SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Inkörning av r-däck?

• Detta ämne har 13 svar, 1,622 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år sedan av MariaimprezaGT.
Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Just try
    Deltagare

Hej.

Får snart mina r-däck ( toyo 888 ) och funderar lite över om dom ska köras in på något sätt inför körningen på bana ( läs mantorp ). Hur ska man göra för att dom ska fungera bra så länge som möjligt? Är det bara att slänga på dom och ut och gasa eller mår dom bra av några mils lugn körning på vanlig väg först?

Mvh Magnus

challe
      Deltagare

Det där om man behöver köra in däcken eller inte finns det ganska många olika åsikter om, jag och brodern körde in våra däck (toyo 888 ) i ca 20-30 mil vanlig gatkörning, det är ju trots allt inga WRC lopp som dom ska användas till så vi tyckte det räckte 🙂

Edit: här diskuteras det lite om olika sätt att köra in däck…
        http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2257

Just try
        Deltagare

okej så med andra ord borde det räcka med att köra med dom på till mantorp då och ha med gat däcken för vägen hem. Vad körde ni med för däck tryck?

challe
          Deltagare

Vi körde med 2.4 kalltryck, men det va ju bara nåt som vi slängde i på en höft, har inte testat ngt på bana eller hur det ser ut när dom blir varma

Antar att vi kör på samma dim 205/55-16

specialized
            Deltagare

Hej.Får snart mina r-däck ( toyo 888 ) och funderar lite över om dom ska köras in på något sätt inför körningen på bana ( läs mantorp ). Hur ska man göra för att dom ska fungera bra så länge som möjligt? Är det bara att slänga på dom och ut och gasa eller mår dom bra av några mils lugn körning på vanlig väg först?Mvh Magnus

http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2257&sid=58cd684581771015251f8970dc8288d3

Där har du lite svar från folk som inte gör något annat än åker bana 😉 Har för mig jag tipsade dig om http://www.rejsa.nu på gocarten 😉

edit : Såg nu att challe redan postat länken..

Mvh.Mattias – Nu med VF35:a http://www.garaget.org/?car=18857
              ———————————-
              Efternamnen på mina flickvänner är Jpeg,mpeg och Avi 😉

Just try
              Deltagare

Kör på samma dimmension som ni gör. Tackar för länken men alla tycker olika hehe. När jag tänker efter så stämmer det nog att du tipsade om den sidan på go-carten. Kommer du till Mantorp och testar nya turbon?

Pedersen
                Deltagare

Jag tycker trippel-åttorna håller bättre om man kör in dem först och låter dem vila lite sen (dvs upp till arbetstemp ca 95c, 2-3 dagars vila).

Har man sen fel lufttryck och camber spelar inkörning eller inte ingen större roll, då håller de nätt och jämnt en banträff…

//SPN som ska köra in r-däck och belägg ikväll

Janne248
                  Deltagare

Pedersen, vilket däcktryck kör du med på 225/45-17 till STi’n ??

Pedersen
                    Deltagare

Toyo själva rekomenderar 38-45 psi (2,4-3,1) i varmtryck för >1400kg.

Jag har testat allt mellan 2,0 och 3,0 bar i varmtryck och tycker det fungerar bättre i den nedre delen av skalan (typ 2,2-2,4 fram 2,0-2,2 bak) men det beror mycket på temperaturen på asfalten och körstil.

2,0 fram och 1,8 bak i kalltryck brukar vara en bra punkt att börja exprimentera med men var lite försiktig 2-3 första varven annars tar däcken slut direkt.

Just try
                      Deltagare

Toyo själva rekomenderar 38-45 psi (2,4-3,1) i varmtryck för >1400kg.Jag har testat allt mellan 2,0 och 3,0 bar i varmtryck och tycker det fungerar bättre i den nedre delen av skalan (typ 2,2-2,4 fram 2,0-2,2 bak) men det beror mycket på temperaturen på asfalten och körstil.2,0 fram och 1,8 bak i kalltryck brukar vara en bra punkt att börja exprimentera med men var lite försiktig 2-3 första varven annars tar däcken slut direkt.

Någon som har ett bra kall tryck att börja på om man som jag kör på 205/55-16. funderade på att börja med runt 2.0 men det kanske är helt fel? eller vad säger ni med lite erfarenhet?

Janne248
                        Deltagare

var lite försiktig 2-3 första varven annars tar däcken slut direkt.

2-3 första varven på NYA däck, eller vid varje banträff?

Pedersen
                          Deltagare

På kalltrycket, dvs dagens första pass.

Efter det hinner temperaturen/trycket inte gå ner så mycket (om man kör hyffsat regelbundet) så då räcker det oftast att ta det lugnt 1/2-1 varv innan man går på ”maximum attack!” vid nästa pass 😉

Du känner om däcket riktigt inte är med i matchen, det är lite ”sladdrigt” till att börja med.

Ang. GT:n/16″ så funkar det med samma tryck som STI:n/17″. Iaf har de jag snackat med tyckt att bilen kännts bättre när de sänkt trycket (de flesta brukar köra med högre tryck).

Men återigen, det beror lite på din körstil och ute/ban-temperaturen också så se det bara som en utgångspunkt för eget exprimenterande.

OMEDELBART efter varje pass:

1. KÄNN & TITTA på däcken. Är de jämnvarma över slitbanan, ser slitaget vettigt ut? Det ska vara rejält varmt och hyffsat jämnt slitet.

2. Mät trycket. Har det ökat mycket sen sist? Hur kändes bilen? Hur utvecklades greppet under passet, blev det mycket sämre på slutet?

Rätt temperatur och tryck i ett par r-däck ger ett helt sinnessjukt grepp så det är definitivt värt besväret.

challe
                            Deltagare

Här kan man se vad toyo själva rekommenderar….
                              http://www.toyo.com.au/Pit%20Lane.htm

MariaimprezaGT
                              Deltagare

vilken bra länk 🙂

Maria

Audi is teh ####!!

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.