryck dom första milen, men det kanske är religion?Packningara i motorn ”bränner in” i första varmkörningen med avsvalning.

                            #62390
                            b20mannen
                            Deltagare

                              Det är just kolvar, ringar och lopp man kör in.

                              Moderna lager sliter man inte in som det gjordes på den gamla onda tiden när man inte hade aluminiumlager och annat sånt modernt.
                              Glöm snacket om att köra in på mineralolja. Kör på den olja motorn ska ha från början.

                              Samma med kammar och ventilmekanism. Utvecklingen har gått långt från underdimensionerade tryckare, stötstänger och dåliga vipparmsgeometrier.

                              ”Insotning” är det inte heller fråga om. Sotar det i förbränningsrummen på en modern bil så är nånting jättefel.

                              Inbränning av en nymonterad motor är ju avklarad efter den första varmkörningen inklusive avsvalning, så inget trassel med packningar heller.

                              Och kamremmen har ju automatspännare, så den behöver ju heller inte ha nån försiktig körning i 200 Mil med efterspänning. Monterad rätt, så sitter den tills det är dags igen för rembyte.

                              Däremot så brukar det finnas mycket partiklar i oljan på en nymonterad motor, så det kan löna sig att inte lasta turbon innan ett första oljebyte. Filtret tar inte allt, och magneten i bottenpluggen fångar ju bara upp sånt som är magnetiskt.

                              Fast ingen inkörning i världen räddar en skuren turbo, om man glömt att fylla upp lagerhuset på turbon med olja innan start, och har lite otur. Och ingen inkörning i världen räddar heller en dåligt ihopsatt motor.

                              Pratar du om man byter kolvringar å kolvar nu man ska vara så där noga me å köra in?

                              #62396
                              Building Micke
                              Deltagare

                                Men oljan går väl direkt till turbon vid första uppstart? eller är de om man bytt turbo som man måste fylla på olja i lagerhuset?

                                #62391
                                b20mannen
                                Deltagare

                                  Problemet är ju att turbolagringen skär fortare än man hinner säga ”griiiis” om det är torrt där.
                                  På många bilar så snurrar ju turbon rätt bra redan på tomgång.

                                  Därför ska man alltid fylla olja i turbon, (från en ”ren” oljekanna), och låta det rinna ner och sakta vrida turboaxeln då och då tills man känner att den blir tight och lagret alltså är fullt smort.

                                  Trist att få ras på en helt ny turbo som kostat 15000-25000 kronor bara för att man har slarvat vid monteringen.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.